kvalitet på butikkøl

khs

 
Flere som reagerer på kvaliteten på butikkøl, tuborg, ass ringnes osv. eller bare noe jeg innbiller meg.
Syntes om omtrent annenhver øl jeg kjøper er noe galt med, spesiellt boksøl, oksidert etc.
Nøgne ø er unntaket. Alt jeg har kjøpt av disse har vært helt topp, men prisen er jo også topp:)
Noen som evt. vet noe om hvorfor kvaltitet på øl fra store bryggerier er litt variabel?
Må neste takke de store bryggeriene for å selge "piss" ellers hadde jeg nok ikke begynnt å brygge selv:)(jo kanskje)
Er dette et norsk fenomen, var nettop i amsterdam og de hadde overraskende god heinicken fra tappekran,
noe helt annet enn  heinicken her hjemme.
 
Kan ikke si meg helt enig i denne påstanden. At mye av butikkølet er uinteressant er så sin sak, men jeg synes kvaliteten stort sett er veldig jevn. Egentlig bedre for industribryggeriene enn for en del av håndverksbryggeriene.
 
Må si meg enig med Gahr her, det er sjeldent feil på industriølene, bortsett fra at de er stort sett veldig kjedelige både på smak og aroma. Boks er den beste forbrukerforpakningen som finnes i dag, og det skal være ennå mindre sjanse for feil (påført etter tapping) der enn på flasker av forskjellige varianter. Noen øl har dog en litt vel metallisk finish for min del, men det har ikke noe med boks å gjøre.
(Det ligger et par bryggerier mellom Risør og Holmestrand som jeg er villig til å gjøre unntak fra ovenstående fra.)
 
Yngwie skrev:
Boks er den beste forbrukerforpakningen som finnes i dag, og det skal være ennå mindre sjanse for feil (påført etter tapping) der enn på flasker av forskjellige varianter. Noen øl har dog en litt vel metallisk finish for min del, men det har ikke noe med boks å gjøre.
(Det ligger et par bryggerier mellom Risør og Holmestrand som jeg er villig til å gjøre unntak fra ovenstående fra.)

Dette støtter jeg fullt ut. Hadde jeg vært styrtrik, skulle jeg investert i tappelinje for boks til hjemmebryggeriet.
 
Gahr skrev:
Dette støtter jeg fullt ut. Hadde jeg vært styrtrik, skulle jeg investert i tappelinje for boks til hjemmebryggeriet.

Av og til tenker jeg at noen burde tilby boksing (eller profesjonell flasking) fra fat. Det burde være et marked på, tja..., sikkert mange flasker i uka...
 
Dette støtter jeg fullt ut. Hadde jeg vært styrtrik, skulle jeg investert i tappelinje for boks til hjemmebryggeriet.

Tja, det å fylle og lukke bokser er ikke så uoverkommelig. Fylling kan gjøres med beergun og lokking med
falsemakin som jeg har tenkt å lage selv. Men bokser er verre . Jeg har undersøkt no rundt, og   minstebestillinga
er 400.000 stk.... Men håper  å komme over en pall eller to ved et bryggeri som er konk.
Men bryggerier på kontinenter begynner å bruke nøytrale bokser med reklame med krympeplast.
Jeg har non følerer ute for å få tak i noen sånne. Er det flere som er interessert?
 
Hmm... overraskende svar som ikke stemmer helt med min erfaring. Siste jeg prøvde meg på boksøl var vel aas juleøl kjøpt på taxfree på gardermoen. Det gikk rett i vasken iallefall:)
Er vel straffbar å heller ut øl men...:)
Overdriver jo litt når jeg påstår at annehver øl ikke er helt bra, men syntes jeg opplever det ganske ofte.
Hva er egentlig holdbarhet på boksøl?
Kan jo  være at jeg ikke smaker forskjell på øl med dårlig kvalitet og øl med liten eller ingen smak(vann).
Kan jo også være at jeg rett og slett ikke liker butikkpilsen, noen liker jo også lambic...
 
Selvsagt kan det være at man kommer over industriøl som er ødelagt, men da skyldes det som regel svært dårlig oppbevaring.

Lambic er gudedrikke...
 
magnumhansen skrev:
Tja, det å fylle og lukke bokser er ikke så uoverkommelig.

Mener du virkelig det? :jaha:
Ifølge det jeg har hørt, så er fylling av ølbokser særdeles hightech greier.
Først skal boksen stanses ut av en liten aluminiumsplate, så skal den spraylakkes innvendig med epoxy, så skal øl fylles på, pressformet lokk (med åpningsmuligheter) skal loddes/klemmes på under trykk (trykkravet bortfaller hvis man ettergjærer på boksen).
Alt dette helst i en sammenhengende serie operasjoner slik at det ikke kontamineres.
Garanterer ikke for noe av dette, men det er hva jeg hart latt meg fortelle.
Kjøper bryggeriene ferdige bokser eller fabrikeres de ved fyllingen?
 
