Lagring av RIS, hva kan jeg forvente?

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Brygget den 28/11-13 en Russian Imperial Stout. OG 1,092 og FG 1,022. Den ble flasket 12/12-13, og har stått i rom temperatur frem til nå for karbonering. Planen var å lagre den i ca. seks måneder før smaking. Men, i går bare måtte jeg smake på en. Den var etter mitt subjektive syn, meget god. Kunne selvsagt kjenne alkohol smaken, men mye mindre en jeg forventet, og regner med at det er en av smakene som runder av etter vært. Ellers hadde den mange av de typiske RIS smakene allerede (kaffe/mørk sjokolade/rosiner). Hvilke andre smaker kommer frem/forsvinner ved lengre tids lagring? Og er det greit å lagre store øl i 15 grader rom temp.?

Mvh - Raymond
 
Alkoholsmaken vil nok rundes av med tiden, ut over det er det ikke uvanlig at en RIS er god bare noen uker etter karbonering selv om den blir bedre med tiden. Når det gjelder lagring så tror jeg det er viktigere å lagre mørkt enn kaldt. Noen mener også at det er viktigere med stabil temperatur en lav temperatur. Mitt øl lagres i kjelleren, der er det mørkt men temperaturen svinger sakte mellom 5-6 grader og 20 grader gjennom året.
 
Tok min siste nesten 2 år gamle i jula, synd jeg ikke hadde flere.
Prøv å la noe stå lenge.
Hvilken oppskrift, min var Gahrs RIS
 
Hei,

Takker så mye for svar.

Temperaturen der jeg lagrer ølet ligger på rundt 13C vinters tid, og 18C om sommeren, men ikke store svingningene utover det. Det er også mørkt der, så da er det bare å prøve og  "glemme" ølet noen måneder. Skal definitivt prøve å spare noen så lenge som 2 år, det hørtes spennende ut. Bare å sette i gang med en ny batch snart, så linjen ikke brytes når tiden endelig er kommet :)

Oppskriften var en variant av den ifra BCS, men på grunn av litt dårligere effektivitet en forventet, tilsatte jeg også litt brunt sukker. Ble som følger:

OG: 1,092
FG:  1,022
IBU (Tinseth): 80

Pale Malt, Maris Otter          79,4%
Roasted Barley                    6,3%
Special B                            4,2%
Pale Chocolate Malt              4,1%
Caramunich Malt                  2,1%
Brunt sukker                        3,9%

Magnum 60 min.
EKG      10 min.
EKG        1 min.

Gjær: Safale S-05
 
angående lagring av RIS... jeg har valget mellom kjellerbod som holder ca 12 grader. og kjøleskap.
jeg tenkte å lagre ølet i kjøpeskapet da jeg trodde det var best å lagre kaldes mulig. stemmer ikke dette? etter å ha søkt rundt på forumet her så synes jeg at ganske mange foretrekker å ha ølet litt varmere når det kommer til denne typen øl som lagres lenge. eller?
 
Tilbake
Topp