Kvar kjøper folk diverse væsker til pH-meteret sitt?

Som tittelen seier lurer eg på kvar dykk kjøper kalibrerinsvæske, rensevæske og oppbevaringsvæske til ph-meteret?
Eg har gått i anskaffelse av eit Hanna 98128 og ønskjer å ta best mogleg vare på elektroda samt vera sikker på at kalibreringsvæska held mål.
Er desse pakkene ein får kjøpt på eBay gode nok til kalibrering? Eller burde ein gå for produkta til Hanna?
 
Sist redigert:
Jeg kjøper kalibrerings væske på Vestbrygg. 4.01 væsken tilsetter jeg litt KCL, og brukes til oppbevaring av elektroden. Skyller elektroden i destillert vann fra biltema. Enkelt og greit. Har et Milwaukee mw102.
 
Jeg kjøper kalibrerings væske på Vestbrygg. 4.01 væsken tilsetter jeg litt KCL, og brukes til oppbevaring av elektroden. Skyller elektroden i destillert vann fra biltema. Enkelt og greit. Har et Milwaukee mw102.

Samme her.

Jeg bruker de billige posene med salt, og lager oppbevaringsvæske med kaliumklorid i ph4-buffervæsken. Kjøper her: 20140505115423%26meid%3D5a7407e7a0e849b4848c5256828f0377%26pid%3D100229%26rk%3D1%26rkt%3D5%26sd%3D142054027143

Problemet med å bruke disse posene, er ikke posene, men det at du må stole på at batterivann fra Biltema er reint. Der har jeg litt problemer. Du kan jo ikke teste om det er reint ved å bruke et ph-meter som er kalibrert med bufferoppløsning du har laget med den dette vannet. Så akkurat nå lever jeg litt farlig; jeg baserer meg mer på tro enn på viten - og det er noe jeg er sterkt i mot:p. (Uunngåelig i praksis, jeg vet det, om noen skulle ville påpeke det.)
 
Problemet med å bruke disse posene, er ikke posene, men det at du må stole på at batterivann fra Biltema er reint. Der har jeg litt problemer.

Et alternativ er å destillere sitt eget. Det er ikke mye du skal ha, så det burde fungere å bare samle opp kondens fra undersida av et lokk eller noe slikt. Vil du ha vann med bedre dokumentasjon, kan du kjøpe sterilt vann på apoteket til ca 25-30 kr per liter.
 
Et alternativ er å destillere sitt eget. Det er ikke mye du skal ha, så det burde fungere å bare samle opp kondens fra undersida av et lokk eller noe slikt. Vil du ha vann med bedre dokumentasjon, kan du kjøpe sterilt vann på apoteket til ca 25-30 kr per liter.

Jeg hadde en gang et apparat - men som det står i visa "vart er det nu?":). Jeg kan teste kondens på lokk-trikset under brygging i morgen. Og funker det ikke, er sterilt vann fra apoteket løsningen, ja. Jeg trenger en halvliter for å mikse en ladning med to poser - hver til 0,25 l, og det blir jo dermed uansett en god del billigere enn å kjøpe ferdige blandinger.
 
Jeg trenger en halvliter for å mikse en ladning med to poser - hver til 0,25 l, og det blir jo dermed uansett en god del billigere enn å kjøpe ferdige blandinger.

Ah, da har du andre poser enn jeg hadde. Mener jeg bare skulle ha noen centiliter. Nå har jeg, dessverre, gitt opp å holde pH-meteret i brukbar stand.
 
Prosedyren min er å swirle (i mangelen av et godt norsk ord) elektroden i destillert vann mellom/før kalibrering i 4.01 og 7.01. For å "vaske" elektroden etter måling i vørter, bruker jeg vanlig springvann. Etter kalibrering bruker jeg den 4.01 væsken tilsatt litt kaliumklorid, til og oppbevare elektroden i. Har laget meg en planke med tre urinprøveglass, som jeg skyller med destillert vann før kalibrering, og som står stabilt mot underlaget.
 
Ah, da har du andre poser enn jeg hadde. Mener jeg bare skulle ha noen centiliter. Nå har jeg, dessverre, gitt opp å holde pH-meteret i brukbar stand.

Du har mao. gitt opp å bruke ph-meter? Går det, da:)? (Med nok erfaring gjør det sikkert det.)

