Lage vørter en dag, og koke senere

Hei!! Lurer på om det er noe i veien for å lage vørter en dag, og koke senere. Som regel bruker jeg kveldene og natta når jeg skal brygge. arbeidet har lett for å strekke seg ut i de små timer :sovne:Ikke noe særlig når man skal opp tidlig og på jobb. Hva sier dere????
 
Tror det går fint. Da skulle jeg oppbevare vørter i alle fall i en reingjørt dunk med lokk på og ikke vente alt for lenge med kokingen (1 dag eller maks 2?)
Bare prøv ;D
 
Vørteren som vi fikk med hjem fra Nøgne Ø sine hjemmebryggerdager ble faktisk stående en hel uke. Jeg greide å "rote bort" gjæren i løpet av kvelden, så måtte bestille ny. Etter en uke luktet vørteren fortsatt fint, så jeg lagde starter på noen liter av den. Men da jeg åpnet den for å tilsette gjæren noen dager senere, så var det trykk i dunken, så den hadde vel begynte å villgjære litt.... Da  tok jeg liksågodt å kokte vørteren på nytt, tilsatte litt humle og ristet inn luft og lot det hele gå sin gang.

Så overraskelsen var ganske stor da jeg faktisk kom på 2. plass i konkurransen! :D
 
Når det gjelder pils er det faktisk en anbefalt metode. Hell vørten over i et gjæringskar, sett det i et kjøleskap med temperaturkontroll, feks på 7  °C. Når vørten har kjølnet og klarnet, hell vørten uten trub over i et nytt gjæringsfat. Tilsett gjær og oksygen (eller er det omvendt?). Det vil i teorien gi en renere smak. Hev temperturen sakte opp mot ønskelig, vanlig 10  °C. Jeg tilsetter frisk gjær i tilstrekklig mengde (tror jeg) og lar det stå i 3-4 uker.
 
janh skrev:
Når det gjelder pils er det faktisk en anbefalt metode.

Det har jeg aldri hørt om, men så har jeg heller knapt begynt å lese i Noonans bok om lagerbrygging. Jeg kan tenke meg at det hjelper på å få klarere øl, selv om filtrering også kan gjøre en del.

Fungerer det mot kjøletåke også, kanskje?
 
janh skrev:
Når det gjelder pils er det faktisk en anbefalt metode. Hell vørten over i et gjæringskar, sett det i et kjøleskap med temperaturkontroll, feks på 7  °C. Når vørten har kjølnet og klarnet, hell vørten uten trub over i et nytt gjæringsfat. Tilsett gjær og oksygen (eller er det omvendt?). Det vil i teorien gi en renere smak. Hev temperturen sakte opp mot ønskelig, vanlig 10  °C. Jeg tilsetter frisk gjær i tilstrekklig mengde (tror jeg) og lar det stå i 3-4 uker.

Det som er en anbefalt metode ved brygging av pils, er at man skal ha klarest mulig vørter og minst mulig trub med over i gjæringskaret. Derfor lar man noen ganger vørteren hvile ETTER den har vært kokt, slik at bunnfallet kan legge seg før man tapper klar vørter over til gjæring. Det er IKKE anbefalt å la ukokt vørter stå over natten (slik spørsmålet her vel egentlig var), uansett. Men at det stort sett går greit er en annen sak.
 
Ok, Takk skal dere ha folkens, der fikk jeg jammen noen gratis tips om pilsbrygging på kjøpet. Hvor lenge tror dere jeg bør la pilsen gjære.. skal bruke en uisolert kjeller til å brygge i.. kan tenke meg at temperaturen vil variere litt der nede.. den nordnorske våren har ikke vært direkte mild hittil men ca 6-10 grader celsius vil jeg tippe at det er der nede... har mulighet til å bruke  en slik selvregulerende 1,5 meters varmekabel rundt dunken. Hva slags temp er best for pils ?
 
Jeg pleier nå å gjære min pils i et kjølerom som holder en lufttemperatur på 7-8 grader i snitt. Det gir en merkbart renere smak på pilsen enn å gjære på rundt 12 grader, som jeg pleide å gjøre før. En gang prøvde jeg også å gjære juleølet mitt i et kjølerom som holdt rundt 4-5 grader. Da stanset gjæringen nærmest opp, så det var åpenbart for kaldt. Wyeast angir 8-13 C for Danish Lager, som jeg bruker på nesten alle mine lagerøl. Men jeg foretrekker altså å ligge nederste delen av dette temperaturspennet. Jeg antar at temperaturen ligger en grad eller to høyere inne i gjæringskaret enn i lufta, men jeg har ikke målt dette.

Etter det jeg har lært pleier gjæring på lav temperatur å produsere en del diacetyl som biprodukt, som kan gi en uønsket smøraroma på ølet. Dette kan man kvitte seg med ved å avslutte gjæringen på en høyere temperatur, når bloppingen er i ferd med å avta. Jeg antar at "bloppingen" bidrar til å lufte ut diacetylen av ølet. Hvis man venter til gjæringen er helt avsluttet, blir man ikke kvitt diacetylen på samme måte. Men noen sier også at man kan bli kvitt diacetylen ved å la ølet stå noen dager etter at gjæringen er over. Har jeg forstått dette riktig?

På årets hveteøl, som jeg tappet på fat for nærmere to uker siden, er det fortsatt en litt ubehagelig gjæraroma på ølet, som jeg ikke kan huske å ha kjent fra noen av mine tidligere hveteøl. Jeg mener brygget var ferdiggjæret, men det var ikke helt dødt i gjærlåsene (det var flere minutter mellom ploppene). Noen som har erfaring på om denne aromaen forsvinner av seg selv ved lagring?
 
Tore B. skrev:
Jeg antar at temperaturen ligger en grad eller to høyere inne i gjæringskaret enn i lufta, men jeg har ikke målt dette.

Jeg har en lager stående nå med måling i rommet og utenpå labbdunken, jeg kan ikke se at det er noe høyere temperatut på dunken enn i lufta, >1. Gjæringen har vert ganske heftig, fra 1068 til 1026 på 4 dager, deretter vet jeg ikke.
Men jeg lurer på om det blir riktig å måle utenpå gjæringstanken, ser at følern på tanken reagerer ganske raskt med økning av lufttemperaturen, da med to lag biter av liggeunderlag over føleren.
Så heller ikke stor forskjell på en weiss jeg brygget, da i ståltank.
følerne viser likt, >.01 grad avvik, når de er i samme miljø.
 
Jan Arne skrev:
Hei!! Lurer på om det er noe i veien for å lage vørter en dag, og koke senere. Som regel bruker jeg kveldene og natta når jeg skal brygge. arbeidet har lett for å strekke seg ut i de små timer :sovne:Ikke noe særlig når man skal opp tidlig og på jobb. Hva sier dere????

En såpass lang mesking kan gå greit, men etterhvert som temperaturen synker under mesketemperatur, risikerer du også at melkesyrebakterier slipper til og kan gjøre mesken sur.
 
Tilbake
Topp