Lager-> gjæring -> flasking -> karbonering -> modning -> drikking

Har hatt en lager stående til gjæring på 11-12 grader (Saflager W34-70) i 14 dager. FG ligger nå stabilt på 1012 (OG 1057). Tenker nå å gi den en diacetyl rast på 16 grader i 2 dager

Spørsmålet er videre fremgangsmåte. Planen min er å flaske etter D-rast, og karbonere naturlig på rundt 20 grader.

Etter karboneringen er unnagjort setter jeg flaskene på ca. 2 grader for lagering inntil jeg ikke klarer vente lenger (ett par uker?)

Er hovedtrekkene i fremgangsmåten min ok?

Forstår det sånn at mengde karboneringssukker beregnes utifra høyeste temperatur under gjæringen som i dette tilfellet vil være 16 grader (korrekt?)
 
Du har forstått det 100% rett!
Dette blir nok toppers:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takker for svar!:)
Grunnen til at jeg ble i tvil var en artikkel på http://www.howtobrew.com/section1/chapter11-7.html hvor jeg tolket det til at modnings perioden gjøres før flasking. Mens måten jeg har beskrevet er hentet fra div. tråder her på forumet. Muligens flere veier til Rom også her?Fordeler/ulemper med de forskjellige fremgangsmåtene?
 
Ser ut som ølet ditt har nådd FG og da kan du spare deg for diacetyl rasten, den bør taes når du har kommet ca 2/3 til FG (om du trenger den, smak på ølet!).
 
Kan melde om null diacetyl / svovel etter endte gjæring, flasking og karbonering. Setter det til lagering/modning på 2 grader. MEN; når jeg nå smakte syntes jeg det var en VELDIG søt, maltsmak - er dette normalt og det man vil tone ned ved modningen? Tror bestemt jeg er på sporet av noe godt her, men vil gjerne ha en betryggende tilbakemelding :)
 
Kom til å tenke på det etter at jeg la inn innlegget, den har jo strengt tatt bare stått 6 dager til karbonering, så får gi den en uke til - men synes likevel det var veldig søtt ifht de 7g/ltr sukker jeg har tilsatt...
 
FG skapes av sukkerarter som i utgangspunktet er lite søte. Dextriner gir munnfylde og tyngde til ølet men etter min mening lite sødme. Jeg klarer ikke kjenne sødme i ølet før det er over 1012-1014 og da bare litte grann. Men vi er alle forskjellige. Sukkeret vi tilsetter ved karbonering derimot smaker søtt. Før dette er utgjæret gir det en søtsmak. Noen ølsorter gir maltsødme, dette er ikke en ekte sødme. Du kjenner en søthet ved anslaget når du drikker, men ettersmaken er tørr. Det er maltsødme. Ekte sødme gir en søt ettersmak også.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp