La Chouffe klone?

Jeg fikk smake en La Chouffe da jeg var i Italia og siden jeg syntes den var helt fantastisk så bestemte jeg meg for å forsøke å lage en liten klone av den.

Den har nå gjæret siden torsdag da den hadde en OG på 1071. En mellom-måling i dag viser 1017, så her gjærer det bra tror jeg :skitbra:

Som nybegynner tenkte jeg å dele oppskriften jeg har satt sammen for kanskje å få noen tilbakemeldinger på åpenbare feil jeg kan ha gjort underveis.

slik ser det ut i Beersmith :

4,00 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 58,82 %
1,80 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 26,47 %
30,00 gm Saaz [4,00 %] (70 min) Hops 11,8 IBU
30,00 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (70 min) Hops 14,7 IBU
15,00 gm Irish Moss (Boil 15,0 min) Misc  
20,00 gm Coriander Seed (Boil 5,0 min) Misc  
0,90 kg Candi Sugar, Clear (1,0 EBC) Sugar 13,24 %
0,10 kg Candi Sugar, Dark (541,8 EBC) Sugar 1,47 %
1 Pkgs Belgian Ardennes (Wyeast Labs #3522) Yeast-Wheat

meskingen foregikk slik :
5 min step 1 Add 23,00 L of water at 39,6 C 38,3 C
30 min Step 2 Add 0,00 L of water at 53,0 C 53,0 C
30 min Step 3 Add 0,00 L of water at 67,0 C 67,0 C
30 min Step 4 Add 0,00 L of water at 78,0 C 78,0 C

Dette er gjort i en Speidel, 20L utgaven.

Jeg smacket packen dagen før og lot den stå i romtemperatur (mellom 24-26 her i kjellern nå)

Etter koking tok det ca 30 minutter å kjøle ned til 24 grader. Da tilsatte jeg gjæren i dunken samtidig som
vørtern fikk fosse ut av kjelen og i dunken. Det skummet bra!
Etter veldig kort tid begynte det å bloppe i gjærlåsen og dagen etter tok det HELT av nedi der. Jeg kunne
se partikler som føyk rundt i dunken i stor hastighet. Aldri sett noe lignende. Artig!  ;D

Jeg har lest at de ikke tilsetter noe aromahumle i la chouffe, kun bitterhumle, men bruker en kombinasjon av Saaz og East Kent Goldings / Styrian (?)  så
jeg har gjort det samme. Jeg planlegger å tilsette kullsyre kunstig siden jeg synes det er enklest / minst kliss etc etc, så jeg
bommer vel litt der i og med at la chouffe vel får noe tilsatt pr flaske for karbonering.

Av kandisen der, så er det som står som "clear" vanlig sukker og den som står som "dark" er sirup fra petit.
Det skal kanskje være bare pilsnermalt i den også, men det er jeg litt usikker på.
Ellers så smakte jeg litt på det jeg tappet i dag, og det virker lovende så langt.

Meninger og tilbakemeldinger på dette lille prosjektet mottas med takk, siden det garantert ikke blir siste forsøk på denne  :biersmile:

edit: IBU er regnet til 26,5 (kunne kanskje vært litt høyere?) og farge er 20,7 EBC (jeg synes det ser ut som den er litt lysere men det er ikke mye om å gjøre)
 
foreløpig er det 1 ting jeg angrer på og det er denne :

30 min Step 2 Add 0,00 L of water at 53,0 C 53,0 C

den burde antakelig vært hoppet over siden det bare er basemalt i oppskriften, men jeg er usikker på hvor mye ugang den kan greie å lage.

ref http://www.familien-fuglsang.dk/%C3%98l-noter.pdf

50C - Proteinfase 15-60 min
"Proteiner nedbrydes til aminosyrer. Lav- og moderat modificerede malttyper omdanner her, vha.
enzymer, de lange proteiner til kortere, samt til aminosyrer m.v. Anvendes Proteinfasen på fuldt
modificerede malttyper, forringes kroppen betydeligt på den færdige øl."
 
Hei!

Så spennende dette hørtes ut! Som du ser er jeg over middels glad i dette ølet, hvordan går det med brygget? har du tappet det enda?

Ser ut som det er bra med aktivitet i den gjæringsbøtta der!  :yes:

Fortell, fortell!

EDIT:

Har du forresten smakt Mc Chouffe Bruin bier?
 

Vedlegg

  • mc chouffe.jpg
    112,6 KB · Sett: 316
Hei!

La Chouffe er den eneste jeg har smakt desverre. Skulle så gjerne prøvd flere av dem, men det er vel litt vanskelig å få tak i.

Når det gjelder brygget mitt så ble jeg veldig fornøyd med det, men det er nok ikke optimalt. Det er likevel mitt beste brygg så langt.
Jeg hadde enda ikke begynt å lage startere da jeg brygget dette, så jeg ser for meg at den delen må gjøres bedre.
Neste forsøk vil jeg bruke mer sirup og bytte ut vanlig sukker med candissukker for å se om smaken endrer seg mye.
Fargen ble veldig fin på dette brygget.
Jeg har bestilt mer av samme type gjær og tror jeg skal bytte ut palemalt med pilsnermalt (dvs kun bruke pilsner).
Litt usikker enda :)

Muttern var svært begeistret over dette ølet. Det var morsomt, for hun drikker aldri øl, men kun vin.
Hun sa hun ville gått over fra vin til øl om jeg kom med mer av dette hehe. Artig.

Jeg synes denne ble litt for søt i smaken, så den skulle kanskje gjæret litt lengre?
 
bekkern skrev:
Muttern var svært begeistret over dette ølet. Det var morsomt, for hun drikker aldri øl, men kun vin.
Hun sa hun ville gått over fra vin til øl om jeg kom med mer av dette hehe. Artig.

Hun var stolt over sønnen sin vet du  ;D
 
Hehe, det var vel da på tide ;)

Med slik ros blir det bare å lage en extra batch og sende oppover om ikke så lenge  ;D
 
Prøv denne...den er helt utrolig!!!
http://www.ratebeer.com/beer/chouffe-houblon-dobbelen-ipa-tripel/56757/
 
bekkern skrev:
Jeg smacket packen dagen før og lot den stå i romtemperatur (mellom 24-26 her i kjellern nå)
Konge :)

Tror også at lavere mesketemperatur gir deg mindre behov for å tilsette sukker. Du har jo tilgang på Speidel så det er jo lett å endre på og kontrollere :)
 
Det er både lav mesketemperatur og vanlig bordsukker som trengs. Jeg brygget en rimmelig vellykket La chouffe med 19% sukker. Saison brygger jeg med 10% sukker og en stegsmesk på 62 °C. tripel med mye sukker også og mesk på 64-65 °C. Duvel trenger 25% sukker og også lav mesketemperatur..
 
Da har jeg forsøkt meg på denne igjen ...denne gangen med nytt meskeskjema. 64C i 90 minutter og 78C i 30 minutter. Justert opp til 1kg sukker. Var tom for Saaz så det er nå kun east kent ...justert  opp bitterhet til 32IBU. 2liter gjærstarter med Wyeast ardennes gjær. 1,5dl mørk sirup fra petit. Veldig spent. Det er er krig i dunken for øyeblikket :)

OG1080 - 22 liter  ;D
 
Blir sikkert godt øl :skitbra:

78 °C steg eller mash-out er ikke nødvendig å ta eller det holder med '1 minut'.
 
Tilbake
Topp