Lagring av gjæret øl

ADale

Norbrygg-medlem
Tror det skal gå, men spør for sikkerhets skyld: Kan jeg la utgjæret øl stå noen uker? Mangler fat,så tenkte la 2 batcher stå noen uker. Spørsmål 2: For HF Conical Fermenter, er det veldig viktig å tømme den for gjær på bunnen? Forstår ikke helt hvorfor. Trenger jo ikke det med plastbøtte gjæring. Opplever at jeg ofte kommer for sent og det er tilstoppet.
 
Tror det skal gå, men spør for sikkerhets skyld: Kan jeg la utgjæret øl stå noen uker? Mangler fat,så tenkte la 2 batcher stå noen uker. Spørsmål 2: For HF Conical Fermenter, er det veldig viktig å tømme den for gjær på bunnen? Forstår ikke helt hvorfor. Trenger jo ikke det med plastbøtte gjæring. Opplever at jeg ofte kommer for sent og det er tilstoppet.
Noen uker er helt uproblematisk. Har aldri opplevd noe annet enn at det er positivt. Å dumpe gjær på hjemmebryggernivå har lite for seg. I 5000 eller 10 000 liters industritanker derimot...
 
Tror det skal gå, men spør for sikkerhets skyld: Kan jeg la utgjæret øl stå noen uker? Mangler fat,så tenkte la 2 batcher stå noen uker. Spørsmål 2: For HF Conical Fermenter, er det veldig viktig å tømme den for gjær på bunnen? Forstår ikke helt hvorfor. Trenger jo ikke det med plastbøtte gjæring. Opplever at jeg ofte kommer for sent og det er tilstoppet.
Dersom du tenker på GrainFather Conical Fermenter, tipper jeg det er fordi at man skal sikre at ikke gjærkaka kommer over og tetter tappepunktet som ligger et stykke ned i tanken.
 
Ja,er nok det. Men jeg pleier å bruke hevert for å stikke om. Men kanskje jeg skal begynne å bruke dette i stedet.
 
Tilbake
Topp