Lallemand BRY-97

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Brygga første batch med Lallemand BRY-97 gjær nå søndag som var. En cream ale med OG 1.049.

Det var et impulskjøp da jeg la inn bestilling på ingredienser, da jeg leste at den var anbefalt til bl.a. cream ale. Rehydrerte gjæren 2-3 timer før pitch, da jeg på grunn av lekkasje i en kobling på spiralkjøleren måtte stoppe kjøling på ca. 25 grader, og ta siste rest ned mot 21 grader i kjøleskapet.

Denne gjæren sies å være treg å komme i gang, men det ploppa greit allerede etter 10 timer. Pitcha gjæren på 21 grader (inspirert av Evan Lewis sin alegjærtaktikk, som han nevnte under ølsmakinga til Ægir), og satte kjøleskapet på 18 grader da jeg måler utpå bøtta, og kompenserer for varmeutvikling i stormgjæringa. Etter 2 dager økte jeg temperaturen til 20 grader, hvor den har stått i 2 dager. Åpna kjøleskapet for ca. 1 døgn siden, og alt så normalt ut. Da jeg skulle ta hydrometerprøve i dag, så jeg at gjærlåsen var full av gjær, og fribord i bøtta er full av boblende gjær.

Lallemand sier selv om denne gjæren:

In Lallemand’s Standard Conditions Wort at 20°C (68°F) LalBrew BRY-97 yeast exhibits:
  • Vigorous fermentation that can be completed in 4 days
Jeg målte SG til 1.009. Det er da forventet at SG skal komme seg ned dit på så kort tid, men det er merkelig at high krausen skal oppstå på slutten av gjæringsforløpet. Som nevnt sies det at denne gjæren er treg med å komme i gang, men den har jo tydeligvis vært i gang lenge, siden den har nådd FG samtidig som high krausen.

Jeg er litt redd for at det kanskje kan ha ligget rester av Voss kveik i en krok, som forrige batch i dette gjæringskaret ble gjæret med, og at det er først nå mot slutten at BRY-97 får slippe til. Jeg klarte ikke lukte noen appelsintoner av SG-prøven, som er typisk for Voss, men så er den jo gjæret på lavere temperatur også.

Noen andre som har opplevd samme "merkelige" gjæringsforløp med BRY-97?
 
Lagde en American Pale Ale med LalBrew BRY-97 American West gjær og den gjærer veldig langt ned. Traff OG perfekt i henhold til oppskrifta. Hva har skjedd her? I følge oppskrifta skulle den lande på 1.014. Nå er den nede i 1.002.


PaleAle.png
 
Kan tenkes at Tilt har gjort feil. Forurensing? hmm. Åpna gjærkaret og tok en smaksprøve. Var ikke noe usmak der nei
Jeg har tilt selv og en gang i blandt så kan det sette seg store mengder gjær på den og da viser den feil, en sjelden gang kan også tørrhumling gjøre at den viser feil.

Men har du et vanlig hydrometer? Jeg ville tatt en prøve, men hvis du må åpne karet for å gjøre det, så kan det kanskje være like greit å vente med å ta en prøve til du skal flaske/fate for å unngå O2.
 
Hei. Brygget min første øl på lørdag den 14.januar. En America Pale Ale 20l . Og fikk OG på 1.056(1.058 ifølge oppskriften). På søndagen stor aktivitet i gjærlås det som kalles stormgjæring. Mandagen var det blitt ein del roligere, men forsatt aktivitet. Tirsdag hadde roet seg veldig så si ingen aktivitet, målte da OG til 1.016 Har nå ventet 2 dager(torsdag)forsatt lite/ingen aktivitet målte igjen i dag OG til 1.016. Denne skal stå i 14 dager og skal tilsettes Tørrhumle mandag som kommer 23.01. Bør være bekymret? eller skal bare la den stå? eventuelt noe eg kan gjøre noe?
 
Sist redigert:
1.016 er ikke så ille, hvilken gjær og temperatur har den ligget på?
Og hvor mye gjær brukte du?
 
