Kverning av roasted barley

katla

 
Skal lage ein tørr stout og meiner å ha lest at nokon kvernar roasted barley i kaffekvern? Nokon som veit og det går grei? Eg har ei slik kaffekvern som er fint å laga pulverisert kaffe (og krydder) med - så eg spør meg om det er for finmalt ?
 
Malingsgrad: dess lenger eg kjører den - dess meir finmalt. (det er ikkje ei kvern - det er ein liten dings som har ein kniv a la ein hurtigmiksar).
 
Jamil Zainasheff anbefaler vel å knuse roasted barley til støv, om du følger oppskriften hans. For min del har jeg hatt hell med å male den med en kaffekvern av sorten som har roterende knivblad.
 
Då prøver eg det. Eg er jo litt redd for at det finmalte vil enda opp i kokeprosessen og over 80 grader skal jo ikkje malt ha - men det er vel mogleg at såpass røsta malt som dette er uproblematisk?
 
hvorfor er det ikke nok og knuse den sammen med basismalten ?
Har nettopp gjort det og ølet er svart bare med 1,5% roasted barley.
 
Jeg tror det kanskje er en ide å ikke la det der bli med i mesken, som du sier. Jeg gjorde det, og ølet har i overkant av syrlig bitterhet. Neste gang lager jeg en tepose.
 
Da jeg lagde dry stout etter Jamils oppskrift, knuste jeg røstet bygg til støv (nesten) i en mandelkvern, og tilsatte til mesken like før skylling (tror denne metoden enten står i boka eller så har jeg plukket det opp på en Jamil-podcast).
 
Vi får sjå(eller rettare sagt smaka) om 2+ veker korleis dette endar opp. Eg har aldri syntes eg har fått guinness klona til å bli skikkeleg god så ein eller fleire ting må endrast.
 
Jeg brukte også Zainasheff's oppskrift, og det ble faktisk et veldig godt øl - men altså litt for syrlig/bittert.
 
Vi får sjå(eller rettare sagt smaka) om 2+ veker korleis dette endar opp. Eg har aldri syntes eg har fått guinness klona til å bli skikkeleg god så ein eller fleire ting må endrast.
Eg har ein Guinness clone som eg har fått mykje skryt av både av amatører og proffe. Eg knuser roasted barley sammen med basismalten.
 
Har gått fra å knuse RB sammen med basismalten til å pulverisere den og ha den i ved skylling. Syns det begynner å nærme seg ønsket resultat nå
 
Har gått fra å knuse RB sammen med basismalten til å pulverisere den og ha den i ved skylling. Syns det begynner å nærme seg ønsket resultat nå
Hvor lang tid du skyller, og hvor mye? Det er jo ganske store forskjeller mellom bryggere på det, og det vil vel påvirke resultatet
 
Jeg skyller bare rett igjennom(bruker bratberg kompaktbrygger) og strør bare RB over maltsengen etter at maltrøret er løftet opp.
Hvis man har i pulverisert RB i selve mesken har jeg opplevd at alt tetter seg.
 
Jeg skjønner ikke hvorfor RB må knuses? Jeg har kværna og meska den sammen med resten av malten i alle år jeg uten å ha merka noen uønskede smaker.
o_O
 
Jeg syns RB har en tendens til å bli veldig intens når den kvernes og meskes sammen med resten av malten.
 
Jeg prøvde Gordon Strong sin fremgangsmåte med å ha RB og resten av spesialmalten i etter kok. Han tenker på det som å koke kaffe, en lang mesk og kok gjør den dårlig. Beskere osv. I mitt hode høres det fornuftig ut.
 
Driver også og snekrer på en tørr stout-oppskrift for tiden, og har planer om å cold steepe RB og tilsette ved slutten av kok. Noen som har prøvd dette med hell?
 
Har ikkje direkte med roasted barley å gjera men det som eg også gjorde denne gongen var at eg i staden for å skylla (det er jo sirkulasjon i speidelen) så hadde eg kokande vatn direkte i vørteren straks eg løfta meskekaret og starta oppvarminga. Dette for å få tempen raskt opp i utmesk-temperatur - for å unngå å få danna dei sukkerartane som blir danna i området 66 og oppover. Det gav iallefall ein tørrare stout og eg har fått god tilbakemelding på han.
 
Tilbake
Topp