1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Kvantumsrabatt på tørrgjær?

En tråd i 'Råvarer' startet av HansV, 9 Apr 2018.

1. HansV

HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det noen som vet om det fortsatt finnes norske nettbutikker som gir kvantumsrabatt på større bestillinger av små poser tørrgjær?
    Tideligere har jeg pleid å kjøpe inn en hel boks med 38 pakker US-05 til hyggelige priser så jeg alltid har gjær i fryseren når jeg skal brygge. Kan ikke lengere finne noen som gir slike rabatter.
    Og ja, jeg vet at det er billigere å kjøpe en 500g pakke, men jeg gidder ikke å styret med å dele opp og risikoen med å få det ødelagt.

2. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har aldri hatt gjær i fryseren, trodde det var fy-fy jeg.

3. HansV

HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det går bra med tørrgjær siden det ikke er vann igjen i cellene, så blir de ikke frostsprengt. Varer lengere når den er frossen og kan ligge i fryseren i flere år.
    Våtgjær derimot dør om du fryser den.

Ekornskurken liker dette.
  4. Johnsson

Johnsson
    Expand Collapse
    Registrert bruker

jeg ville ha sendt en mail til en nettbutikk eller vanlig butikk før den saken skyld og spurt om kvantumrabatt.

5. aha

aha
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gjær er en av de dyreste ingrediensene i ølet, for oss som ikke driver med startere eller høsting. Eks. til en 25 liter Pale Ale e.l.: Malt 70 kr, Humle 30 kr, Gjær 45 kr x 2 (om man skal være på sikre siden) = 90 kr. Så kommer noen småpenger til finings etc. Gjæren koster dermed neste halvparten. Nå er jo hjemmebrygg rimelig i utgangspunktet, men likevel...

Del denne siden