Lage "ginger joe"

Hei

Jeg har lest at ginger joe ikke er laget som en øl, men faktisk som en frukt vin. Er det noen som har erfaring med noe lignende? Kunne tenke meg å lage en ingefær øl lignende ginger joe, men har ingen kunnskap om hvordan gå frem. Har et gjæringsett, og pleier å lage øl fra ekstrakt :) setter pris på alle tips [emoji16]
 
Jeg tenkte tanken selv om å lage en klone, inntil jeg leste bak på flasken på innholdfortegnelsen. Ble relativt skuffet.
 
Jeg tenkte tanken selv om å lage en klone, inntil jeg leste bak på flasken på innholdfortegnelsen. Ble relativt skuffet.
D var det jeg også gjor. Trodde dette var en øl. Men syntes like vell denner god, spesielt i sommervarmen :) så har lyst å prøve å lage så lik som mulig :)
 
Google 'ginger beer recipe' og du får masse treff. Svært enkelt å lage, det har ikke noe med ølbrygging å gjøre. Men som du sier, veldig forfriskende i varmen. :)
 
Google 'ginger beer recipe' og du får masse treff. Svært enkelt å lage, det har ikke noe med ølbrygging å gjøre. Men som du sier, veldig forfriskende i varmen. :)
Ja jeg gjorde det jeg også :) ser veldig enkelt ut faktisk :) men veldig usikker på hvordan resultatet blir [emoji16] hadde håpet å klone ginger joe, men da må jeg vist starte med en fruktvin av et slag [emoji848]
 
Hvilken type fruktvin?
Det lurer jeg også på. Fant bare dette under ingredienser

"Ingredients: carbonated water, fruit wine base, sugar, acidifier E330, colour E150d, sorbate preservatives E202, E222, sweetener E955. Editor’s note: As this product is based on fruit wine and has no beer content it is not considered rateable for RateBeer purposes. The production location is unknown. The brand is owned by Accolade Wines but their address is an office address, not a production facility."
 
Ingefær må vel inngå i denne frukvtinbasen da ettersom det ikke står noe annet sted. Tror ikke Ginger Joe er forskjellig fra f.eks Crabbies?

Men i alle tilfelle, det er superenkelt å lage ingefærøl. Jeg bruker 1,5 liters brusflasker, 1 sitron, et par ss revet ingefær, 1,5 dl sukker og litt tørrgjær. Fyller opp flaskene med vann og setter dem på kjøkkenbenken.

Når de er harde å klemme på er det ferdig, tar 1-2 døgn, og da er det bare å sette flaskene i kjøleskapet. Vil man ha mer alkohol er det vel bare å tilsette mer sukker, men har ikke prøvd det.
 
Ingefær må vel inngå i denne frukvtinbasen da ettersom det ikke står noe annet sted. Tror ikke Ginger Joe er forskjellig fra f.eks Crabbies?

Men i alle tilfelle, det er superenkelt å lage ingefærøl. Jeg bruker 1,5 liters brusflasker, 1 sitron, et par ss revet ingefær, 1,5 dl sukker og litt tørrgjær. Fyller opp flaskene med vann og setter dem på kjøkkenbenken.

Når de er harde å klemme på er det ferdig, tar 1-2 døgn, og da er det bare å sette flaskene i kjøleskapet. Vil man ha mer alkohol er det vel bare å tilsette mer sukker, men har ikke prøvd det.

Ja det er sant. Interessant [emoji16]Er det kullsyre i det da? Bruker du en spesiell tørrgjær? Hva gjør du med sitronen?
 
Blir kullsyre ja, mer enn nok :)

Har brukt vanlig Idun tørrgjær, kan sikkert også bruke ølgjær, men tror ikke det påvirker smaken noe særlig. Ingefæren setter smaken.

Sitronen presses og kun saften brukes.
 
Blir kullsyre ja, mer enn nok :)

Har brukt vanlig Idun tørrgjær, kan sikkert også bruke ølgjær, men tror ikke det påvirker smaken noe særlig. Ingefæren setter smaken.

Sitronen presses og kun saften brukes.
Supert! Takk! Dette skal jeg prøve! [emoji16][emoji16] Har du målt alkoholprosenten du får?
 
Nei, men det er nok svært lite. Dette er en tørsteslukker man kan drikke mye av og kjøre bil etterpå.

Du kan jo prøve med mer sukker hvis du vil ha mer alkohol.
 
Ingefær må vel inngå i denne frukvtinbasen da ettersom det ikke står noe annet sted. Tror ikke Ginger Joe er forskjellig fra f.eks Crabbies?

Men i alle tilfelle, det er superenkelt å lage ingefærøl. Jeg bruker 1,5 liters brusflasker, 1 sitron, et par ss revet ingefær, 1,5 dl sukker og litt tørrgjær. Fyller opp flaskene med vann og setter dem på kjøkkenbenken.

Når de er harde å klemme på er det ferdig, tar 1-2 døgn, og da er det bare å sette flaskene i kjøleskapet. Vil man ha mer alkohol er det vel bare å tilsette mer sukker, men har ikke prøvd det.
Er dette oppskrift på 1 flaske eller? 1,5dl/1,5 liter?? Vil ikke det gå i lufta??
 
Ingefær må vel inngå i denne frukvtinbasen da ettersom det ikke står noe annet sted. Tror ikke Ginger Joe er forskjellig fra f.eks Crabbies?

Men i alle tilfelle, det er superenkelt å lage ingefærøl. Jeg bruker 1,5 liters brusflasker, 1 sitron, et par ss revet ingefær, 1,5 dl sukker og litt tørrgjær. Fyller opp flaskene med vann og setter dem på kjøkkenbenken.

Når de er harde å klemme på er det ferdig, tar 1-2 døgn, og da er det bare å sette flaskene i kjøleskapet. Vil man ha mer alkohol er det vel bare å tilsette mer sukker, men har ikke prøvd det.

Dette har jeg lyst til i prøve også!

Mengden ingredienser du oppgir her (sukker, ingefær og sitron), er det til én 1,5 liters flaske?

Og hvor mye gjær?

Edit: Jeg skrev uten å ta refresh av en fane som hadde vært åpen på mobilen lenge, så jeg så ikke at spørsmålet allerede hadde blitt stilt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp