Lagring av øl og temperatur

Har litt for mye øl og må derfor lagre en del av det på 25 liters plastkanner. kjelleren der jeg bor er kanskje for varm? 10 til 15 grader, vurderer å sette kannene ut i garasjen, men der er det fare for kuldegrader på denne årstiden. Dersom ølet fryser, tar det skade av det? Innerst i garasjen blir det sikkert ikke så mange minus, men rekner med at dette kan svinge litt. Noen med erfaring eller tanker om dette?
 
...10-15 grader burde funke bra. Bare sørg for at plastkannene er tette slik at det ikke kommer oksygen inn. Plast har en viss luftpermeabilitet så det er ikke ideelt for langtidslagring.
 
Temperatursvingninger er ikke særlig bra. Frost ødelegger ikke nødvendigvis ølet, men det er ikke akkurat kvalitetsfremmende heller... Jeg ville valgt kjlleren, men du bør absolutt ikke langtidsalgre i plast.
 
Hei.

unngå å fryse ølet. Har gjort det et par ganger. Ølet skiller seg slik at det øverst flyter vann og nederst "sirup". Vi hadde et fat som hadde vært dypfryst stående på ukesvis i 10-15 °C uten at det blander seg. Eneste som kan hjelpe er risting.

MVH
Børge
 
Steinarja skrev:
Kan jo være greit.
Man starter festen med sterkøl, å så avtar det i styrke utover kvelden ::)

Når jeg frøs Julueøllen fra ifjor, så var det som kom ut etter tining fullstendig udrikkelig. Det var virkelig som å drikke flytende maltekstrakt :cheeky: :thumbdown:
 
Tilbake
Topp