Lage bringebærøl - Forstår ikke helt oppskriften.

Hei,

Jeg er fortsatt relativt ny når det kommer til brygging. Har 5 brygg bak meg, alle laget ved hjelp av ølsett og en oppskrift som har vært fulgt fra punkt til prikke.

I kveld skal jeg og dama lage bringebærøl ut i fra en oppskrift jeg har funnet i en bok jeg har kjøpt.
Jeg har en braumeister 25 liters speidel.

Se vedlegget.

Mine spørsmål er som følge:

1. Jeg forstår ikke oppskriften helt - skal jeg begynne med 25 liter i speidelen og så skyle med 12,5 liter? For meg høres det mye ut, vi skyller normalt sett med rundt 8-9 liter. Eller skal jeg starte med en annen mengde vann?
2. Skal jeg meske på samme temp. (65*) hele tiden, slik oppskriften sier?
3. Stemmer det, som jeg ble fortalt på bryggebutikken, at jeg må/bør bruke risskallet dem solgte meg? (10% av vekten på hveten)
4. Stemmer det, som jeg ble fortalt på bryggebutikken, at jeg ikke trenger legge i bringebærene før det har gått en uke, slik at dem blir liggende i ølen en hel uke før den flaskes? (oppskriften sier noe annet.)

Takker på forhånd for svar :)

v4b3o3.jpg
 
Når er den ferdig? Når det er slutt på aktiviteten i gjærlåsen?
Hvor lenge synes du bringebærene bør være oppi - og snakker du etter egne erfaringer?

Trenger forresten svar på de andre tingene også, det er kun noen timer til vi skal brygge :)
 
Ut i fra hva jeg kan tolke:

1. Du starter med 12.5 liter til mesking, og så skyller du til du har 27 liter til koking
2. Ja
3. Det er nok lurt for å unngå stuck mash
4. (allerede besvart)

Når den er ferdig, osv -> Les FAQ'en på www.bryggekalkulator.no

Lykke til! :)
 
Takk for svarene.

Jeg kan bare ikke forstå at 12,5 lite skal være nok under mesking.
Spiller det noen rolle om jeg mesker med 25 liter vann som normalt og skyller med 8-9 liter?
Noen som tolker oppskriften på annen måte, eller høres det Glenn sier, riktig ut?
 
12,5 liter til 5 kg malt gir 2,5 liter vann pr kg malt, noe jeg synes høres veldig riktig ut, bruker selv 2,6 liter vann pr kilo malt.
 
Takk igjen. Grunnet usikkerheten rundt det hele, kunne jeg tenkt meg svar på følgende også:

Når er hovedgjæringen over og skal jeg da legge bærene i - eller kan jeg trygt la dunken gjære en måned først og deretter slenge i bringebærene og la den være i den siste uken før jeg bruker hevert før flasking..?
 
Nå er ikke jeg en Speidel-mann selv, men vil det ikke bli bare tull hvis man starter meskingen med bare 12,5 liter vann i en 25 liters Speidel? Vørteren vil jo aldri komme over maltrøret. Oppskriften må nok justeres litt for å passe. Start med 25 liter. For å finne ut hvor mye du må skylle med, trekker du fra 5 liter som blir igjen i malten. For å komme opp i 27 liter til koking, må du altså skylle med 7 liter.

Mulig noen Speidel-brukere kan korrigere litt her.
 
Det var noe av det jeg tenkte over, følte det ble så lite vann.
Vel, hvis ingen andre har forslag/tilbakemeldinger, så kjører jeg 25 liter og gjør som vanlig.
 
Bruk ca. 20-25 liter vann i mesking med speidelen. 12.5 gjelder for infusion mash vil jeg anta. Skyll med så mye vann at du sitter igjen med 27 l før kok (malten tar opp ca. 5 L).
 
Eg har laga bringebærøl 2 gonger, og resultatet har vore meget bra begge gonger. Det siste eg laga, tok 2.plass i ein lokal konkurranse i Stryn i haust, der høvdingen frå eit av bryggeria på Vestlandet (som og lagar bringebærøl...) gav det meget god omtale! :) Eg putta i bringebær etter ei veke, og lot det stå ei veke til før flasking. Eg brukte 200g pr liter, og gav det eit oppkok, før eg kjølte det ned og tilsatte det i dunken. Grunnen til oppkoket er at eg leste ein artikkel i sommar der Mattilsynet anbefalte varmebehandling av importerte bringebær (som dei fleste fryste bær er...) pga fare for Hepatitt-smitte. Norske bær er nok tryggare å bruke...
 
Hei,

Jeg er fortsatt relativt ny når det kommer til brygging. Har 5 brygg bak meg, alle laget ved hjelp av ølsett og en oppskrift som har vært fulgt fra punkt til prikke.

I kveld skal jeg og dama lage bringebærøl ut i fra en oppskrift jeg har funnet i en bok jeg har kjøpt.
Jeg har en braumeister 25 liters speidel.

Se vedlegget.

Mine spørsmål er som følge:

1. Jeg forstår ikke oppskriften helt - skal jeg begynne med 25 liter i speidelen og så skyle med 12,5 liter? For meg høres det mye ut, vi skyller normalt sett med rundt 8-9 liter. Eller skal jeg starte med en annen mengde vann?
2. Skal jeg meske på samme temp. (65*) hele tiden, slik oppskriften sier?
3. Stemmer det, som jeg ble fortalt på bryggebutikken, at jeg må/bør bruke risskallet dem solgte meg? (10% av vekten på hveten)
4. Stemmer det, som jeg ble fortalt på bryggebutikken, at jeg ikke trenger legge i bringebærene før det har gått en uke, slik at dem blir liggende i ølen en hel uke før den flaskes? (oppskriften sier noe annet.)

Takker på forhånd for svar :)

v4b3o3.jpg
Samme øl står i gjæringsspann i kjelleren og koser seg. Jeg tok en splitbatch med tørrgjær og ferksgjær. Brukte dog nesten dobbelt så mye bringebær - frosne (som var tint) rett i dunken en uke etter kok. Hvorfor? Tja, fikk inntrykk fra flere nettfora at oppskriften har noe lavt antall kilo bringebær. Mulig min blir vel mye "bringebærete".En annen ting er at jeg fikk MEGET sterke anbefalinger her på forumet om at det bør stå 2-4 i karet etter at bringebærene er lagt i. Noe diffuse forklaringer om hvorfor, dogo_O
 
Har laget en rips wit med godt resultat, og ville brukt samme fremgangsmåte med bruk av bringebær:
1. Full utgjæring av øl i ca 14 dager
2. Tappe det gjærede øllet over på en ny dunk med forsene bær i bunn. Videre gjæring/lagring i min 2 uker.
3. Tappe over i ny klaringsdunk, og la den stå kjølig i minst 2 uker.
4. Tapping på fat.
 
Har laget en rips wit med godt resultat, og ville brukt samme fremgangsmåte med bruk av bringebær:
1. Full utgjæring av øl i ca 14 dager
2. Tappe det gjærede øllet over på en ny dunk med forsene bær i bunn. Videre gjæring/lagring i min 2 uker.
3. Tappe over i ny klaringsdunk, og la den stå kjølig i minst 2 uker.
4. Tapping på fat.
Tin bærene i karet. Dropp punktet med tredje runde med omstikking .
 
To kilo frosne bringebær etter primærgjæring gjer susen. Ein ting som slo meg då eg laga bringebærøl på belle saison gjær er at ein kanskje må bruke litt carapils som motvekt til dei syrlege bæra.
bb.jpg
 
Tilbake
Topp