Lagring av kaffestout

Har planer om å brygge en kaffestout, som kommer til å ende på cirka 7 prosent. Har ikke helt bestemt meg for hvor mye kaffe jeg kommer til å bruke, men trolig rundt 0,15 desiliter krutt per liter som tilsettes rett før tapping.

Det jeg lurer på, er hvordan er det med kaffestout og lagring (ti grader)? Er kaffestout noe som er egnet for lagring i ett år eller vil det påvirke kaffepreget i negativ retning?
 
Dumper eller bumper? :D

Jeg har noen få flasker igjen av en beer geek breakfast-klone fra september i fjor. Ølet er fremdeles godt, men synes kaffesmaken er mer eller mindre forduftet. Den hadde riktignok litt for lite kaffe i utgangspunktet.

Var litt derfor jeg "bumper" den
Har selv en beer geek breakfast med 4-koppers mokaespresso på 10 liter fra jul ifjor
 
Ja gjør vel igrun det
Tror rundt et års lagring er innenfor, men det relativt
og en slik godt stout tåler vel mer enn det og kan stå på egne ben
 
men til TS, 0,15 dl per liter er ikke mye i utganspunktet
så det vil ikke tilføre så mye
 
Jeg har to batcher kaffestout stående, den siste som er fra februar 2015 har fremdeles skikkelig fin kaffesmak, og jeg tror nok den klarer seg til den er ihvertfall et år gammel. Den første batchen som er fra februar 2014 er fremdeles god, men er nok over toppen.
 
Kan coffee malt (fra Castle) være et alternativ? Skal akkurat til å brygge en dry stout, og tenkte å friske den opp med et par hundre gram av denne. (3.5 kg MO, 1 kg flaked barley, 0.4 Roasted Barley og 0.2 (0.4??? Coffee malt.) Har ikke brukt den før, så det er et skudd i blinde. Aner ikke hvor utpreget kaffesmaken blir.

Malteriets beskrivelse:
"Usage:
Stouts, porters, Scottish ale, dark Belgian style beer, slightly in brown ales for hints of fresh roasted coffee.
Characteristics:
Château Café malts impart a nutty and light to reach coffee flavour and aroma to beers, brings in a "coffee" note in Stouts and Porters. Adds a smooth mouthfeel and complexity to any dark ale. Reinforces the colour of the beer."
Brukes inntil 10%
 
Sist redigert:
Jeg har to batcher kaffestout stående, den siste som er fra februar 2015 har fremdeles skikkelig fin kaffesmak, og jeg tror nok den klarer seg til den er ihvertfall et år gammel. Den første batchen som er fra februar 2014 er fremdeles god, men er nok over toppen.
Men hvordan har selve kaffesmaken blitt i løpet av lagringen? Føles den fortsatt fersk og fin, eller er det mer som en kaffe som har stått på kolbe halve dagen?
 
Ser at folk opererer med veldig forskjellige mengder. I min kaffestout ønsker jeg et tydelig kaffepreg, uten at det blir for mye av det gode.

Jeg bruker Mikkeller som referanse og der er det 50 gram, 0,5 liter på 20 liter øl


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser at folk opererer med veldig forskjellige mengder. I min kaffestout ønsker jeg et tydelig kaffepreg, uten at det blir for mye av det gode.
Det som går an å ta med seg er vel at om du bruker for mye, så kan du fint redde deg inn med å gi den lengre lagringstid. Derfor kanskje heller sikt litt over enn under?
 
men hvis lagring ikke fører til at kaffe smaken forsvinner, men bare forringes er det kjipt å bruke for mye
Enten kan du brygge en Kaffe Stout og bruke nok kaffe, eller så kan du bare brygge en god Imp Stout og bare bruke litt kaffe uten å bekymre deg for lagring
Uansett brygg nok


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mange takk for alle innspill! Tror jeg kommer til å dele batchen i to, der den ene får en moderat mengde kaffe og den andre får betydelig mer. Kommer til å teste med jevne mellomrom i løpet av et år. Blir spennende å kjenne hvordan de utvikler seg :)
 
Tilbake
Topp