Lag rimelig Cider. Tilbud på eplejuice.

Terje

Norbrygg-medlem
Var på OBS Lade i Trondheim i dag. De hadde tilbud på Røra Eplejuice til 6,90 pr kartong (1,5 liter).
Jeg har satt Cider på denne før med både ølglær og cidergjær. Begge variantene ble bra.
Enkelt og lage cider til en rimelig penge. Det blir rundt 5,- kr pr liter hvis en har gjær.
Jeg vet ikke om tilbudet gjelder hele landet, men en kan jo spørre. :)

Terje
 
Hvordan går du frem for å lage cider? Husker jeg selv har prøvd meg litt på cider på eplejus. Det var kun et lite eksperiment med én pakke eplejus (1,5 l) som jeg brukte litt brødgjær på. Efterhvert helte jeg mosten over på en champagneflaske og lot det eftergjære slik at det ble en sprudlende eplevin. Den stod riktignok 3 måneder før jeg smakte på den, men smaken var faktisk ikke så verst. Neste gang vil jeg bruke en annen gjærtype. Jeg mener Wyeast også selger cidergjær.
 
Jeg har nå laget to brygg med elplejuice og Wyeast Cider gjær. Jeg pleier også tilsette litt sukker (for morro skyld) Begge gangene har den gjæret ned til FG 1000. Vi liker en knusk tørr cider hjemme hos oss, og dette er noe vi ikke klarer å finne i butikkene, så dette er en oppskrift jeg kommer til å fortsette med. Kommer til å prøve en annen cidergjær som ikke gjærer så langt ned men egentlig er vi utrolig fornøyd med produktet.

Når Corneliusfatene mine kommer har jeg tenkt å prøve gjærstopp og "force carbonation", og lage en litt søtere cider til gjestene mine :biersmile:

Frank
 
Cideren er enkel å lage,
jeg heller ganske enkelt eplejuicen opp i gjæringskaret og tilsetter gjær.
Wyeast cidergjær har jeg benyttet med godt resultat før. Jeg har nå tatt en flaske ut av fryseren,
cidergjær frosset i glyserol. Jeg håper den våkner opp på magnetrøreren, hvis ikke har jeg en slurry av
Londongjær stående som jeg kan bruke. Eplejuicen gjærer helt ut som Frankemann sier, den blir tørr og ikke søt som den svenske en kan kjøpe i butikken. Jeg foretrekker den tørre, er ikke så begeistret for søt drikke. Tørr, kald Cider blir godt på varme sommerkvelder.

Terje
 
Om gjærstopp: jeg husker ikke hvor jeg leste om det, men det er visst en tilsettning som får gjærcellene til å slutte med å formere seg. Altså, den gjæren som er igjen i levende tilstand fortsetter visstnok med alcohol/-CO2-produksjon. Selv drikker jeg svært sjeldent cider, det meste av cider fra Norge og Sverige er for søte efter min smak. Men veldig tørr er kanskje heller ikke veien å gå.

Terje og Frankemann: hvor lang tid tar alt sammen egentlig? Altså forgjæringen, lagertid osv, og ved hvilke temperaturer?
 
Jeg har gjæret min rundt 18 grader. Det har tatt rundt to uker å gjære den ned. Jeg tror den godt kan stå en uke eller to til for klarning før du flasker. Jeg syns den har vært drikkbar 3 -4 uker etter flasking og kaldlagring (10-12 grader?). Den bør kanskje stå litt lengre, men tålmodigheten min... En FG på 1000 høres kanskje grusomt lavt ut, men jeg mener min cider minner om Strongbow cider, som er en av mine favoritter.
 
Cideren jeg laget ble gjæret i romtemperatur. Jeg førte ikke logg over denne, så jeg husker ikke gjæringstid ol.
Smaken blir god selv om en nåler 0 sødme i sluttproduktet. Husk på at reel sukkervet blir over 0. Noe restsukkerer
blir igjen selv om måleren står så lavt. Dette er grunnet alkoholen i cideren som er letter enn vann.


Terje
 
Cidergjæren våknet fint etter ett års dvale i fryseren. Jeg har virkelig fått sansen for frysing av gjær i glyserol. Satte cider i dag.

Terje
 
Interessant lesing om sider. Skal ta med noen tips til neste gang.
For moro skyld kan jeg fortelle at her i Hardanger lages sider på en forholdsvis enkel måte. En reiser til en bonde som mye frukt og som pleier å ha god eplesaft. Gjerne en som har en del forskjellige eplesorter (kanskje også litt pære). De siste årene har jeg prøvd å vente så lenge som mulig, for å få mest mulig vintereple, med mye smak. Dersom en vil ha en tørr og svak sider kan safta gjæres uten videre, med den villgjæren som er i safta. Mest vanlig (og etter min smak også best) er det å tilsette litt sukker og litt vann, og la det begynne å gjære av seg selv. Temperaturen er et diskusjonstema. Noen vil ha den stående ved romtemperatur, andre foretrekker kjellertemperatur. Jeg mener det siste er det beste, men at det kan være en fordel å sette den i gang ved romtemperatur. Så skal den stå et par uker, så skal det litt mer sukker på. "Omsider, omsider til vaoren ein gong" er sideren ferdig. Resultatet kan som de fleste forstår variere. Sideren har som regel godt av å stå litt på flaske, og kan bli musserende dersom man ønsker det. Jeg har smakt mye sider laget på denne måten som er god, men også noe dårlig. Jeg vil tro at en kan få jevnere resultat ved å overføre ølbryggerkompetansen til siderbrygging. Men på den andre siden har det sin sjarm å gjøre det på gamlemåten også. Kan nevne at det også er mulig å kjøpe lokalt produsert konsentrat hele året, som helt sikkert er velegna til sider. Den er ikke så søt som eplejuice i butikken.
Hilsen Åsmund
 
Morro med cider historien fra Hardanger Åsmund. Det bir sikker kjempegodt med eplesaft rett fra gården.
Jeg har stor sans for lokale produkter, alt for mye storproduksjon og kjedeprodukter etter min mening.
Hvis du har tilgang til eplesaft så har jeg en frosset flaske med wyeast cidergjær i fryseren som jeg kan sende til deg.
Den flasken jeg tinte sist var som tidligere nevnt svært livskraftig. Cidergjæren er litt vrien å få tak i uten å importere.
Du har da mulighet til å sette to brygg og sammenlikne naturlig gjæret og "kunstig " gjæret cider. Hvis du har interesse for
å gjøre eksperimentet, blir morro å høre resultatet.

Jeg har aldri sendt frosset gjær med post før så også det kan bli et artig eksperiment å prøve om du er interessert.  Hvis det fungerer kan vi kanskje åpne for en utvekslig av gjærtyper her på gruppa. Jeg har 3 flasker i fryseren, hvis Frankemann vil være med på eksperimentet kan jeg også sende en flaske til ham.

Terje
 
Har problemer med breibandet, beklager at jeg ikke har svart før. Ja, jeg vil gjerne prøve med skikkelig gjærkultur, det høres fristende ut (hvis du fortsatt har). Den bør jo kunne gjenbrukes også vil jeg tro, så hvis jeg lager noe nå i sommer burde den kunne brukes igjen når eplene er modne. E-postadressa mi er aas.krist-gmail.com. Sender du meg en epost skal jeg sende deg adressa.
Hilsen Åsmund
 
Jeg har noe vingjær liggende her (Europrisvariant: SAGA Gjær til lettvin). Er det mulig å bruke den til å sette cider?
Åsmund, du nevner "litt" vann og "litt" sukker. Hvor mye skal man ha i til 15 liter råsaft? Cider er fantastisk tørstedrikk, dvs ikke svenskevarianten. Den er bare trist. God, engelsk cider ala dry blackthorn og strongbow er gode greier:)
 
Har laget vin og mjød et par ganger med Saga-vingjær, med varierende hell. Mjøden ble god, etter ca. tre år... Minnet ganske mye om en tørr sherry. Vinen ble rimelig uinteressant, smakte veldig "hjemmelaget". Den var satt på en blanding av bringebær, blåbær og rips. Tror jeg ville valgt en annen gjær til cider, for eksempel noe fra Wyeast. Men for all del, det blir sikkert drikkelig! Husk å bruke gjærnæring.

Mvh. Gahr Smith-Gahrsen
 
Jeg har satt cider med ale gjær med godt resultat.
Husker ikke helt hvilken gjær jeg brukte, men mener det var 1028 London Ale Yeast fra Wyeast.
Cideren gjæret helt ut også på denne gjæren. :biersmile:

Terje
 
Hadde ikke tålmodighet til å vente, så jeg satte en dunk med følgende innhold: 15 liter eplejuce, 10 liter vann (!!!) 0,5 kg sukker og nevnte vingjær. Det bobler og putrer villt i gjærlåsen, så noe skjer nå i alle fall. Skal jeg la det gjære helt ut, eller skal jeg blande i en gjærstopp etterhvert? Har planer om å helle innholdet på corneliusfat etterpå. Noen innvendinger mot å ha cider på samme fat som man ellers bruker til øl?
 
Beklager, jeg har visst ikke fulgt godt nok med. Når det gjelder mengde vann er det vanlig å bruke 20-23 liter eplesaft og fylle opp vann og sukker til 25 liter total mengde. Her bør en ta hensyn til hvor søt safta er, og hvor søt/tørr en ønsker den ferdige sideren. I første omgang tilsettes ett kilo sukker kokt opp i en liter vann. Etter 1-2 uker kan ytterligere ett kilo sukker tilsettes.
Jeg vil tro at en kunne kontrollert dette ved å registrere sukkerinnholdet med oechselvekt. Det vil jeg prøve på neste gang.
 
Ah, dette virker veldig interessant! Har satt litt vin (LeBaron) og øl. Vinen smaker utrolig falskt, så jeg har sluttet med de settene der. Ordentlige råvarer er for meg vanskelig å oppdrive, men dette å bruke butikk-juice virker fristende :)

Noen som har en liste over hvilke typer juice som ikke er tilsatt gjærstopp?
 
Satte en batch med Cider basert på eplejuice og Whitelabs sin cider gjær. Grunnet stor byggeaktivitet i heimen fikk den ikke stå ved særlig jevn temperatur. Mesteparten av tiden sto den rundt 18 grader, men enkelte dager var den nok 22+ grader. Jeg har erfart at den trenger god tid til å gjære ned, og jeg lot den derfor stå uforstyrret i ca tre uker. Det var fortsatt litt aktivitet i gjærlåsen(1 plopp hvert 2-3 min), men ingen synlig gjær i overflaten.

Glad og fornøyd tappet jeg den på fat og satte den i ølleskapet. I all min iver etter å få satt cideren kaldt for raskere konsupsjon hadde jeg glemt å måle FG- Denne viste seg å være 1010!? Denne målingen gjorde at jeg raskt tappet meg en smaksprøve - og joda, her var det masse restsødme.

Enten har gjæren nektet å jobbe på grunn av bråket fra snekkerene, eller så har jeg mistet helt grepet, og er ikke i stand til å gjære ned en dunk eplesaft en gang. Det siste kan være tilfelle siden jeg klarte det kunststykket og tappe en belgisk wit på 1020 på fat...

Frankemann
 
Tilbake
Topp