For meg har det vært noe av en redning - og ph-meteret er et kjært eie som jeg prøver å stelle godt med. (Det var et slemt sjokk da det gikk opp for meg at det var mishandling å måle i varm mesk:(.)
 
Jess, det går helt fint. Ligger ubrukt på hylla sammen med diverse annet
"bare må ha" utstyr.
Og Termapen temperaturmåleren som jeg også måtte ha ble rotet bort før den kom i bruk.
Går greit det også :)
 
Jess, det går helt fint. Ligger ubrukt på hylla sammen med diverse annet
"bare må ha" utstyr.
Og Termapen temperaturmåleren som jeg også måtte ha ble rotet bort før den kom i bruk.
Går greit det også :)

Har du gode data på vannet ditt, er det kanskje ikke noe stort problem. Men jeg har ikke det, og vannet er litt ugreit å brygge med. Så jeg er avhengig, nå:). Klarte å slutte å røyke i sin tid, men det ville nok ikke gått så greit om jeg måtte klare meg uten ph-meteret:p.
 
Du har mao. gitt opp å bruke ph-meter? Går det, da:)? (Med nok erfaring gjør det sikkert det.)

Det er utvilsom et godt hjelpemiddel, men det går greit uten. Vannjusterer litt i blinde, og brygger ofte uten vannjustering, uten at jeg synes det er problematisk. Kan hende jeg kunne fått bedre resultater ved å fokusere mer på pH, men uten pH-meter finner jeg jo aldri ut det.
 
elektroda vil jo bli dårlegare og dårlegare med tid og bruk, men med riktig og godt vedlikehald kan den sikkert ha ei relativ lang leveti, med trykk på relativ (?) . Det er derfor eg ønskjer å kjøpe riktig løysing for rens og oppbevaring. Slik eg har forstått det held det ikkje med "vask" av elektrode i destillert vatten eller oppbevaring av elektrode i bufferløysing 4.01 med Kaliumklorid. Men om det er noko Hanna Inst.berre seier for å få forbruker til å kjøpe deira produkt er vel ein annan sak.
 
Må rette på meg sjølv(igjen): saksa frå Hanna sine sider:
The reference cell has a high salt solution. Placing the probe in purified water will cause the salt to diffuse out and the water to go in. Storage solution is not only formulated to maintain the reference salt concentration but also has chemicals to keep bacteria and fungus from growing. If storage solution is not available then use pH 4 buffer.
 
Oppskriften på oppbevaringsvæske: 100ml kalibreringsvæske (ph4.0, men 7.0/6.8 kan visst også brukes.) + 1 gram kaliumklorid (KCL).

Video:
 
Jeg har et Hanna HI98128 og tror nok ikke ovenstående oppskrift til oppbevaringsvæske stemmer med den som Hanna benytter/selger til pH meteret. Bare noen dråper av vesken som tørker ut inneholder mye KCL.
Tror den er mye mer konsentrert enn det som beskrives ovenfor, noe dette sitatet fra Bru'n Water også indikerer

All you need to do is add the proper amount of potassium chloride to the calibration solution or DI water to create your storage solution. It turns out that there is variation in the recommendations of what KCl concentration pH storage solutions should have. Recommendations range from 1M to 3M. That M means moles per liter. So to create a suitable storage solution, you need to add between 75 and 223 grams of solid KCl per liter of your fluid (this creates the 1M to 3M concentration). Yes, that much solid will dissolve in the liquid, it just might take a day or two.
The final component is adding a Benzoate preservative to the solution to help reduce biologic growths in the solution. Either potassium benzoate or sodium benzoate can be added. Use the manufacturer's recommendation for dosing that preservative to the solution. I haven't done this, but probably should.


Og denne linken
http://www.vernier.com/til/369/

Jeg har en original oppbevarings løsning fra Hanna, og regner med (håper) den varer i to år i kjøleskapet, har over halvparten igjen ettter nesten halvannet år bruk av proben. Ikke mye å spare her for meg og er litt forsiktig med å eksperimentere, tenker på levetiden og drift på proben.

Rengjørings løsning har jeg ikke skaffet meg og sålangt er proben veldig stabil og trenger lite/ingen kalibrering fra gang til gang. Men så er det et av de dyrere pH meterne også.

Har benyttet original kalibreringsvæsker til de tok slutt, og deretter noen billige saltposer fra China :)Bryggebutikker selger jo også til en rimelig penge.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp