Lager - RDWHAHB?

pernod

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg tok en tetthetsmåling i dag etter at Mr. Tsjekkisk Pils har fått sitte 22 dager i et rom som har holdt rimelig jevnt 8 grader, og bildet viser hva som møtte meg da jeg kikket oppi gjæringskaret. Målingen viste FG på 1.011, og bortsett fra at det var umulig å få tak i en prøve uten gjær smakte det rent, med fint humlepreg og relativt fin balanse med krystallmalten. Kunne ikke merke noe diacetyl / smørpreg, eller syrlighet som kan indikere infeksjon. Derfor har jeg har tenkt å la den stå til neste lørdag og så lempe hele saken på flaske med en uke på ca 16 grader for karbonering før det skal ned i kjelleren igjen i en 4 - 6 uker.

Spørsmålet er angående krausen. Jeg hadde forventet at den skulle løse seg opp nå, og siden ølet har fått stå noen uker har jeg et inntrykk av at det kan være lurt å flaske med litt ekstra gjær for å sikre karbonering. Trenger jeg det når det ser ut som gjæren har det såpass greit som det ser ut her?

I tillegg lurer jeg på om dette er noe jeg bør benytte meg av. Gir det mening å høste gjæren fra krausen nå for så å lage starter til en stormaktspils snarere enn å pitche på vasket slurry?

På forhånd takk for hjelpen.

Per Christian
 

Vedlegg

  • IMG_3035.jpg
    401,2 KB · Sett: 256
Tilbake
Topp