Lacto starter med vørterøl?

Er det noen som har prøvd dette? Etter det jeg har lest er det ca 19 ibu i vørterøl. Det er vel i det høyeste laget for lacto?
 
Jeg hadde alerede planlagt å lage en lacto starter. Hadde ikke noe dme så prøvde med vørterøl for morro skyld. Par never pale ale på 1 liter vørterøl. Så slapp jeg oppi en idoform også. 37 grader 12 timer ser det slik ut.

Lacto eller pedio? Eller noe annet...
 

Vedlegg

  • DSC_0211.JPG
    DSC_0211.JPG
    59,3 KB · Sett: 52
Sist redigert:
Lacto eller pedio? Eller noe annet...

Hvis du har brukt malt så kan det være alt mellom himmel og jord du har tilsatt. Er det lactobacillus tabletter du har brukt så er det jo lactobacillus du ser. Uansett er en pellicle en pellicle, vanskelig å si hva som har skapt den ved visuelle inspeksjon :p.

Selv har jeg brukt å tilsette nok Idoform, Probimage eller Biola i ølen min istedet for å dyrke opp.
 
Sist redigert:
Aner ikke. Jeg synes 19 IBU høres voldsomt ut. Det er ikke mye som tåler så mye humle. Jeg har gjort som @jab, bare pitchet rett i - uten starter. Ingen aner jo helt hva korrekt pitch-rate er så du tar bare så mange kapsler du tror du trenger. :)
 
Litt usikker på den Bifidobacterium
Det går fint. Det er vel slik at den i utgangspunktet vokser dårlig i øl, men om den skulle gjøre det så vil den produsere de samme smakene som lactobacillus. Acidophilus, rhamnosus (sikkert LGG) og Plantarum er bra greier hvertfall.
 
Tilbake
Topp