Kverning av malt?

Hei. Jeg skal snart til med å brygge en stout, og i den forbindelse skal jeg for første gang kverne malten selv. Noen tips rundt dette? Har bl.a. lest oppskrifter hvor man anbefaler å kverne røstet bygg til (nesten) mel..? Andre foreslår å fukte (hvor mye?) malten litt før kverning.

Jeg skal bruke:
- maris otter pale malt
- flaked barley
- roasted barley
- black malt

Og, det skal brygges på en BB30.
 
å fukte malten kan jeg anbefale. bruker ca 2% veske i forhold til kg malt dvs 10 kg malt ca 2dl som jeg sprayer over malten og rører gjentatte ganger.
Jeg får bedre sirkulasjon i mesken med denne prosedyren.
Kjør alt i kverna unntatt flaked barley. En mulighet er å male svartmalten for seg selv og tilsette under skylling. Skal gi et rundere og ikke så beskt øl.
 
Vi kjører alt på 1.4 mm i vår MonsterMill2, før vi brygger i BB30. Har funket greit for oss ihvertfall.

Byggflak, havregryn osv kverner vi ikke.

Kan godt være det finnes tips & triks ift de ulike malttypene, men det spørs hvor mye man orker å legge i ørsmå detaljer på all slags mulig i bryggingen :)
 
Å fukte hjelper veldig mye for å ivareta skallene, med mindre du kverner sakte nok fra før. Jeg har sluttet å gjøre det iom at mølla mi ikke er RF, og du får gunk på valsene siden det er fuktig, noe som kan få den til å slutte å ta korn, slik at det bare spinner. Det var iallefall min erfaring.
 
Men, liten avsporing, som vanlig. Å fukte malten er vel ofte et remedi man bruker hvis valsene spinner for fort?

Min tanke er at hvis man har få RPM på aklslingen så trenger man ikke å fukte, det et fint for å unngå melstøv men bortsett fra det?
 
Men, liten avsporing, som vanlig. Å fukte malten er vel ofte et remedi man bruker hvis valsene spinner for fort?

Min tanke er at hvis man har få RPM på aklslingen så trenger man ikke å fukte, det et fint for å unngå melstøv men bortsett fra det?

Du får bedre sirkulasjon i malten og mindre knuste skall som kan gi astrigens i vørteren. Jeg har et et egenbygd anlegg, og merker stor forskjell på sirkulasjon om jeg fukter malten eller ikke. Har vanlige valser på min MM 3 2.0 og ikke noe rust på mine i hvertfall. Får du det og gugge på så fukter du litt for mye.
 
Joda, men spørsmålet var egentlig hvis man kverner for fort, hvis man må fukte.

Kverner du saktere får du mindre knuste skall.
 
jeg kjører stort sett på samme hatighet uansett om jeg fukter eller ikke, men ser store forbedringer på sirkulasjon, så derfor fortsetter jeg med det.
Kai Troester har en bra artikkel om Conditioning. www.troester.com
PS Ringnes gjør det samme før de kverner til brygging.
 
Mem gjør ringnes det pga crushen eller for å starte enzymaktiviteten? Vet at mange bryggerier gjør det, men har ikke satt meg inn i hvorfor.
 
Fukting av malt er vel et tiltak for å blottlegge mest mulig av kjernen uten at skallet pulveriseres, og dermed oppnå høyere effektivitet og muligens raskere konvertering. Derfor ikke vanskelig å forstå at dette må til kommersielt da effektiviten sannsuynligvis spiller en viss rolle, mens hjemme snakker man om en kilo malt til eller fra.
 
Hmm, skjønner ikke den delen med skallet og effektivitet, i skallet er det vel ikke mye stivelse og hente. Og bedre effektivitet kommer ikke det med å tilgjengelig gjøre stivelsen for enzymene. Enzymer kan ikke virke i romtemperatur selv om kornet er fuktig, eller ? Kan du utdype teoren litt om dette emnet, usikker på om jeg forstår dette. Skjønner at det blir bedre sirkulasjon i mesken med skallet mere intakt.
 
Å beholde skallet inntakt har kun med det å ha en filterseng for klare meskeprosessen uten at gjennomstrømning stopper, som kan være tilfelle ved for mye finstoff fra en veldig tight knus og pulveriserte skall.

Knust innerkjerne med et tilnærmet helt skall er vel det ideelle her, og det går dårlig med en løs innstilling av mølla eller for høy hastighet under knusing, i alle fall på bekostning av effektiviteten.

Har ikke Speidel selv, men her tror jeg det er mye å hente på riktig fukting av malten, og en tightere knus enn det mange opererer med grunnet den kompakte maltsengen som følger av utstyret. Alternativt grov knus med dårlig utbytte.

Ellers legger jeg ved noen aktuelle linker:

http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=CrushEval
http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Malt_Conditioning
 
Sist redigert:
Har gjort noen forsøk på dette selv, og har vel havnet på en åpning på rundt 30 mil.
Har også forsøkt 25 mil, men selv med fuktet malt var det vanskelig å kjøre mølla så sakte at skallet fortsatt var nogenlunde helt. Litt trøblete meskeprosess gjorde at jeg justerte opp til 29 mil/ 0.75 mm som fungerer greit på mitt utstyr. Uten fukting kan jeg ikke knuse tightere enn 35 mil.

Mener å ha lest ett sted at noen bryggerier knuser finere enn 20 mil med fuktet malt.
 
Sist redigert:
dette var nyttig info. maltmølle står på innkjøpslisten :)
 
Fukting av malt er vel et tiltak for å blottlegge mest mulig av kjernen uten at skallet pulveriseres, og dermed oppnå høyere effektivitet og muligens raskere konvertering. Derfor ikke vanskelig å forstå at dette må til kommersielt da effektiviten sannsuynligvis spiller en viss rolle, mens hjemme snakker man om en kilo malt til eller fra.

Våtmøller er standard i store bryggerier. Utbyttet bedres og avsilingen bedres.

Kverningen av maltet er enda mer kritisk i kommersielle bryggerier enn i hjemmebryggerier, da den store maltmengden betyr en større maltseng å sile gjennom. Det kan fort bety mange timer kortereeller lengre bryggedag.
 
@Gahr Takk for info. Kan dette med at utbyttet bedres hvis du kværner vått overføres til hjemmebryggeriet? Jeg tenker da at vi i denne settingen sier at resten av prosessen foregår relativt optimalt og at tid ikke er et problem (innmesk,sirkulering og ikke minst skylling)

Og isåfall, kan du forklare årsaken til dette ev. peke oss i riktig retning ?
 
Våtmøller er standard i store bryggerier. Utbyttet bedres og avsilingen bedres.

Kverningen av maltet er enda mer kritisk i kommersielle bryggerier enn i hjemmebryggerier, da den store maltmengden betyr en større maltseng å sile gjennom. Det kan fort bety mange timer kortereeller lengre bryggedag.

Ser den. Definitivt en forskjell på 10-15 cm maltseng og noe i størrelsesorden meter.

Når det gjelder i en hjemmebryggerskala, så tror jeg at en bør finne et kompromiss som fungerer for en selv. Noen synes at det er ekstra jobb med fukting av malt, for min egen del har det blitt en del av prosessen. En sekk med malt holder definitivt lenger enn før jeg justerte mølla og fuktet malten.

En annen fordel som kan nevnes er også mindre støv under fylling av mesketanken.
 
Tilbake
Topp