Lagring av utblandet spraymalt

Hei

Når jeg lager startere så blir disse tatt som 2 stegs startere. Eksempel i dag. 3 liter starter med 2 pakker ferskgjær som står 24-30 timer til den er ferdig også kjøles den ned og dekanteres før en ny runde med 3 liter starter startes opp.

Denne gangen laget jeg 6,5 liter med spraymalt som kokt opp og kjølt ned. Halve gikk i erlenmeyeren og til start. Og resten av den kokte spraymalten gikk i 2 1,5 l flasker som gikk i kjølskapet.

Går det fint å lagre kokt spraymalt i flasker i kjøleskapet i 2-3 døgn ?
 
Hei

Når jeg lager startere så blir disse tatt som 2 stegs startere. Eksempel i dag. 3 liter starter med 2 pakker ferskgjær som står 24-30 timer til den er ferdig også kjøles den ned og dekanteres før en ny runde med 3 liter starter startes opp.

Denne gangen laget jeg 6,5 liter med spraymalt som kokt opp og kjølt ned. Halve gikk i erlenmeyeren og til start. Og resten av den kokte spraymalten gikk i 2 1,5 l flasker som gikk i kjølskapet.

Går det fint å lagre kokt spraymalt i flasker i kjøleskapet i 2-3 døgn ?

Det går fint. Du kan jo vurdere om du vil koke det igjen før du bruker det.
 
Hei

Når jeg lager startere så blir disse tatt som 2 stegs startere. Eksempel i dag. 3 liter starter med 2 pakker ferskgjær som står 24-30 timer til den er ferdig også kjøles den ned og dekanteres før en ny runde med 3 liter starter startes opp.

Denne gangen laget jeg 6,5 liter med spraymalt som kokt opp og kjølt ned. Halve gikk i erlenmeyeren og til start. Og resten av den kokte spraymalten gikk i 2 1,5 l flasker som gikk i kjølskapet.

Går det fint å lagre kokt spraymalt i flasker i kjøleskapet i 2-3 døgn ?
Det er vel unødvendig med to pakker gjær når mn lager starter?
 
Tja, slipper unna med 2 stegs starter i steden for 3 stegs på 60l med
lager.. iallfall iforhold til kalkulatorene på nett.

Ifølge purepitch pakken hadde jeg sluppet unna med 1 pakke på 6 liter starter. Men har ikke mulighet for så stor starter på en gang.

Før laget jeg en mindre batch for å kunne bruke opp gjæræ til større batcher, men det tar såpass med tid at det er tidsbesparende med en 2 stegs starter.
 
Det er vel unødvendig med to pakker gjær når mn lager starter?

Godt poeng. Det er jo det tilgjengelige sukkeret i starteren (= størrelsen på starteren) som bestemmer tilveksten. Du kan faktisk begynne med en helt minimal mengde gjær. Det har hendt jeg har dekantert en starter, tømt gjæren over i et glass, og så bare fylt opp den uvaskede/uskylte kolben med ny vørter og satt den på røreren. Det funker helt utmerket. Masse gjær i runde to, også.

Ideelt sett skal det være et visst forhold mellom starterstørrelse og mengde gjær du starter med. I det jeg refererer ovenfor, driver jeg jo med grov underpitching, og ender sikkert med en litt mer sliten gjær. Men om du passer på å ta av starteren ved halvtid, får gjæren hentet seg inn igjen slik at den får bygget de reservene den trenger for å gjøre en god jobb - tror jeg.
 
Tja, slipper unna med 2 stegs starter i steden for 3 stegs på 60l med
lager.. iallfall iforhold til kalkulatorene på nett.

Ifølge purepitch pakken hadde jeg sluppet unna med 1 pakke på 6 liter starter. Men har ikke mulighet for så stor starter på en gang.

Før laget jeg en mindre batch for å kunne bruke opp gjæræ til større batcher, men det tar såpass med tid at det er tidsbesparende med en 2 stegs starter.

Legger du inn først en runde med ei pakke, og så en runde med to pakker, i kalkulatoren til brewersfriend, ser du at forskjellen bare er det ekstra antallet gjærceller som ligger i den ekstra pakka med gjær. Du kunne med andre ord like gjerne bare latt den ligge i kjøleskapet, og tilsatt den ved pitching:(.

I steg to vil du til og med ha tapt det meste av de ekstra gjærcellene fra den ekstra pakka. Du hadde med andre ord tjent på å la den ligge i kjøleskapet mens pakke nr.1 jobba med formeringa:(:(.

Nå forutsetter jeg riktignok at det denne kalkulatoren forteller, er det som skjer i virkeligheten. Det skal vi sikkert være litt forsiktige med å være veldig sikre på - men ett eller annet må vi jo basere valgene våre på.
 
Sist redigert:
Har nok en god erfaring at en ofte trenger mye mindre gjær en enn tror/regner seg fram til.

Blant annet når jeg har testet med utgått ferskgjærer(ofte år gammel) og det er blitt god øl.

Men når en skal ha en god pils til et selskap og med begrenset tid. Ja da lager jeg heller for mange celler enn for lite så jeg sikrer best mulig produkt. Så da blir det overpitch da (kanskje)
 
Legger du inn først en runde med ei pakke, og så en runde med to pakker, i kalkulatoren til brewersfriend, ser du at forskjellen bare er det ekstra antallet gjærceller som ligger i den ekstra pakka med gjær. Du kunne med andre ord like gjerne bare latt den ligge i kjøleskapet, og tilsatt den ved pitching:(.

I steg to vil du til og med ha tapt det meste av de ekstra gjærcellene fra den ekstra pakka. Du hadde med andre ord tjent på å la den ligge i kjøleskapet mens pakke nr.1 jobba med formeringa:(:(.

Nå forutsetter jeg riktignok at det denne kalkulatoren forteller, er det som skjer i virkeligheten. Det skal vi sikkert være litt forsiktige med å være veldig sikre på - men ett eller annet må vi jo basere valgene våre på.

Hei, ser jo i kalkulatoren at du har rett nå.. har aldri tenkt det på denne måten.. jaja lærer noe nytt hele tiden, men at det skulle ta så lang tid før en lærte det er jo ganske utrolig.

Det er denne kalkulatoren jeg bruker når jeg beregner også..
 
Hei, ser jo i kalkulatoren at du har rett nå.. har aldri tenkt det på denne måten.. jaja lærer noe nytt hele tiden, men at det skulle ta så lang tid før en lærte det er jo ganske utrolig.

Det er denne kalkulatoren jeg bruker når jeg beregner også..

hehe - akkurat samme reaksjonen som jeg fikk da dette gikk opp for meg:). Tror kanskje det var @Holmentoppen som pekte på det - tror ikke det var noe jeg forsket fram på egenhånd.

Nå er jo kalkulatoren basert på en (relativt enkel?) modell, og jeg innbiller meg at virkeligheten er litt mer komplisert - men kanskje ikke så mye mer komplisert at vi behøver å bekymre oss for forskjellen. Hvor stor grad av nøyaktighet trenger vi egentlig? Jeg tror jo at det ideelle tallet gjærceller til et gitt brygg er en diskutabel størrelse - og at marginene kan være ganske store.

Så lenge jeg får et greit resultat av å holde meg til denne kalkulatoren - og til litt øyemål på slurry - så funker det fint.
 
Kalkulatoren til Brewersfriend bygger jo på vekstmodellen til Braukaiser, og såvidt jeg vet er det den nyeste og beste som er tilgjengelig for oss hobbybryggere. Man kan velge en annen vekstmodell (C. White stirplate) – den er mer pessimistisk mht. vekstpotensiale. Den bygger vel på arbeidet til White/Zainaheff fra boken ”Yeast”. De brukte ikke magnetrører under studiene sine, om jeg husker historien rett. Svakheten med denne modellen er nærmere forklart om man skroller lenger ned på siden under selve kalkulatoren.
 
Tilbake
Topp