Lage gjærstarter av Moss Maltekstrakt

Hei,

Vanligvis lager jeg starter til gjær av Muntons tørket maltekstrakt, nå er jeg tom for det og lurer på om jeg kan bruke Moss Maltekstrakt.

Moss Maltekstrakt lages vel neppe av Moss Bryggeri, og er det "edelt" nok til å bruke til gjærstarter?


Richard
 
Hei !

Jeg bruker ofte Moss maltekstrakt til dette formålet, har funket helt fint. Når gjæringen i starteren er på hell setter jeg den i kjøleskapet en halv time (eller der om kring), da legger det meste av gjæren seg og det overskytende kan helles ut, da unngår man det meste av maltekstrakt-bidraget i det ferdige øllet.
(Starteren kan jo også være oksidert så det er greit å bli kvitt mest mulig av unødvendig bidrag fra starteren).
Kan hende jeg er litt paranoid, men denne prosedyren har funket så jeg har så langt holdt meg til den.

mvh
EU
 
Ok, da skal jeg ikke frykte noe i å bruke Moss maltekstrakt når jeg ikke har Muntons DME.

Jeg tar alltid å hiver hele starteren over i gjæringskaret. Da føler jeg meg liksom sikker på å få med meg 100% av gjærcellene, ser ut til å være så lite gjær i det tynne laget med bunnfall.

Jeg bruker 0.8 dl starter for 27 liters brygg, det er mao lite volum starter i forhold til det totale volumet.. Det er værre dersom man lager store startere som f.eks til pils og lager.

Hvor får man tak i DME (tørket maltekstrakt), frykter at jeg må bestille fra utlandet. Er det å få kjøpt i oslo-området?

Richard
 
Vinråstoffbutikken på Grünerløkka har DME i flere ulike valører. Mye Moro på Majorstua har også, men dem boikotter jeg litt siden de er frekke nok til å prøve å selge spesialmalt til 50 kg kiloen!!

Ellers bruker jeg Moss maltekstrakt med god samvittighet, og heller ikke av startervørteren. Det er så lite ekstrakt i forhold til totalen at du neppe noensinne vil kjenne smaken. Og så har jeg litt motforestillinger mot å kuldesjokke gjæren i kjøleskap...
 
Richard skrev:
Hvor får man tak i DME (tørket maltekstrakt), frykter at jeg må bestille fra utlandet. Er det å få kjøpt i oslo-området?

Jeg kjøper spraymalt og slikt fra www.vinogbar.no i Lillestrøm. De sender over hele landet, og servicen er upåklagelig.
 
joques skrev:
Vinråstoffbutikken på Grünerløkka har DME i flere ulike valører. Mye Moro på Majorstua har også, men dem boikotter jeg litt siden de er frekke nok til å prøve å selge spesialmalt til 50 kg kiloen!!

Ellers bruker jeg Moss maltekstrakt med god samvittighet, og heller ikke av startervørteren. Det er så lite ekstrakt i forhold til totalen at du neppe noensinne vil kjenne smaken. Og så har jeg litt motforestillinger mot å kuldesjokke gjæren i kjøleskap...

Nå har jeg vært på Norsk Vinråstoff import i Grunersgt 5 og kjøpt to gjærbøtter (27l) til 160 kroner (parpris), og jeg kjøpte DME (dried malt extract) fra Muntons til 52 kroner halv-kg. Eneste aberet med denne butikken var å parkere... ikke lett på Grunerløkka.

Nå har jeg i alle fall noe å lage gjærstarter av.

Richard
 
Hehe, har noen venner som bor like ved side. Parkeringen der er et helvete. Bra at det finnes noe som en sykkel :)
 
Hei.

Har akkurat oppdaget www.vinogbar.no på Lillestrøm (ikke mange minuttene å kjøre fra Oslo for å hente varene).
De har da i det siste utvidet beholdingen sin voldsomt på flytende gjær og humle (både pellets og blomst i tillegg til spraymalt) - og mer skal komme sa de selv da jeg var innom sist.
Prisene er heller ikke de dyreste i landet, f.eks en "Styrian Goldings blomst 250g" er 162 % dyrere på Petit-agentur.no enn vinogbar.no... og det er jo bra for oss som skal kjøpe  :)
 
Tilbake
Topp