Lagring av pilsner

Hei
Har en Bragepils stående på gjæring i kjøleskapet. Den stod først til gjæring i 30 dager på 10 grader, ble sukket om og satt på ny gjæring, har nå stått i 3 uker (også nå på 10 grader) Ser at det er anbefalt med 30 dager lagring på 4 grader. Menes det da at ølet skal flaskes og tilsettes sukker (for carbonering) og lagres i 30 dager – eller at det skal stikkes om på ny og bare lagres i karet i 30 dager.
Venter spent på svar ;)
 
Vanlig fremgangsmåte er å gjære ferdig i ett og samme kar. Typisk ca fire uker.
Så å ta temperaturen ned mot null en dag eller to for klaring. Deretter omstikking til flasker evt via
omstikkingskar hvor du har riktig mengde sukkerlake. Så på med korker og settes i rom med temperatur rundt
20C. Etter en uke testes den første flaska og er det litt lite bobler står det en uke til.
Flyttes så til kjøleskap, gjerne med temperatur ned mot null.
Vanligvis så smaker det så bra at lagring ned mot null over flere måneder ikke gir så mye bedre øl.
Andre mener kanskje noe annet.
 
Jeg brygget en pils i mai i fjor som jeg ikke var helt fornøyd med. Fant igjen et par flasker nå nylig, ikke langt unna et helt år senere. Pilsen smakte faktisk mye bedre! Og jeg som trodde den ikke kunne reddes. Det må jo ha vært lagringen :)
 
Tilbake
Topp