Lagring av øl

loebrygg

Norbrygg-medlem
Vi har flere tråder alla "Når kan jeg drikke IPA'n min" etc.
men hva med de andre øltypene

Føler vi mangler litt en tråd ang. lagring av øl generelt
Tenker da på hva slags øl egner seg for lagring og hvilke gjør det ikke
Så man skal ikke lagre IPA, hveteøl og pils,
mens de som derimot egner seg godt for lagring er Imperial Stouts, Barley Wine, Quad.

men hva med Tripel og Saison
Skal jeg lagre Tripel'en min og drikke Saisonen, eller?
 
Sist redigert:
Ingen som har noen formening ang. f.eks Saison og Trippel
Eller andre øltyper?

Hvor lenge er det gunstig å lagre forskjellige øl, 1 år, 3 eller 5
 
Har bemerket meg at Imp IPA også trenger lagring, vår var fæl i smaken når den var fersk, men 6mnd senere er den ganske så god!

Belgisk trippel trenger vel også oppimot året før den er på topp?

Har en Saison stående også som jeg enda ikke er fornøyd med, den er vel 6mnd nå, håper den blir bedre. (wlp 6788 eller hva den het)
 
Har en IPA med masse Chinook og Columbus, tørrhumlet med 50 g Chinook på 15 liter
Smakte litt grønnsåpe etter de første ukene, men nå etter et par måneder er det mer som "walk in a pineforest)
 
Har bemerket meg at Imp IPA også trenger lagring, vår var fæl i smaken når den var fersk, men 6mnd senere er den ganske så god!

Jeg har laget imp IPA (Pliny-klone) en gang, og masse IPA'er ellers. Min erfaring er at ingen av de har godt av lagring. Hva mener du med fæl? Kan det være tanninene etter den massive tørrhumlingen?

Som flere her sikkert har skjønt så har jeg båret en høy fane for fersk IPA. Skal du ha en IPA, så lagre så lenge du vil. Men hvis du har fått skilt ut det meste av tanninner (jeg synes de er gode, røffe som fy) så synes jeg en blodfersk hjemmebrygget IPA overgår alt du får fra butikk eller pol, det er et privilegium å drikke ifht det man får på butikk. Jo lengre lagring jo mer "butikk-preg" får man av det. Ved lagring så føler jeg at man mister det som gjør en virkelig fersk, god, hjemmebrygget IPA. IPA på butikken er sjeldent noe å strebe etter da de har stått på et varmt lager og så i butikkhylle i en ukjent tid. Jeg er da av den oppfatningen at flaskekarbonering "ødelegger" en IPA iom at den blir stående 7-14 dager i romtemp. Gode blir de, men det er en eller annen ferskhet som jeg føler går tapt mm du er rask på labben og holder det kaldt hele veien. Kanskje nerde-nyanser..
 
Sist redigert:
Ja, da ser ut som at også denne tråden dreier seg inn på lagring av IPA ;-/


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Det var ett innspill og ferdig med det mtp IPA for min del.

Ellers så er det jo litt varierende for en hjemmebrygger. Hvis du har forholdene like. F.eks en mørk kjeller med konstant temperatur på 10-13 grader, så mye på tapping. Oksygen. Det er oksygenet som påvirker lagringsevnen til en øl, og hvilken karakter den utvikler over tid, gitt at oppbevaring og selve ølen er lik. Hvis man har en øl fra et bryggeri som har kontroll på tappingen sin, så kan man ofte si at siden øl #1 smakte så og så bra etter x tid, så vil øl #2 smake tilsvarende. Det er fordi de klarer ofte å repetere ølen sin, kontinuitet. For en hjemmebrygger så blir det litt annerledes.

For å legge til en liten kuriositet. Jeg laget en mørk øl av noe slag for ca fire mnd siden. Tappet åtte flasker og resten ble drukket opp på fat. Ufattelig mye tynnere nå enn ved tapping. Det samme gjelder en RIS jeg har stående. Tykk i begynnelsen, men blir tynnere med lagring. Hvis noen kan svare meg på dette så er jeg takknemlig.
 
Har samme erfaring ang. Imp Stout
Brygget en Beer Geek før jul ifjor. Like etter karbonering var den tykk som havregrøt, men nå er den fylden neste helt borte


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har laget imp IPA (Pliny-klone) en gang, og masse IPA'er ellers. Min erfaring er at ingen av de har godt av lagring. Hva mener du med fæl? Kan det være tanninene etter den massive tørrhumlingen?

