• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Solgt/Kjøpt Kveik i oslo området? (haster..)

Kasse

Norbrygg-medlem
Fikk en slant Rivenes kveik i sommer som har ligget i kjøleskapet i en pose siden da. Var omsider klart for å bruke den, men i kjent stil så sjekket jeg ikke om den faktisk fortsatt lå der før meskingen nærmet seg slutten. Og borte var den, selv om samtlige i husstanden bedyret sin uskyld :)

Har tatt utgangspunkt i vossaøl oppskriften i Gårdsøl boka til Garshol, og hentet einerlåg med hjem fra hytta på fjellet og kjøpt norsk pale malt fra Bonsak. Litt nedtur å oppdager først etter at einerlågen er "kokt" og mesken nærmet seg slutten at det mest essensielle manglet.. Planen er å gi det et oppkok og la gryta stå med lokket på til i morgen lørdag i håp om at det dukker opp kveik, enten her eller at noen av bryggesjappene i området har.. (bryggselv ser ikke ut til å ha det)

Gi en lyd om du vet om hvor jeg kan få kjøpt, eller om du har noe å avse :)
 
Fikk en slant Rivenes kveik i sommer som har ligget i kjøleskapet i en pose siden da. Var omsider klart for å bruke den, men i kjent stil så sjekket jeg ikke om den faktisk fortsatt lå der før meskingen nærmet seg slutten. Og borte var den, selv om samtlige i husstanden bedyret sin uskyld :)

Har tatt utgangspunkt i vossaøl oppskriften i Gårdsøl boka til Garshol, og hentet einerlåg med hjem fra hytta på fjellet og kjøpt norsk pale malt fra Bonsak. Litt nedtur å oppdager først etter at einerlågen er "kokt" og mesken nærmet seg slutten at det mest essensielle manglet.. Planen er å gi det et oppkok og la gryta stå med lokket på til i morgen lørdag i håp om at det dukker opp kveik, enten her eller at noen av bryggesjappene i området har.. (bryggselv ser ikke ut til å ha det)

Gi en lyd om du vet om hvor jeg kan få kjøpt, eller om du har noe å avse :)
Har gjærnes, om det kan redde deg.
 
Konge! Er mitt første forsøk på kveik, så om det er Rivenes eller Gjernes så har jeg ikke så mye forhold til hva som er hva, bortsett at jeg har fått med meg at begge er fra Voss som neppe kan være feil når oppskriften jeg tok utangspunkt i het vossaøl :)
 
Har ikke fått sjekket før nå, null aktivitet :-( Pitchet på 39 grader og har holdt den der, men ikke skjedd noe som helst.. Får prøve å lage en starter en klump til og se om det er liv i den..
 
Har ikke fått sjekket før nå, null aktivitet :-( Pitchet på 39 grader og har holdt den der, men ikke skjedd noe som helst.. Får prøve å lage en starter en klump til og se om det er liv i den..
Ah, det er kjipt. Det var vel noen som fikk en bit for en tid tilbake, var det @Oberstbräu? Mener å huske det var vellykka, men ting kan jo ha skjedd siden da. Håper du får liv i den.
 
Ah, det er kjipt. Det var vel noen som fikk en bit for en tid tilbake, var det @Oberstbräu? Mener å huske det var vellykka, men ting kan jo ha skjedd siden da. Håper du får liv i den.
Stemmer. Har brukt av den tre ganger. Funka fint de to første, treg start dog. Den tredje gangen starta den ikke, mulig at dosen var for liten.
 
Lav pitchtemp kan ha vært årsaken. Midtstrømskjøling var mer effektivt enn jeg trodde, og den var vel nede rundt 16 grader.
Det kan forklare mye.
Kveiken er i seg spesiell, men i tillegg bruker vi jo en massiv underpitch sett i forhold til "vanlige" gjær.
For at kveiken skal komme igang innen rimelig tid med den underpitchen er det nok behov får å pitche på MYE høyere temperatur enn vanlig.
Gjernes pitches tradisjonelt på 39 grader.
 
Tilbake
Topp