Lager øl i kjøleboks.

Da har jeg satt igang gjæringen av mitt første Ale :)
Lest og lært mye her inne på sidene, så håper jeg får en resultat som gir mer smak på hobbyen..

Men har veldig lyst til å prøve meg på å brygge lager øl også, men har desverre ikke store plassen hjemme når jeg bor i borettslag i oslo.
Tenkte på å prøve å få brygget lager i denne boksen.
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=77506 Noen som vet om noen spann som vil passe i denne eller andre løsningen jeg kan bruke for å undergjære i en slik boks.
Indre mål: 34 x 22 x 32 cm

Kan jo gå ned å brygge i litt mindre kvantum en 20 l..

Takker for all hjelp og bidrag som måtte komme :)
 
Hmm. Denne kjøleboksen har et kjøle-/varmeelement og jeg tviler vel på at den er spesielt glad i vann. Jeg ville heller ha lett etter en vanlig kjøleboks uten elektronikk. Disse er gjerne billigere også. Jeg har selv en kjøleboks på 28 liter som jeg fant hos BIG (til 149 kroner!), som jeg nå tror er nedlagt, for noen år tilbake. Jeg så en lignende kjøleboks hos Idé Skeidar i sommmer. Et kanskje bedre sted å lete er hos en båtutstyrsbutikk.
 
Men uten kjøleelemet blir det vel vanskelig å holde jevn temp på 10 grader?
Jeg håpet på å finne en plastkanne på 15 l eller no som kunne få plass nede i boksen..
 
Ikke noe dumm idé egentlig :)! Men sjekk hvordan innholdet kjøles. På C.O. sin side står det at alt finnes i lokket, så hvis det ikke henger noe ned så funker det kanskje?
 
Ja, ser egentlig ikke noe grunn til at det ikke skal fungere.. Hvis man finner en 15 l kanne eller noe som passer ned i boksen kan man jo gjære 10 l der :)
Blir ikke noe anderledes det enn om du skulle hatt den baki bilen med 10 l saft som du har med på stranda..

Postitivt å se at det endelig begynner å komme litt liv på forumet også :)
Mye mer tilhenger av forum enn mailingliste..
 
Da har jeg iallefall sendt en mail til Biltemas kundeserivce.
Ville bare finne ut av om de indre målene var i bunn eller i toppen av kjøleboksen. (Ser ut som den heller innover mot bunn).

Prøvd å finne et sted man kan få kjøpt 10 l dunker på nett, har ikke sett slike dunker siden smugler spriten forsvant  :D
 
En ulempe kanskje: hvis luften over det som skal kjøles blir blåst rundt og sirkuleres med luft utenifra, da vil jeg ikke anbefale kjøleboksen. Det vil da aldri bli liggende et rolig lag med kullsyre over brygget og stadig ny støv og organismer kan komme inn i boksen. Så det må da være et slags lukket system hvis det skal fungere tilfredsstillende.
 
Men det jeg snakker om er jo at man kun skal bruke boksen som et "kjølerom"
Fyller jeg feks 2 x 10 l kanner med 7,5 l vørter hver, setter på en kork og gjærlås. Da vil det ikke blit noe andreledes om den står i hvilket som helst rom med trekk.
Egentlig aldri tenkt på å ha vørteren direkte opp i boksen, men tydligvis i den banen de andre her inne tenker :)

Skal forhåpentligvis innom biltema engang iløpet av uken som kommer nå, håper de har boksen inne på lager da så kan jeg få tatt en nærmere titt på den.
 
Hei

Ser denne tråden har gått litt ut på dato, men det skader ikke å spørre. Har noen funnet ut om dette er en grei måte å gjøre det på?
Har dårlig med penger og dårlig med plass og satt å tenkte på denne løsningen tidligere.
 
Tilbake
Topp