Lage hull i gryte

Hei!

Skal i dag forsøke å lage meg et hull i en stålkjele, 40 liter. Planen er å sette inn en kuleventil fra Bryggselv. Har tenkt å bruke et hullbor som nedenfor. Har også et stegbor.
Kommer man til målet med disse tingene? Noen tips før jeg starter?
Har lagt ved bilder under.

19-284_xl_1.jpg 2000032864.jpg WEB_Image Kuleventil og gjennomføring komplett 938142841.Jpeg
 
Stegbor funker fint med wd-40. Saktere hastighet er best.
Du skal jo bare ha små hull så det er ikkeno problem. Bruk gjerne en kjørner først å markere hullet så slipper fresen å skli
 
Funket fint med stegbor fra Biltema for min del. Bare gjør det stille og rolig så det ikke går for varmt. Smart å forbore med lite bor i forkant så stegboret ikke sklir (evt. kjørner).
 
Takker for tips!
Gikk for stegbor og har nå et fint hull i kjelen! Meeen...det er for lite. Stegboret jeg har går til 20mm, men gjengetappen som skal gjennom er 22 :(
 
Låne/kjøpe et større stegbor. Hullsag blir litt vanskelig nå.
Rundfil, dremel eller vanlig rettsliper (hyler) går også.
 
Jeg har stegbor som er stort nok. Nordstrand. Ta med gryta hvis du vil ha hjelp.
 
Tips. Hullsag lager ikke helt runde hull og er noe dritt å bruke. Gå på tools.no event. Verktoy.no å kjøp stegbor som er større
 
Har du satt skiva mellom pakningen og stussen på utsiden? Den skal strengt tatt på innsiden av kjelen. Ikke så mye å bry seg om nå, så lenge det er tett, men det kan oppstå lekkasje på sikt.
 
Har du satt skiva mellom pakningen og stussen på utsiden? Den skal strengt tatt på innsiden av kjelen. Ikke så mye å bry seg om nå, så lenge det er tett, men det kan oppstå lekkasje på sikt.
Hmmm...det var to skiver der, regnet med at en skulle på innsiden og en på utensiden.
 
Da tror jeg du fikk en i bonus. :) Pakningen skal tette mellom gryta og stussen. Med skiva er det ingenting som tetter mellom skiva og stussen, bare metall mot metall.
 
Da tror jeg du fikk en i bonus. :) Pakningen skal tette mellom gryta og stussen. Med skiva er det ingenting som tetter mellom skiva og stussen, bare metall mot metall.
Aiaiai, nå jeg endelig får en bonus så viser den seg å være av negativ art! :cool:
Da er det ned i kjelleren igjen og fikse, må jo ha det skikkelig.
 
Tilbake
Topp