Lage purè av bringebær og aprikos?

Jeg og noen kompiser brygget ca 100l Wit før helgen, som havnet i 5 forskjellige gjæringskar (2x13l og 3x25l). Vi tenkte å tilsette bringebær og aprikos i de to minste gjæringskarene. Hvordan gjør vi dette? Jeg har kjøpt inn 800g med frosne bringebær og 500g med hermetiserte aprikos (i sukkerlake). Tilsettes bærene rett i gjæringskaret etter stormgjæringa uten noe om og men, eller lager dere pure? Hva med aprikosene som ligger i sukkerlake? Kan jeg lage aprikospure av hermetiske aprikoser?
 
Det er mange måter å tilsette frukt på. Mange tilsetter frosne bær rett i bøtta etter stormgjæring, og det går som regel greit mtp. infeksjoner etc.
Jeg pleier å lage puré ved å mose bær og frukt med stavmikser, vakuumpakke, og pasteurisere i vannbad. ca 85 grader i 30 min for å oppnå kjernetemperatur over 78 grader i posen. Man burde ikke koke bærene da dette visstnok kan skille ut usmaker.
Det er sikkert mulig å bruke hermetisk frukt, men har ingen erfaring med det. Jeg har kun brukt tørkede aprikoser, da jeg er bittelitt skeptisk til den laken de ligger i. :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp