kverning av hvetemalt

Rondal

Norbrygg-medlem
Har brygget en del øl , men hver gang jeg bruker hvetemalt så blir utbyttet lavere.
kverner malten på 1mm mellom valsene.
mitt spørsmål er da. har jeg for stor avstand mellom valsene, og hvilken avstand bruker dere andre bryggere ?
 
hmm - jeg opplevde at jeg fiksa det problemet da jeg gikk ned til 1 mm på hvetemalten (fra 1,5, som jo er helt håpløst mye). Jeg har faktisk gått opp til 1,1-1,2, og det fungerer bra.

Kanskje prøve med litt lengre mesketid -hvis du er på den litt kjappe sida?
 
Litt avhengig av hvordan du mesker kan det hende du får mer kanalisering i mesken med mye hvetemalt, ettersom den mangler skall. Dette kan være en medvirkende årsak.
 
Opplever (opplevd) det samme selv. Løste det bare ved å justere ned effektiviteten på hvete-øl. Fikk også mindre vørter til kok, mystisk denne hveten.
 
Opplever (opplevd) det samme selv. Løste det bare ved å justere ned effektiviteten på hvete-øl. Fikk også mindre vørter til kok, mystisk denne hveten.
Samme her. Den slukte vann. I tillegg gikk utbytte veldig ned.
 
Samme her. Den slukte vann. I tillegg gikk utbytte veldig ned.
Bra det ikke bare er meg. Har klødd meg veldig i hue mtp dette, dataene mine i SW skal stemme med data fra malteriet. Men ja, mystisk er det.

Men, når jeg tenker meg om så sa jeg feil mtp det at jeg fikk mindre vørter til kok. Dette gjelder øl som har en liten grist generelt. Hvete eller ikke. Jeg trodde først det var effekt av hvete. Men treffer godt nå bare jeg refererer med utbytteskjemaet mitt.
 
Ok.
Jeg måtte tilsette 2.5 liter ekstra vann for å få samme førkok volum. Og da er det snakk om 4.5 kg malt totalt og vanligvis 19.5 liter vann totalt.
Tilsatte de 2.5 literne rett i kokekjelen, men skulle brukt de som skyllevann istedet. Ble og på 1052 ! Dårlig effektivitet.
 
Tilbake
Topp