Følgte denne oppskriften se vedlegg.
Brukte denne Gjæren

2 pkg — Lallemand (LalBrew) BRY-97 American West Coast Ale 80%

Temperaturen har låge ganske stabilt i overkant av 20 grader.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230119_172052_Brewfather.jpg
    Screenshot_20230119_172052_Brewfather.jpg
    411 KB · Sett: 15
Sist redigert:
Følgte denne oppskriften se vedlegg.
Brukte denne Gjæren

2 pkg — Lallemand (LalBrew) BRY-97 American West Coast Ale 80%

Temperaturen har låge ganske stabilt i overkant av 20 grader.
Som @loebrygg sier så er ikke 1.016 så alt for galt, kanskje har det har vært et par grader varmere under mesk og da er 1.016 helt innforbi. Jeg foreslår at med mindre du får en lavere måling i morgen så er det bare å tørrhumle. Er du heldig så får du litt "hop creep"(tørrhumling kan bryte opp noen sukkerkjeder sånn at gjæra kan spise de) de dagene du tørrhumler så kanskje får du SG ned et par poeng til :)
 
Sist redigert:
Som @loebrygg sier så er ikke 1.016 så alt for galt, kanskje har det har vært et par grader varmere under mesk og da er 1.016 helt innforbi. Jeg foreslår at med mindre du får en lavere måling i morgen så er det bare å tørrhumle. Er du heldig så får du litt "hop creep"(tørrhumling kan bryte opp noen sukkerkjeder sånn at gjæra kan spise de) de dagene du tørrhumler så kanskje får du SG ned et par poeng til :)
Gjorde som du anbefalte, nå er den nede i 1.012. Så da blir det flasking hvis den holder stabil noen dager
 
Gjorde som du anbefalte, nå er den nede i 1.012. Så da blir det flasking hvis den holder stabil noen dager
Godt å høre, jeg tror uansett da, om den hadde stått bom stille, at det skal en ganske ømfintlig tunge til for å kjenne en forskjell på 1.016 og 1.012, men er ekstra moro når tallene klaffer. Tipper det blir et knall øl :)
 
BRY-97 er blitt en av mine favoritter, men har kun brukt den i IPA. Nå skal jeg lage en ganske kraftig imp stout og må velge gjær... Normalt har jeg alltid gått for WLP007 i denne typen øl, men er ekstremt frista til å prøve BRY-97. Er det noen som har noe erfaringer å dele her? Stouten vil ha en OG på ca 1.100....
 
BRY-97 er blitt en av mine favoritter, men har kun brukt den i IPA. Nå skal jeg lage en ganske kraftig imp stout og må velge gjær... Normalt har jeg alltid gått for WLP007 i denne typen øl, men er ekstremt frista til å prøve BRY-97. Er det noen som har noe erfaringer å dele her? Stouten vil ha en OG på ca 1.100....
Kan ikke si så mye om resultatet, men anbefaler deg å ha god plass i gjæringskaret. Når en cream ale på 1.049 ga så høy krausen som det jeg opplevde, vil jeg anta en vørter på 1.100 vil gi et ganske heftig resultat.
 
Kan ikke si så mye om resultatet, men anbefaler deg å ha god plass i gjæringskaret. Når en cream ale på 1.049 ga så høy krausen som det jeg opplevde, vil jeg anta en vørter på 1.100 vil gi et ganske heftig resultat.
Godt tips. Får kjøre 20 liter på 50 liters dunken da, så bør jeg være trygg..:)
 
Godt tips. Får kjøre 20 liter på 50 liters dunken da, så bør jeg være trygg..:)
Jeg er litt usikker på om det er så lurt å gjære med så mye frirom. Jeg mener jeg har fått litt annerledes øl når jeg har gjort det, og brülosophy-forsøk har vel også vist det. Jeg ville heller montert en blow off.
 
Jeg er litt usikker på om det er så lurt å gjære med så mye frirom. Jeg mener jeg har fått litt annerledes øl når jeg har gjort det, og brülosophy-forsøk har vel også vist det. Jeg ville heller montert en blow off.
Ok... Det er selvsagt også fullt mulig. :)
 
Lurer på hvorfor dette med frirom spiller så stor rolle så lenge det ikke gjæren utsettes for litt trykk. Noen ganger gjærer man i åpne kar i begynnelsen av gjæringa med gode/ønskede resultater. Er det fordi du ikke ønsker et for stort lag med co2 på toppen?
 
Lurer på hvorfor dette med frirom spiller så stor rolle så lenge det ikke gjæren utsettes for litt trykk. Noen ganger gjærer man i åpne kar i begynnelsen av gjæringa med gode/ønskede resultater. Er det fordi du ikke ønsker et for stort lag med co2 på toppen?
Nei det gir faktisk ingen mening for meg heller, og er nok ikke noe jeg kommer til å legge veldig mye i når jeg ser at skribenten i brülosophy selv sier han ikke merker noe forskjell...
 
Tilbake
Topp