Lagringstemperatur

Har etterhvert godt over 100 halvlitersflasker fra mange forskjellige batcher, både ale og lager, stående i en fryser med temperatur mellom 2-3 grader. Merker at smakene forandrer seg etter hvert, noen øl er best tidlig i lagringa, andre blir bedre etter hvert. Har blant annet en Urquell clone som var klar og fin etter to ukers lagring, meget god, men som smaker mindre etter en måneds lagring på kald temperatur. Mitt spørsmål er: skal alle øl lagres så kaldt, eller bør det lagres på 2-3 grader i begynnelsen for så å flyttes til kjøleskapstemperatur 6-7 grader, etter 2-3 uker?
 
AASS skrev:
Har etterhvert godt over 100 halvlitersflasker fra mange forskjellige batcher, både ale og lager, stående i en fryser med temperatur mellom 2-3 grader. Merker at smakene forandrer seg etter hvert, noen øl er best tidlig i lagringa, andre blir bedre etter hvert. Har blant annet en Urquell clone som var klar og fin etter to ukers lagring, meget god, men som smaker mindre etter en måneds lagring på kald temperatur. Mitt spørsmål er: skal alle øl lagres så kaldt, eller bør det lagres på 2-3 grader i begynnelsen for så å flyttes til kjøleskapstemperatur 6-7 grader, etter 2-3 uker?

Jeg pleier å kjøre hveteøl, IPA, blonde, pale ale osv i kjøleskap på 3-4 grader, mørkere og mer komplekse øl som imperial stout, barleywine, juleøl o.l i eget kjøleskap (jeg kaller det modningsskapet) på ca 8 grader  ;)
 
Miguel skrev:
Så det er egentlig ikke nok med ett øleskap?

Dette vil ikke madammen like å høre.
Madammen min liker min pale ale, det er kanskje derfor hun tillater fem kjøleskap på bruket :)
Nok om det: finnes det noen som kan si noe fornuftig om optimal lagringstemp for ales som skal stå en stund (mnd. eller år)? Er det kjøleskap (4-7 C), eller er det mer som vinene som foretrekker 8-10 C?
 
Tilbake
Topp