Var en humlehelvete med en vri, var bryggekompanjongen som satt opp og gjorde innkjøp. Er vanskelig å pinpointe hva som var galt, men såpetekaos er kanskje ett ord for det.

Den er fremdeles ganske intens, med en skarp lang bitterhet. Men smakene er mer definerte, og ikke ett totalt kaos.
 
Sist redigert:
For å legge til en liten kuriositet. Jeg laget en mørk øl av noe slag for ca fire mnd siden. Tappet åtte flasker og resten ble drukket opp på fat. Ufattelig mye tynnere nå enn ved tapping. Det samme gjelder en RIS jeg har stående. Tykk i begynnelsen, men blir tynnere med lagring. Hvis noen kan svare meg på dette så er jeg takknemlig.

Brukte du havre eller rug? Isåfall vil jeg gjette på at en del av proteinene som var i oppløsning har felt ut og blitt til grøt.
 
Det kan nok ha mye med havren å gjøre ja, ihvertfall i havre stouts,
men jeg merker det også med andre Imperial Stouts/Portere de blir tynnere med tiden også uten havre
 
Interessant tema! Jeg brygger mer enn jeg drikker og da er det interessant å vite hvilke typer som kan lagres. Hva med "vanlig" porter/stout? Wit? Andre typer som egner seg utover de som allerede er nevnt? (For min del tenker jeg da 1-2 år+ perspektiv). Surøl er jo selvsagt en mulighet men har ikke kasta meg på den vogna ennå.

Drakk for øvrig nettopp siste flaske av min vestkyst-klone etter 20 måneder og må si det var en fornøyelse! (ikke nødvendigvis pga humla men maltsødmen. Kanskje den tjente som en barley wine :D )
 
Vi trenger denne tråden. Så back on track.

Jeg starter med tommelfingerregler:

Maltdrevne øl: Har godt av lagring, mange forskjellige malt-typer trenger tid på å "sno seg sammen". Der man kan plukke ut en og en malt-type ved flasking vil ende opp som en uniform enhet av malt-smak etter lagring.

Humledrevne-øl. Lagres ikke hvis det er ferskhet man vil ha. Ferskhet er ikke alt med humle. Humle forandrer karekter over tid.
 
"vanlig" porter/stout lurer jeg også på
Litt lagring har de nok godt av, men hvis du lagrer en allerede tynn dry stout vil du nok oppleve at den blir alt for tynn
og den vil nok ikke ha samme fylden å gå på som en RIS
 
"vanlig" porter/stout lurer jeg også på
Litt lagring har de nok godt av, men hvis du lagrer en allerede tynn dry stout vil du nok oppleve at den blir alt for tynn
og den vil nok ikke ha samme fylden å gå på som en RIS

Lagring er nok noe man må ta hensyn idet man lager oppskriften. Dette var helt fremmed for meg og jeg ble ganske overrasket da den svarte greia mi var tynn som ei flis etter to måneder. RIS'en var tjukk som faen etter kok så den fikk bare godt av å tynnes ut litt. Men hvorfor, det er interessant.
 
Min erfaring er at det er en viss korrelasjon mellom høyere alkoholprosent og hvor godt ølet har av lagring. Jeg har en Tripel stående som snart er ett år gammel, og den har nådd en balanse og "zen" som bare ikke var der bakover i tid.

Jeg har en favoritt Wit-oppskrift som har litt lime- og sitronskall i seg. Den lagrer også godt, tross sin lave alkoholprosent. Ung er den meget fruktig og frisk, noen måneder senere forsvinner mye av sitrusen og den tar en litt søtere vri som jeg også setter pris på.

Jeg har brygget hefeweissen et par ganger, og begge gangene har det vært decent ferskt, men fort blitt så kjipt at jeg har helt det ut. Dette er ikke en ølstil jeg føler at jeg har fått helt taket på, så mulig jeg gjør noe feil her.
 
Hmm - jeg tror faktisk alt ølet mitt har hatt godt av lagring - så lenge det ikke har vært noe galt med det. Porter fra februar var kjempegod fra starten, men er minst like god nå. Også øl som skal være best ferskt, som Vestkyst og weissbier, synes jeg faktisk har vunnet på å stå noen måneder i kjelleren.
Jeg er enig med Miguel i at det er noe med en blodfersk IPA, men Vestkyst har mer å by på enn bare det der, og det kommer bedre frem etter hvert, som Kortulf sa. Men jeg kan godt tenke meg IPAer som ikke er særlig interessante etter en stund.
Saison'en min synes jeg funker fint som fersk, men den blir bedre med lagring. (Problemet er å la den ligge.)
 
Tilbake
Topp