Kveik gone wild?

Heisann,

Brygget en batch KNEIPA (Kveik New England I P A) i går, og brukte YB Voss Kveik til fermentering. Eg har aldri opplevd lignende fart på gjæringen. Vørteren var rundt 20 grader, og OG var på 1.070 ved pitching. Holdt vørteren på ca 21 grader i noen timer, og så kom eg på at Voss Kveiken liker seg best mellom 32 og 39 grader. Økte temperaturen til 25 grader før eg la meg, og økte igjen til 32 grader i dag morges. Klokken 15.00 idag (altså etter 26 timers gjæring) hadde kveiken spist seg ned til 1.020. Skulle tro det var piraja'er på speed oppi bøtten......eller er dette helt normalt gjæringsforløp?

Appropos den ovennevnte NEIPA'en....

Malt-sammensetningen var som følger:
48% Maris Otter
30% Hvetemalt
20% Flaket havre
2% Syremalt

Vørteren ser ut som regelrett sølevann, og kveiken produserer ikkje den sedvanlige krausen som man ville regnet med. Det syder noe fryktelig, men det er kun et tynt grønt lag med med humlepartikler på toppen av vørteren...
Ka tror dokker har skjedd?

Tanker og erfaringer vil bli satt stor pris på!

På forhånd takk!
 
Sist redigert:
Kjenner ikke til YL Voss Kveik, men jeg har brukt Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik og den er kjapp. Jeg har likevel fått krausenring i bøtta med den, men den er da lysere enn vanlig, kanskje nettopp fordi den er så raskt ferdig.

Jeg hadde samme problem som deg med den batchen jeg har på gjæring nå. Kjølte for langt ned og måtte pitche på 20 grader. Før den kom seg opp til skaptemperaturen på 37 grader så var den sannsynligvis ferdig...
 
Kjenner ikke til YL Voss Kveik, men jeg har brukt Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik og den er kjapp. Jeg har likevel fått krausenring i bøtta med den, men den er da lysere enn vanlig, kanskje nettopp fordi den er så raskt ferdig

Det er Sigmunds Voss Kveik eg også har brukt (....en liten stavefeil i første post)

Kan det være at mengden hvete/havre, eller den enorme mengden humlepartikler, hindrer krausenring?

....vil det også være lurt med en lengre cold-crash før eg tapper på fat?
 
Har bare brukt "vanlig" Sigmund og ikke labversjon. Men den drar lett ned den OG du nevner her og gjør seg ferdig på tre-fire døgn. Og det er en kveik som skal bunnhøstes, så er ikke sikkert at den har så mye krausen, men jeg skal ikke sverge på det for jeg husker rett og slett ikke :)
Til sammenligning gjæret jeg en "fake kneipa" med Wollsæter fra 1.040 til 1.006 på under to døgn forrige uke. Den kan godt ha vært ferdig tidligere for alt jeg vet, men det var da jeg målte.
Cold Crash er vel greit med mye humle, men vær obs på at kveik ofte flokkulerer noe voldsomt fort, så det er ikke sikkert den klarer å karbonbere om den har fått gå helt ut. Da må du tilsette mer ved omstikk om du skal karbonere naturlig.
 
Jeg har brukt samme kveik før, det er full fest på hybelen etter få timer. Har gjæret en porter fra 1.060 til 1.016 på tre dager. Likevel lot jeg den sto i over en uke av gammel vane.
 
Takk for svar!

Planen er å karbonere på fat.....Har endelig gått til anskaffelse av Cornelius fat m/ tilhørende ytre organer. Det blir første gang for en rekke ting med dette brygget:)

Skal holde dokker oppdatert....
 
Tilbake
Topp