Lagergjæring

Duckboot

Norbrygg-medlem
Jeg har målt litt i ytterboden min i kjelleren over de siste 4 månedene - Det ser ut for at den varierer mellom 11 og 13 grader - Selv med relative store temeperatursvingninger ute.
Det er bare ca 40-50 cm av grunnmuren som er over bakkenivå.

Kan dette funke som Lagergjæringsrom?
Eller er 2 grader svingning for mye?

Plutselige svingninger er ikke optimalt. Men innenfor to grader skulle det bety lite. Du kan risikere at gjæra produserer en del svovelforbindelser ved plutselige temperaturfall men det er flyktige aromastoffer som forsvinner under gjæring og lagring.  Jeg gjærer på 9-10 grader. Tror ikke du vil få noe annet enn godt øl på 11-13. Men husk at er det 11-13 i rommet så er det kanskje  13-15 i gjærspannet når det gjærer som værst.  Jeg ville ha timet brygginga etter værvarslet og satset på å brygge når det er varslet rimelig kaldt i en uke framover. Etter en uke er ikke gjæringen lenger så avhengig av de laveste temperaturene.  Så ville jeg i alle fall ikke pitchet varmt men ventet til vørteren holder temperaturen i rommet.  Da tror jeg du kan få godt øl med wlp 830/safeale 34/70 og wlp 833 i alle fall.

mvh

Bårdd

Eller bygge en isolert kasse som du kjøler ned frossen 1,5 liters brusflasker. (med vann altså) da får du det enda litt kallere i starten.

Prøv en tysk pils. bare pilsnermalt, kok vørteren i 90 min, hallertauer mittelfruh og 1 gr safelager 34/70 pr liter (rehydrert og med god lufting av vørteren). Prøv å få første ukes gjæring i en romtemperatur på 11 grader. Dette er en god pils, enkel og rimelig. Gjæra er veldig ren i smaken og i verste fall får du en litt fruktig  pils. Ikke akkurat den største risikoen.

At du ikke har plutselige svingninger gjør det bare enklere.

mvh

Bårdd

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 22.69 l
Post Boil Volume: 20.80 l
Batch Size (fermenter): 20.00 l 
Bottling Volume: 20.00 l
Estimated OG: 1.053 SG
Estimated Color: 8.0 EBC
Estimated IBU: 41.5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 65.00 %
Est Mash Efficiency: 65.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
5.20 kg              Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)            Grain        1        100.0 %     
56.00 g              Hallertauer [4.80 %] - Boil 60.0 min    Hop          2        35.1 IBUs   
28.00 g              Hallertauer [4.80 %] - Boil 10.0 min    Hop          3        6.4 IBUs     
1.0 pkg              Pilsner Lager (White Labs #WLP800) [35.4 Yeast        4        -           

Noe slikt?
Meske i 90 minutter også?

litt biter for å ver pils\lager bruk meir av på humle på 10min så får du noe meir aroma å mindre bitter

seven skrev:
litt biter for å ver pils\lager bruk meir av på humle på 10min så får hu noe meir aroma å mindre bitter

German Pils 2A - IBU: 25 til 45

Er i øvre del av skalaen, men godt innafor.

Tunet utgave av Pils:
Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 22.69 l
Post Boil Volume: 20.80 l
Batch Size (fermenter): 20.00 l 
Bottling Volume: 20.00 l
Estimated OG: 1.049 SG
Estimated Color: 7.6 EBC
Estimated IBU: 31.3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 65.00 %
Est Mash Efficiency: 65.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
4.80 kg              Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)            Grain        1        100.0 %     
28.00 g              Hallertauer [4.80 %] - Boil 60.0 min    Hop          2        18.1 IBUs   
56.00 g              Hallertauer [4.80 %] - Boil 10.0 min    Hop          3        13.1 IBUs   
1.0 pkg              Saflager Lager (DCL/Fermentis #W-34/70)  Yeast        4        -           

Der får du en god pils. Men du må kjøre på med to pakker Saflager. 1 gr pr liter det er viktig. Videre vil du få en mye bedre lager hvis du spanderer 2 gr hallertauer pr liter ferdig øl i tillegg ved 0 min koking. Dvs like før du starter kjøling.   Jeg legger mine tyskere på ca 35 IBU men 31 blir sikkert godt og mer akseptert blant folk som er vant med imitert pils (butikkpils).

Videre når det gjelder pils så vil du få høy pH i mesken, normalt for høy. Jeg kjenner ikke vannkvaliteten din men hvis den ligner på trondheim sin vannkvalitet vil du få et bedre øl hvis du erstatter 3-4% av pilsnermalten med surmalt (acidulated) eller (5-7,5 ml 88% melkesyre) som en god bryggebutikk skal ha.  Jeg bruker også 4 gram av cacl og 3 gram gips.

mvh

Bårdd

Det er viktig det Bårdd skriver om pH. Når jeg mesker inn pale malt får jeg pH 5.8 før jeg justerer.

Nå fungerer ikke linken din, men jeg tror jeg ser hva du sikter til. Jeg har prøvd dette og har ikke god erfaring med virkningen.  Jeg har svært mye bedre erfaring med å bruke meleksyre her i Trondheim bruker jeg 7,5 ml 88% melkesyre og havner da på 5,3 i ph som er mer enn godt nok. Men du må vite din vannkvalitet. Ser at alkaliteten er litt lavere i Oslo enn i Trondheim så jeg ville prøvd enten 3% surmalt eller 5 ml melkesyre. Tipper PH da blir litt høy men ikke for høy og det er bedre enn for lav.

mvh

Bårdd

Vannet i Oslo har en pH på 7,40 – 7,90 (I følge http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/vannet_vart/drikkevann/kontroll_og_kvalitet/)

Bare å legge inn en bestilling på pH-meter Duckboot. Et meget nyttig verktøy å ha i bryggeriet.

Bårdd skrev:
Der får du en god pils. Men du må kjøre på med to pakker Saflager. 1 gr pr liter det er viktig. Videre vil du få en mye bedre lager hvis du spanderer 2 gr hallertauer pr liter ferdig øl i tillegg ved 0 min koking. Dvs like før du starter kjøling.   Jeg legger mine tyskere på ca 35 IBU men 31 blir sikkert godt og mer akseptert blant folk som er vant med imitert pils (butikkpils).

Videre når det gjelder pils så vil du få høy pH i mesken, normalt for høy. Jeg kjenner ikke vannkvaliteten din men hvis den ligner på trondheim sin vannkvalitet vil du få et bedre øl hvis du erstatter 3-4% av pilsnermalten med surmalt (acidulated) eller (5-7,5 ml 88% melkesyre) som en god bryggebutikk skal ha.  Jeg bruker også 4 gram av cacl og 3 gram gips.

mvh

Bårdd

får du til å beskrive hva som blir bedre med den tyske pilsen ved å ha i humle på 0min kontra å ikke gjøre det?

7,5ml med 88% melkesyre i trondheimsvannet, er det på 25l?
jeg brygger på det samme trondheimsvannet, lurer på hva som virker annerledes med ølet om du bruker dette eller ikke?

Tilbake
Topp