1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Kverning av malt

En tråd i 'Brygging' startet av Steinarja, 16 Nov 2009.

1. Steinarja

Steinarja
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som har hørt om eller kjenner til en kverningsmetode hvor man stiller kvernen grovt på den ene siden og fint på den andre?
    Snakket med Wanja i dag anngående kverning, å hun hadde lært på ett kurs hos Carlsberg om denne metoden.
    I notatene hennes sto det ikke så mye om denne metoden annet enn att det var nevnt prosentvis andelen av korn som skulle være fra finmalt mel til grove biter og hele skall.
    Skal prøve å se litt nøyere på det i løpet av uken, men kunne vært greit hvist noen kunne linke eller gi meg noen tips og innspill.

2. oeng

oeng
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har ikke hørt om dette før, men interessant. Svarene ligger nok langt inn i brygge bio-kjemiens verden  :lessmile:

Spinner bare litt med tankene sent på kvelden- ikke ta dette direkte koblet mot ølbrygging:
    i kaffe brygging har kverningen mye å si for smaken. Finmalt kaffe gir høyt utbytte men med mye bitterhet/skarp smak, grovmalt gir lavere utbytte men gir mye rundhet/aroma.
    Malt gir det samme mhp utbytte. Er det forskjell på kjemiske egenskaper eller sammensetning i de indre og yttre deler av maltkornet?
    Er det med malt på samme måte som med kaffebønnen, at en blanding av kvernestørrelse kan gi en bedre totalitet av egenskaper?   

Rent praktisk ser jeg at møllen min gir uansett en viss mix av store og små biter og at det funker bra, har vanligvis et utbytte i nedre del av 80-tallet. De fleste møller gir vel en slik mix, så er dette kun en teoretisk optimaliserings teori eller vil en planlagt spredning av kornstørrelsen kunne øke kvaliteten på vørteren?

Dette var mine tanker en sen kveld....

3. bidland

bidland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror møllene på de store bryggeriene ofte har mer enn to valser...
    Så en tegning i en bok av en mølle med 6 valser. Først en grov spalte for å skille skallet fra kjernen, deretter ble skallet sortert ut ved hjelp av et siktesystem og ledet forbi de neste valsene som var justert med finere spalter.
    Slik beholder de skallene hele og får god filtrering, samtidig som de finmaler kjernen for å få maks utbytte.

4. roba

roba
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da jeg kjøpte Corona maltmølle sa selger at den skulle male ujevnt. Jeg skjønte ikke hvorfor da - men ser jo poenget nå.
    Har satt i en skrue på sveivfeste, fjernet sveiva og koblet på drillen - fungerer som bare det  :ilike:

5. Steinarja

Steinarja
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for svarene, men skulle gjærne hatt litt mer info om denne prosessen.
    Hadde vært greit med litt mer info om hvordan og hvorfor.

6. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tror det Bidland sier er det man prøver å oppnå ved å ha den type justering av mølla. Men, grunnen til at store bryggerier har slike kompliserte møller med mange valser er at utbytte har mye å si når man lager store kvanta med øl som det kanskje ikke er så høy profitt på. Brygger man i småskala, og da inkluderer jeg 10 hl-anlegg, så er det ikke så nøye med å få ut de siste få utbytteprosentene. Da mener jeg at det er viktigere å få kvernet malten slikt at man får optimalt utbytte med det utstyret man har, samtidig som at prosessen foregår uten problemer og at mesken blandes godt nok. Ved manuell brygging så vil mesketykkheten, skyllevannstemperatur, avtapningshastighet mm ha minst like mye å si for utbytte enn fininnstilling av kvernen.

Dette er en patent på en maltkvern fra 1991. Der står det en del bilder, samt en forklaring på hvordan maskinen fungerer. Kanskje det gir litt mer innblikk i hvorfor slike møller er som de er. :)

Ellers så kan være interessant:

Kilde:
    [size=10pt][tt]Bamforth, C. 2006 Brewing - New technologies, Woodhead Publishing, Cambridge, England, pp. 209-212[/tt][/size]

Del denne siden