Cask har et halvmanuelt system for boksing av øl:
http://www.cask.com/main/index.php?page_id=39
 
Dag skrev:
magnumhansen skrev:
Tja, det å fylle og lukke bokser er ikke så uoverkommelig.

Mener du virkelig det? :jaha:
Ifølge det jeg har hørt, så er fylling av ølbokser særdeles hightech greier.
Først skal boksen stanses ut av en liten aluminiumsplate, så skal den spraylakkes innvendig med epoxy, så skal øl fylles på, pressformet lokk (med åpningsmuligheter) skal loddes/klemmes på under trykk (trykkravet bortfaller hvis man ettergjærer på boksen).
Alt dette helst i en sammenhengende serie operasjoner slik at det ikke kontamineres.
Garanterer ikke for noe av dette, men det er hva jeg hart latt meg fortelle.
Kjøper bryggeriene ferdige bokser eller fabrikeres de ved fyllingen?

Se linken over til Cask . Falseren deres koster ca 11000,- USD
 
Okay, var ikke verre, nei!
Tror jeg baler med flasker en liten stund til! 8)
 
magnumhansen skrev:
Se linken over til Cask . Falseren deres koster ca 11000,- USD

Som jeg sa, hvis jeg blir styrtrik. ;) Det er vel vanskeligere å unngå å få luft inn i boksene under fylling (på grunn av større åpning under fylling), men om man har skikkelig tappeutstyr unngåd man problemet. Det blir nok noen år til, ja...
 
[quote ]
Som jeg sa, hvis jeg blir styrtrik. ;) Det er vel vanskeligere å unngå å få luft inn i boksene under fylling (på grunn av større åpning under fylling), men om man har skikkelig tappeutstyr unngåd man problemet. Det blir nok noen år til, ja...
[/quote]
Hvis man lar boksene skumme over fungerer det greit. Tester er gjort som viser minst like lite O2 som ved fylling uten overskumming og blåsing av CO2 under lokket
 
Dag skrev:
Gahr skrev:
Lambic er gudedrikke...
Ikke rart det går dårlig med verden hvis gudene slurper denslags... :)
Som så mye annet er vel geuze, og kanskje spesielt lambic, en tilvent smak. For min del "satt" det med en gang. De gangene jeg har holdt ølsmakinger og servert lambic varierer reaksjonene fra veldig negativ til veldig positiv. Hadde jeg ikke på forhånd beskrevet så godt som mulig hva folk kan forvente å oppleve hadde nok de fleste havnet i kategorien veldig negativ. Geuze er etter min mening en fantastisk drikk, spesielt sommerstid, kjølig men ikke kald, og gjerne i kveldinga etter maten. En flaske blir da fort for lite, men jeg forsøker å begrense meg, vil jo gjerne beholde svelg og magesekk en stund til ;-)
 
OK, jeg skal ikke være så høy og mørk, her! >:D Jeg innrømmer at jeg egentlig ikke har allverdens erfaring med lambic og geuze.
Men jeg måtte jo forsøke dette, så jeg kjøpte en geuze på polet, Oude Geuze Lambic, og jeg synes rett og slett det smakte sjampis på ølbasis (hvilket det antagelig er). Og som all annen sjampis som ikke koster skjorta, smakte det omtrent som eddikvann med Nyco.  :eek:ppkast:
Jeg liker å tro at jeg er noe over middels avansert når det gjelder fremmede smaker/mat/drikke/obskure foreteelser på generell basis, og det er ikke mye jeg har måttet 'venne meg til' for å si det sånn. Jeg skal nok også gi lambic/geuze et par sjanser til før jeg konkluderer.
Når det er sagt, må jeg si at jeg bekjenner meg til den moderate delen av ølmiljøet. Det kan av og til virke som at jo særere det er, jo bedre smaker det liksom! Jeg liker at ølet er lett å drikke og smaker godt, og ikke gir meg spritfølelse i munnen. Ellers kan det være fra det lyseste til det mørkeste. Var på Håndverkerstuene i går, og drakk bl.a. en DeMolen Amarillo, Imperial IPA. Det synes jeg var ølen sin, det! Akkurat da!
På julaften skal jeg åpne nr2 av Gahrs Andrhimnir Barley Wine. Ser allerede fram til det!
Jeg er muligens en enkel sjel, men du verden så moro det er! :yes:
 
Tilbake
Topp