Kverningsgrad hvetemalt

Jeg har en 3 valsers Monster Mill og har så langt brukt default setting på kverningsgrad (0,045" = 1,14 mm). Skal brygge en hveteøl nå (ca 50% hvetemalt), og ser at hvetemalten er en del mindre (og uten skall) enn annen basemalt. Tror dere 0,045" fungerer greit på hvetemalt også, eller bør man gå litt ned? Det er ikke helt enkelt å justere kverningsgraden på MM, men må man så må man.
 
Har riktignok kun en 2 valsers MM, men justerte ikke vekk fra standard instilling da jeg knuste hvetemalt til Weissbier. Registrerte ikke noe fall i utbytte så har antatt det gikk bra. Andre kan jo ha hatt andre erfaringer.
 
Dette kommer litt i ettertid, men likevel - temaet har vel allmenn interesse.

Jeg drev lenge og malte på 1,5 mm, som var anbefalt setting på mølla fra Bryggselv da jeg kjøpte den (Monstermill med tre valser). Tror det var (er?) den innstillingen de malte på når man kjøpte ferdigkvernet. Og det er i alle fall for grovt for hvetemalten. Kjørte på 1.0 for hvete en stund, og fikk skikkelig stuck mash når jeg brygget weissbier. Nå kjører jeg inntil videre alt på 1,2 mm, og det ser ut til å fungere greit. Men det er mulig at hvetemalten hadde hatt godt av å males separat på litt finere innstilling. Jeg ser på 1,2 som et slags kompromiss. Jeg får en mesk som er grei å håndtere - men kunne kanskje fått litt høyere utbytte med finere innstilling.
 
Tilbake
Topp