Kvantumsrabatt på tørrgjær?

HansV

 
Er det noen som vet om det fortsatt finnes norske nettbutikker som gir kvantumsrabatt på større bestillinger av små poser tørrgjær?
Tideligere har jeg pleid å kjøpe inn en hel boks med 38 pakker US-05 til hyggelige priser så jeg alltid har gjær i fryseren når jeg skal brygge. Kan ikke lengere finne noen som gir slike rabatter.
Og ja, jeg vet at det er billigere å kjøpe en 500g pakke, men jeg gidder ikke å styret med å dele opp og risikoen med å få det ødelagt.
 
Det går bra med tørrgjær siden det ikke er vann igjen i cellene, så blir de ikke frostsprengt. Varer lengere når den er frossen og kan ligge i fryseren i flere år.
Våtgjær derimot dør om du fryser den.
 
jeg ville ha sendt en mail til en nettbutikk eller vanlig butikk før den saken skyld og spurt om kvantumrabatt.
 
Gjær er en av de dyreste ingrediensene i ølet, for oss som ikke driver med startere eller høsting. Eks. til en 25 liter Pale Ale e.l.: Malt 70 kr, Humle 30 kr, Gjær 45 kr x 2 (om man skal være på sikre siden) = 90 kr. Så kommer noen småpenger til finings etc. Gjæren koster dermed neste halvparten. Nå er jo hjemmebrygg rimelig i utgangspunktet, men likevel...
 
Tilbake
Topp