Lagring av juleøl

peram

Norbrygg-medlem
Jeg har en juleøl som nå er ferdig med gjæring og klar for lagring. Planen er å tappe dette på flasker, men siden et 19l fat tar mindre plass en 38+ flasker lurte jeg på om det er OK å tappe ølet over på fat, sette til lagring i 8 uker+ og så tappe over på flasker etter lagringen. Er det noen skrevne/uskrevne regler om dette ? Alle tips tas i mot med takk.

peram
 
Men vil det ikke gå over lagringsforløpet, og hva gjør dere da mtp kullsyren?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det eneste problemet er så klart oksidasjon og infeksjon. Ellers helt ok.
Tanken var å "fylle" fatet med CO2, koble slange fra kran på gjøringskar med ballock-kobling til fat og la tyngdekraften gjøre jobben. Da vil vel i alle fall oksidasjons-faren minskes ? Eller ?

Peram


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tanken var å "fylle" fatet med CO2, koble slange fra kran på gjøringskar med ballock-kobling til fat og la tyngdekraften gjøre jobben. Da vil vel i alle fall oksidasjons-faren minskes ? Eller ?

Peram


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hakke peiling, aldri brukt fat.
 
Men vil det ikke gå over lagringsforløpet, og hva gjør dere da mtp kullsyren?


Sent from my iPhone using Tapatalk

tanken var å tilsette riktig mengde sukkerlake i hver flaske for å gjøre karbonering etter flasking. Det burde vel funke...

peram
 
Jeg spørr mest fordi jeg lurer, men er ikke gjæren dø da?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og det å lagre øllet på fat er kanskje ikke mest gunstig, men det er kanskje ikke poenget heller?
Bare å sørge for at det ikke blir drukket opp før jul


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg spørr mest fordi jeg lurer, men er ikke gjæren dø da?

Er ingen erfaren hjemmebrygger, men håper at gjærer "går i dvale" når den lagres kaldt på fat, og så våkner opp igjen i romtemperatur etter flasking, men mulig jeg er helt på bærtur :)

Heldigvis er ingenting utført enda, så jeg har fortsatt tid til å bli korrigert :)

peram
 
Jeg fyller stadig over på flasker fra fat. men jeg har Beergun. Det fungerer veldig bra for meg. Har testet litt med lagring og kan ikke si det er noe usmak på ølet etter 6 mnd lagring. Vil si det er en god investering hvis man bruker fat.
 
Å lagre øl lenge på fat er ikke noe problem. Ville aldri gjort det uten tilførsel av CO2. Så lenge du bare har øl og CO2 på fatet holder det like godt som ei flaske.
Når det gjelder den om at gjæren våkner til liv etter mange uker på et fat, er jeg mer i tvil. Da ville jeg tilsatt 1g tørrgjær og sukker i fatet. Ristet godt, og fyllt flasker.
Det enkleste er selvfølgelig som nevnt over. Karboner ferdig på fatet, og fyll flasker med ferdig karbonert øl. Det har jeg gjort mange ganger, og det fungerer som fjell.
 
Jeg fyller stadig over på flasker fra fat. men jeg har Beergun. Det fungerer veldig bra for meg. Har testet litt med lagring og kan ikke si det er noe usmak på ølet etter 6 mnd lagring. Vil si det er en god investering hvis man bruker fat.


Betyr det at du karbonerer naturlig på fat *før* du setter til lagring, eller lagerer du uten og så tilsetter CO2 for å "beergun'e" ?

peram
 
Å lagre øl lenge på fat er ikke noe problem. Ville aldri gjort det uten tilførsel av CO2. Så lenge du bare har øl og CO2 på fatet holder det like godt som ei flaske.
Når det gjelder den om at gjæren våkner til liv etter mange uker på et fat, er jeg mer i tvil. Da ville jeg tilsatt 1g tørrgjær og sukker i fatet. Ristet godt, og fyllt flasker.
Det enkleste er selvfølgelig som nevnt over. Karboner ferdig på fatet, og fyll flasker med ferdig karbonert øl. Det har jeg gjort mange ganger, og det fungerer som fjell.


hm... høres ut som om jeg enten må handle beergun, eller lagre på flasker.... Valgets kval.... Mer "stæsj" eller masse flasker "over alt"....

peram
 
Det vil fungere, du må
hm... høres ut som om jeg enten må handle beergun, eller lagre på flasker.... Valgets kval.... Mer "stæsj" eller masse flasker "over alt"....

peram

Mitt tips er å kjøpe en mottrykksfyller, så minimener du oksygen i flaska og jeg synes den er mye lettere å bruke enn BG.
 
Dere som har denne, hvor mye kom den på etter toll? Og hvordan er den bedre enn beergun (hvis bg=beergun, da)?
kinaputtene setter lav tollverdi på pakken slik at det blir null tull med tollen (håper at ingen I etaten leser dette...)...
 
Tilbake
Topp