lactobacillus og oksygen

edw

 
Hvor mye har dette å si i en starter, jeg har forstått det slik at man ikke vil ha oksygen mens man fermenterer, siden man kan ende opp med eddik. Men om man skulle være uheldig å produsere litt eddik i en starter som man igjen introduserer til et oksygenfritt miljø så vil vel ikke den lactoen fortsette å lage eddik, den har vel ikke endret egenskaper på en måte?
 
joda bibelen er bladd i, men jeg kunne ikke finne heeeelt det jeg lette etter, mulig det står der et sted, og at engelskkunnskapen er så som så.... Jeg har funnet frem til at dersom man lager en starter med korn bør man bruke lås for å undertrykke bakterier man ikke vil ha.... men dersom man bruker en ren lacto kan vel ikke det være så nøye?

"Although Lactobacillus are tolerant of oxygen and oxygen usually does not negatively affect their growth (except in the case of L. plantarum, which has been shown to produce acetic acid when exposed to oxygen"

acetic acid=eddiksyre

L. plantarum finner vi bl. annet i nycopro ferie......
 
Ja, den har jeg brukt, siden den jobber videre når væsken daler fra kropps- til romtemperatur. Tror det er viktigere å syrne til ph 4.5 på forhånd, da reduserer man sjansene til feil typer bakterier til å formere seg, det står under pre-acidifying


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
joda jeg ser den, jeg tenker i utgp på selve starteren, dersom man lager en starter, eller feks tar litt av vørteren og tapper på en flaske for og bruke den til å syrne med neste gang man skal syrne en vørter. Er det egentlig så viktig å ha et helt oksygenfritt miljø? (si du oppbevarer på et syltetøyglass) dersom man har en starter man har hvert uheldig å fått litt oksygen i og tilsetter en helt oksygenfri vørter så vil vel lactoen ikke oppføre seg anneledes enn om starteren hadde hvert helt fri for oksygen?
Jeg har forsøkt å google litt, og det er konsensus og bruke lås på startere osv, men jeg finner ingen gode argumenter for å bruke det på annet enn lacto i fra feks korn.....
 
Noe som ble nevnt på usmakkurs, var at ved kjelesyrning av vørter burde man passe på at vørteren er skjermet fra luft, hvis ikke kunne visst noen bakterier produsere smørsyre (om jeg ikke tar helt feil). Dette er usmaken som beskrives som babygulp. Vet ikke / husker ikke hvilke bakterier det var snakk om...
 
Har syrnet noen brygg i kjelen, funker fint. Blir surt og drikkbart. Men eg er vel inhabil.
Skjermer ikke mot luft, når eg syrner i kjelen
 
Fra milkthefunk: "One common off-flavor in kettle soured beers has been associated with butyric acid, which is in and smells like human vomit. Although the exact source of butyric acid in kettle soured beers has not been identified that we know of, butyric acid is produced by anaerobic contaminates and not when Lactobacillus is exposed to oxygen."

Aerobe bakterier er visst IKKE skyld i smørsyre.
 
det var egentlig ment som en diskusjon der vi snakket om oksygen i startere, men dette er jo egentlig også fint :) Er det andre her som lager startere, eller tapper av litt syrnet vørter å bruker denne til å syrne neste batch? hvor lenge er den blitt oppbevart, og oppbevarer dere kjølig eller i romtemp?
 
det var egentlig ment som en diskusjon der vi snakket om oksygen i startere, men dette er jo egentlig også fint :) Er det andre her som lager startere, eller tapper av litt syrnet vørter å bruker denne til å syrne neste batch? hvor lenge er den blitt oppbevart, og oppbevarer dere kjølig eller i romtemp?
Ja, har en gående nå, sauergut, for å justere meske-ph i alle øl, og bruker vørter for å mate denne, holder den på 45 grader i et par dager. Den vil også kunne brukes til surøl. Har brukt en tablett c-vitamin som spiser oksygen, for sikkerhets skyld. Regner med det er nok med et par dager, men skal kjøpe en STC-1000 til, og holde en viss mengde på konstant 45 grader, i en slags reaktor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ahhh c-vitamin trikset var jo gromt da :) sånn brusetablett regner jeg med? jeg har brukt vørterøl uten å ta ut kullsyren en gang, funka fint det også.... jeg har lest om folk som topper opp starter/kultur for lagring med kullsyreholdig vann
 
det er askorbinsyren som hjelper ja..... fant dette:

"Adding extra ascorbic acid to bottled and
canned beverages reduces the oxygen in the
head spaces of the containers to prevent future
oxidation of the product. Usually 3.3 mg of
ascorbic acid will remove the oxygen in 1cc of
headspace"
ref: http://www.mratcliffe.com/

en tablett på 250mg vil da fortrenge ca 75cc eller 75ml med headspace.....
 
Blandingen vørter og eplejuice (uten tilsetninger) er visstnok fint for lactobacillus-starter. Monosakkaridene i eplejusen er ideele for lactobacillus. Dog skal du være klar over at lactobacillus ikke liker den lave pH'n som følger med melkesyren. For å få en skikkelig sterk starter er det derfor vanlig å bruk kritt for holde pH'n på et nivå som ikke skade basseluskene.

MTF har kommet med en oppskrift som ser omtrent slik ut.
100g DME
900g/ml kokt vann
100ml eplejuice - pasturisert (skal helst ikke kokes)
20g kalk
Litt gjærnæring

Tempen kan fint være romtemp, gjerne litt varmt. Hvis du vil ha perfekt temp må du vite hva slags type lactobacillus du har. 25-30 grader er dog aldri feil, så vidt jeg vet. Pass på at ikke kalken på bunn blir med over i vørteren. Oksygen hadde jeg ikke tilsatt. Det er mulig enkelte typer lactobacillus kan trives bedre med oksygen enn uten -- men ingen har sett noe konklusivt (er det et ord?) på dette.
 
Tilbake
Topp