Lager stått varmt

Hei. Jeg satte en mørk lager i gjæringskspet igår kveld. Etter at jeg kom hjem fra jobb i dag, ser jeg at gjæringskspet ikke har stått på. Så den har stått varmt (rundt 20 grader +-).
Har nå satt den på. Hva vil dette ha å si for ølet?
 
Nei det er ikke sikkert. Gjæringen har nok ikke kommet i gang skikkelig, sjansen er jo der. men jeg tviler på fusel. Det jeg ville gjort er iallefall smakt etter at ølet er "ferdig", mtp acetaldehyde, diacetyl og andre off-greier fra gjæren. Men jeg tviler på at fusel er i bildet.
 
Takker for svar. Det bobla i gjærlåsen starten, men det stoppa dessverre opp. Kan den hente seg inn? Bør jeg slenge i noe mer gjær? Eller evt noe annet smart?
 
Mer gjær er vel lite trolig at du trenger, om du pitchet for en undergjæret så er det heller en drøy overpitch når den blir stående på 20 grader.
 
Den har jeg ikke brukt før. Ser at den er ganske mye hyggeligere priset enn f. eks. 34/70 så det kan godt hende jeg tar å tester denne neste gang selv! Overpitching gjør hovedsaklig at gjæringen starter kjappere, og blir dermed fortere ferdig. Men har man dårlig temperaturkontroll kan det bli usmaker, men ikke nødvendigvis. Hurtigere gjæring skaper hurtigere temperaturøkning. Det blir jo uansett bare spekulering herfra om ølet blir godt eller dårlig, eneste måten å finne det ut på er å la det stå til ferdig og så bruke sansene sine.
 
Takker for svar. Ingen tegn til liv i det hele tatt i dunken dessverre.
Hvis jeg lar den stå ut tiden og det ikke er noe liv. Kan jeg tappe den over på flasker å drikke den som vørterøl. Eller vil den ikke karbonere på flaske?
 
Når du nå kjøler det ned vil løseligheten av CO2 øke - og det blir mindre med bobler som vil ut.

Bare vent, det kommer nok så snart ølet blir mettet med CO2 igjen.
 
høy starttemperatur på en lager var den gamle måten å gjøre det på så da har isåfall menge fått ødelagt øl og mange vil få det siden det ennå brukes.
 
Har du letta på lokket og sett ned, eller ser du kun på gjærlåsen? CO2 kan slippe ut andre steder hvis lokk eller pakning ikke er tett.
 
Tilbake
Topp