Kvalitet på spraymalt

Jeg tenkte jeg skulle gjøre innkjøp av en god del spraymalt som hovedsaklig skal brukes til å justere OG all-grainbrygg. Slik jeg ser det, er det fordelaktig å gå for en svært lys type (F.eks. muntons extra light). Jeg ser imidlertid at brygging.no selger spraymalt i sekker på 20kg til 800,-. Petit skal ha 1500,- for Muntons light, humle.se tar 1295,- SEK for Muntons extra light.

Spørsmålet er: Har noen erfaringer med bruk av denne danske spraymalten fra brygging.no? Personlig har jeg gode erfaringer med muntons light/extra light, og lurer på hvordan den danske typen er i forhold til denne.

Alternativt: Finnes det andre steder en kan kjøpe litt store sekker med lys spraymalt eller evt. utørket lys maltekstrakt av god kvalitet til en god pris?
 
Er ikke store pakker litt vanskelig å oppbevare om du skal bruke litt av gangen?, tenker på fukt i den?
 
Jeg kjøpte en slik 20 kg sekk+ 200 kr i frakt- ble kjapt levert!

Har ikke hatt problem med posen etter den ble åpnet. Stått på kjøkkenet sammenrullet.

Noe svakere utgjæring enn det kalkulator sa, men bare avik på 0,02. (Kan være fordi jeg ikke fant rett spraymalt å putte i kalkis)
 
Kvantaene jeg tenker bruke er fra 3kg til 7kg av gangen, så en sekk varer nok ikke så veldig lenge uansett. Biltemaboksene ser for øvrig OK ut, kanskje jeg får skaffe noen slike.

Storli1 skrev:
Jeg kjøpte en slik 20 kg sekk+ 200 kr i frakt- ble kjapt levert!

Har ikke hatt problem med posen etter den ble åpnet. Stått på kjøkkenet sammenrullet.

Noe svakere utgjæring enn det kalkulator sa, men bare avik på 0,02. (Kan være fordi jeg ikke fant rett spraymalt å putte i kalkis)

Hvilken brukte du i kalkis, da? Muntons light DME? Eller Muntons extra light DME?
 
Light DME, program: Beercalc.
Er det Muntons? Fant en lys spraymalt uten navn i kalkulatoren, da det bare stod Dansk Lys SM.

Tror ikke avikene er så viktig. Det er vanskelig å måle helt korrekt mengde.

Alle øllene brygget ble gode!
 
Har snart brukt opp en slik sekk og spraymalten har fungert fint for meg.
For å oppevare sparaymalten omfordelte jeg den til mindre poser, litt enklere å holde på med mindre enheter.
 
Også eg kan rapportere om ok resultat ved bruk av denne. God og lang haldbarheit (kjøpt november -10, brukast innan april -13). Stått samanrulla i kjellarbod sidan innkjøp. Her var litt fukt i murane, men elles tørt (har no flytta og sekken står tørt) - har ikkje hatt problem med at DME klakar seg. Syns dog at øla mine har eit visst preg av ekstrakt (kan hende dette berre er noko eg innbiller meg), så er i ferd med å gå over til allgrain. Men du skal jo berre bruke den til å heve OG til ønska nivå, så då går det heilt sikkert veldig fint.
 
Brygga meg gjennom to slike sekkar, fungerte veldig bra. Godt øl og greier. Treng ikkje pakkast om, men andre sekken auste eg over i vanlege 6 liters fryseposar. Til ditt bruk er det sikkert greitt å ha dei endå mindre, kanskje 500 gram. For å få skapeleg utgjæring(særleg til tørr IPA...) fann eg til slutt ut at littegrann sukker gjorde susen.
 
Tilbake
Topp