Lacto fra White Labs og Wyeast er ikke bare lacto

Kom over en interessant tråd på et annet forum, via the mad fermentationist sin blogg. En kar fra omega yeast labs har isolert og bygget opp kulturer av White Labs og Wyeast sine lacto strains og fant to interessante ting:

- Lacto alene kan ikke attenuere vørter nevneverdig
- Kulturene fra WL og WY inneholder også sacc

http://www.beeradvocate.com/communi...ete-attenuation-test-results-included.316488/

Jeg har en batch med Berliner Weisse stående. Jeg starta den varmt med kun WLP672 (brevis), og tenkte å pitche us-05 når jeg var fornøyd med syrligheten. Etter noen dager var den fortsatt ikke veldig sur, og en gravity-sample viste SG 1.005. Dette er ifølge forsøket over ikke mulig, dermed er batchen min "infisert" med saccharomyces, mest sannsynlig fra WLP672-røret :(

Tråden har foreløpig ingen info fra White Labs, blir spennende å si hva de sier om saken.
 
Dette har jeg sett rapportert så mange steder nå. Det morsomme er at minst et bryggeri i USA har gått på en smell og lansert øl som er "utelukkende gjæret med lacto". :)
 
Idoform er helt klart "cheap probiotics". Det er vel 50 kapsler eller så i en boks og en boks koster vel en hundrelapp eller så. Da har du nok til mange, mange batcher. De har flere forskjellige typer. Jeg pleier å gå etter de med Lactobacillus Plantarum i seg og ligger unne de med skumle navn som Streptococcus Bleiestinkus eller lignende.
Fyll en halvliters flaske helt opp (luft er dumt) med vørter, slipp oppi innholdet av en kapsel, legg plastfolie over, ha en stikk over og sett den på badegulvet i et par dager. Smaker det bra så er den egnet. Smaker det ikke bra så sett den i kjøleskapet og spis litt før du skal til syden neste gang. :)
 
Denne har plantarum http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/ProbiMage-40-kapsler/PID-817233.aspx
Begge gangene jeg har laget sur starter, prøvde jeg det, og ble uggen i magen. Må kanskje sette det i mikroen litt, da uhumlet syrnet vørter kan inneholde usunne ting.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hmm, har smådrukket uhumlet syrnet vørter fra og til de siste dagene :) Hva slags usunne ting mener du jeg kan finne oppi der? Botulisme?
 
Så lenge det er anaerobe betingelser og lactoen kommer igang kjapt så pH synker, så er det liten sjanse for at noe farlig oppstår.
 
Vet ikke, ble ikke syk, men det var helt klart noe som skapte ubehag. Og det var 4.5 ph og minimalt med o2.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det vil jeg si er tilnærmet anaerobt, det er iallfall samme metode som når man lager sauerkraut/kimchi.
 
Det vil jeg si er tilnærmet anaerobt, det er iallfall samme metode som når man lager sauerkraut/kimchi.
Ok, fint. har et helt likt glass stående med sauerkraut, og har ikke blitt sjuk av det :)

Yoghurt-vørteren står i vannbad med sous vide-stanga mi for å holde 43C.
 
Blir jo litt annerledes siden det er grønnsaker (stivelse?) og ikke sukker som fermenteres i KrautChi, så i vørter vil gjær ha en større fordel enn lacto. Selv om lacto trives best på høy temp, så jobber gjær raskere da også. Men så lenge man hovedsaklig pitcher lacto og den kommer igang kjapt er det nok helt sikkert ok.
 
har faktisk kimchi stående, som jeg har prøvd uten problemer, noen dager i romtemperatur og så i kjøleskapet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp