Laktose i cider

Jeg brygger en eplecider for første gang, har tatt utgangspunkt i eplejuice.
Skal tilsette laktose for søtningen, men ble usikker hvordan jeg skal gjøre dette for at det ikke skal klumpe seg.
Er det bare å helle laktosepulveret rett i omstikkingskaret eller finnes det en annen måte å gjøre dette på?
 
Kok det i litt vann først. Da løses det opp, og forhåpentligvis unngår man enhver sjanse for infeksjon.
 
Jag slängde i laktosen i sockerlaken för att utveckla kolsyra, som jag lät koka en stund. Den löser upp sej överaskande enkelt då jag nästan räknade med klumpar vid mitt första försök. Räknade på 10gr/l som jag fann fram på nätet efter flera timmars sökande. Jag är nöjd med den ration, även om det blev rekommenderat både mer och mycket mer än 10g/l. Men så är inte jag det största sockertrollet i stan heller då.
 
Er det bare å helle laktosepulveret rett i omstikkingskaret eller finnes det en annen måte å gjøre dette på?
I mitt første forsøk på Cider gjorde jeg en liten tabbe da jeg skulle søte opp med laktose: Den første tilsetningen kokte jeg bare nesten opp, men ikke helt. Vannet og laktosen var nokså blakket, og dermed ble hele cider-batchen litt melkeaktig. Da jeg senere tilsatte mer laktose, kokte jeg skikkelig opp, og da ble denne væsken nesten helt klar. Det skulle jeg nok gjort første gangen, også.
 
Dette er et dumt spørsmål. Men gir laktose nevneverdig faktisk sødme, eller gir det "sødme" i form av at FG øker? Altså at det føles mindre tørt ut?
 
Dette er et dumt spørsmål. Men gir laktose nevneverdig faktisk sødme, eller gir det "sødme" i form av at FG øker? Altså at det føles mindre tørt ut?

Ut fra denne linken https://sites.google.com/site/naturfag1stc/home/gruppe-3/ernaering-og-helse/karbohydrater leser jeg at monosakkarider er mest søt, disakkarider (der laktose inngår) smaker litt søtt og polysakkarider smaker ikke søtt.

Det at polysakkarider ikke smaker søtt minner meg på at vi egentlig har en jobb på gang med å forklare at "restsødme" i form av høy FG ikke nødvendigvis medfører at det smaker sukkersøtt av ølet. Men det siste var en avsporing her.

Laktoseredusert melk smaker søtere enn vanlig melk. Det er fordi laktosen (disakkarid) er spaltet til glukose og galaktose, som begge er monosakkarider.
 
Sist redigert:
Her er en OK gjennomgang. (Vedlegget) Jeg har lagd 6 - 7 batcher tørr cider, og skal lage en med laktose.... har noen "søtnos-venner" som gjerne vil ha litt sødme i den. Har forsøkt med andre søtningsmidler, men de legger seg "utenpå" smaksmessig... så det hele blir "kunstig" på smak.
 

Vedlegg

  • Cider metode - søtning.pdf
    64,2 KB · Sett: 141
Tilbake
Topp