Kveik til en crisp, sitrusaktig og lys NEIPA?

Jeg prøver å sette sammen en oppskrift på en lettdrikkelig sommerøl av typen "crispy" og lys NEIPA med sitrus smaker fra whirlpool/tørrhumle som ikke er særlig søt. Her tenker jeg en oppskrift som gir et ferdig øl på veldig kort tid (innen ca 7 dager) og tenker at kveik og trykkfermentering kan være løsningen. En ukes tid er nok tid til at tørrhumlen kan få sette en del smak i ølet i tillegg til at det er mye raskere enn et vanlig brygg (~2 uker). Dette blir først gang jeg brygger med kveik og er dermed litt usikker på hvilken gjærstamme jeg bør gå for. Siden dette er en NEIPA vil jeg at mesteparten av smaken skal komme fra humlen (lett/moderat citrus), samt at jeg ønsker ølet skal være i retning crisp, lys, og "lett" med en god skumfasthet som jeg tenker å få til gjennom en maltsammensetning av pale ale malt, lys munich malt, flaket havre og hvete malt.

Hvilken kveik kan dere anbefale som er nøytral (setter lite/ingen smak på ølet) eller kan bidra til en sitrusaktig smak? Jeg er litt redd for at noen kveik typer vil bidra med for mye tropiske frukter eller andre smaker som kan ta litt over. Foreløpig har jeg siktet meg litt inn på Voss (Gjernes) 1 og Stranda 1. Tanker?
 
Sist redigert:
Skare har omtrent bare sitrusnoter, da i retning sitron/lime, om det blir merkbart i en NEIPA vet jeg ikke, men vil du ha en "ren" kveik ville jeg kjørt Oslo.
 
Skare har omtrent bare sitrusnoter, da i retning sitron/lime, om det blir merkbart i en NEIPA vet jeg ikke, men vil du ha en "ren" kveik ville jeg kjørt Oslo.
Interessant. Har ikke lest om disse to men høres ut som jeg burde ta en nærmere titt!
 
Oslo kan du lese om og kjøpe her, Skare(tørket) kan jeg sende deg i posten :)
Takker for tilbudet! Det gjør det litt ekstra spennende når gjæret kommer fra nettforum over nettbutikk :) Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for enda, men alt peker mot brygging om tre ukers tid
 
Takker for tilbudet! Det gjør det litt ekstra spennende når gjæret kommer fra nettforum over nettbutikk :) Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for enda, men alt peker mot brygging om tre ukers tid
Som sagt bare send en pm om du vil ha skare, eneste utgiften er porto( i kjent kveikdelestil) som pleier være 26 kroner :)
 
Stiller meg bak Skare. Helt nydelig i ei øl vi brygger som har jevn fordeling av Simcoe, Citra og Amarillo/Galaxy (alt etter hva buda har).
 
Som sagt bare send en pm om du vil ha skare, eneste utgiften er porto( i kjent kveikdelestil) som pleier være 26 kroner :)
Hei, har brukt Voss kveik meget pga eneste kveik Bryggselv fører, kunne godt tenkt meg å testet skare, sender du en test til meg også .?
 
Tilbake
Topp