Lallemand-kveik med fjøssmak

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Hei.

Dette gjelder følgende oppskrift:

Bleik Kveik
Blonde Ale

5.3% / 13.5 °P

All Grain

Vitals
Original Gravity: 1.055
Final Gravity: 1.015
IBU (Tinseth): 23
Color: 12 EBC

Mash
Temperature — 67 °C — 45 min
Mash Out — 72 °C — 30 min

Malts (5.1 kg)
2.3 kg (45.1%) — BestMalz Pale Ale — Grain — 6 EBC
2.3 kg (45.1%) — Weyermann Pilsner — Grain — 3.3 EBC
500 g (9.8%) — BestMalz Caramel Aromatic — Grain — 50 EBC

Hops (52 g)
14 g (16 IBU) — Nelson Sauvin 11.1% — Boil — 60 min
13 g (7 IBU) — Nelson Sauvin 11.1% — Boil — 15 min
25 g — Nelson Sauvin 11.1% — Boil — 0 min

Miscs
5 g — Irish Moss — Boil — 15 min

Yeast
1 pkg — Lallemand (LalBrew) Voss Kveik

Fermentation
Primary — 25 °C — 7 days

Har tidligere brygga med Lallemand sin tørre Voss-kveik, med stort hell. Da gjæra den på 38 grader, og var frisk og lett med appelsinskall-toner.

Denne gangen skulle jeg brygge en amerikansk blonde som jeg tidligere har brygga med US-05, og som ble nydelig. Jeg hadde kun en uke før ferien starta og ville få et brygg på fat før vi dro avgårde. Bestemte meg derfor for å brygge blonde-oppskrifta med tørr-kveiken, men denne gangen gjære i romtemperatur (ca 25 grader) for å få litt mer subtil smak. Jeg fylte et 19-liters fat med sluttproduktet, samt noen bokser. Tok med boksene på bilferie, og smakte på de etter et par uker. De smakte rett og slett harskt. Litt som fjøssmak. Tenkte det kunne ha noe å gjøre med at boksene har vært i konstant bevegelse i bilen, og de ble ikke tappa under noe særlig oksygenfrie forhold, da jeg viste de kom til å smakes på ganske fort. Tenkte at fatet, som ble tappa mer forsiktig, var bedre.

Nå har jeg kommet hjem fra ferie, og fatet har samme harske smak. Så da lurer jeg på, er det noe i denne oppskrifta som kræsjer? Det er vel bare Ebbegarden som kræsjer med humlerike øl? Voss-kveiken skal være mer tilgivelig der, såvidt jeg har skjønt. Kan det være den blir litt mer uforløst ved lavere temperaturer? For å få litt av sitrus-tonene til kveiken med i sluttproduktet pitcha jeg den under beskjedne forhold, uten annen oksygentilsetning enn en kraftig stråle ned i karet, og ingen rehydrering før tilsetning i karet.

Skal prøve å brygge samme oppskrifta igjen med US-05 (evt. annen chico/tradisjonell nøytral ale-gjær), med ingredienser fra samme maltsekker og humleposer, og bruke samme gjæringskar, for å se om det blir like ille. Malten kom fra sekker som ble åpnet i april, mens humla kom fra en uåpna Finest-pakka pose som har ligget kjølig hele tiden, så skal være ganske godt lagra. Men først vil jeg bare sjekke om Voss-kveik i denne oppskrifta kan være synderen.

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Ganske typisk kveik og romtemperatur dette her, lager litt usmaker som astringens og, ja, fjøs eller svette sokker hvis den blir kjørt på for lav temperatur. Har opplevd det samme med Skare og Lida hvis det gjæres i bøtte uten isolering i romtemperatur.

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Det var ingen isolering på bøtta nei, så da er nok den saken oppklart. Dumt å ha et fat med ubehagelig øl. Får bli første offer til dodraugen/ølgudene

espie

Norbrygg-medlem
Ble også skuffet når jeg prøvde Kveik (1 pk Lallemand Voss tørrgjær, uhydrert) for første gang i en 22 L batch med en SMaSH som jeg hadde prøvd med US-05 før. Hadde gjæring rundt 30 grader uisolert. Fikk den opp på 33 grader på slutten med teppe. Lot det stå en uke.

Får en sur smak i starten som dabber av og går over i mer appelsin-noter som man kanskje kan forvente, men som munner ut i en veldig tørr munnfølelse som jeg antar er det man legger i astringes.

Har mistenkt at det er en usmak også, kanskje acetaldehyd - men kan være at det rett og slett må kjøres på høy temp?

Nils1

Norbrygg-medlem
Gjæret denne på 30 grader, ble veldig bra
"Vanlig pitchrate", kanskje det har noe å si...

Sarge

Norbrygg-medlem
Gjæret denne på 30 grader, ble veldig bra
"Vanlig pitchrate", kanskje det har noe å si...
Jeg tror nok temperaturen er viktigere enn pitchrate som årsak her. Jeg har aldri forsøkt å gjære Gjernes så lavt som 25 grader, men pleier å senke temperaturen til 20-25 grader før flasking. Det går alltid bra.

Ellers har jeg gjæret Gjernes ved både 35-37 grader og 39-40 grader, og forskjellen i smaksbidrag var overraskende stor. Jeg vil tro temperaturen har veldig mye å si for smaken på Gjernes.

Ellers har jeg den pågående gjæringen av juleølet gående ved skaptemperatur på 39 grader og normal gjærmengde, altså sannsynligvis en del mer enn den vanlige underpitchen av denne. Men de kommersielle variantene av Gjernes kommer jo i normale mengder.

NB: Jeg har aldri brukt Lallemand sin kveik. Kun Yeast Bay Sigmunds Voss Kveik, samt originalen av Gjernes i vandrekveikutgave.

Sist redigert:

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Samme erfaring her; har brukt Lallemand på 38 grader, og det ble svært godt. Men i romtemperatur? Nei takk!

HåvardK

Norbrygg-medlem
Jeg tror nok temperaturen er viktigere enn pitchrate som årsak her. Jeg har aldri forsøkt å gjære Gjernes så lavt som 25 grader, men pleier å senke temperaturen til 20-25 grader før flasking. Det går alltid bra.

Ellers har jeg gjæret Gjernes ved både 35-37 grader og 39-40 grader, og forskjellen i smaksbidrag var overraskende stor. Jeg vil tro temperaturen har veldig mye å si for smaken på Gjernes.

Ellers har jeg den pågående gjæringen av juleølet gående ved skaptemperatur på 39 grader og normal gjærmengde, altså sannsynligvis en del mer enn den vanlige underpitchen av denne. Men de kommersielle variantene av Gjernes kommer jo i normale mengder.

NB: Jeg har aldri brukt Lallemand sin kveik. Kun Yeast Bay Sigmunds Voss Kveik, samt originalen av Gjernes i vandrekveikutgave.
Har opplevd en forskjell, jeg også.Og hos meg er det ingen tvil om at jeg foretrekker 39-40 for å få fram appelsintonene og den behagelige sødmen. Mye mer stall og fjøs når en går ned noen grader.

Roger Berntsen

Norbrygg-medlem
Lallemand Voss kveik er mangelfull?
Interessant om Lallemand Kveik som jeg nå har fjerde brygg av 10 som går rett vest. Den stinker acetaldehyd og jeg er helt fortvilet. Trodde det først ble for høy temperatur med 40C, da kommer egenvarme i tillegg og gjæret blir overopphetet. . Så satte jeg to 19 litere på 37C hvor den ene ble helt acetaldehyd og den andre ok. I en diskusjon på YouTube med Garshol er han veldig skeptisk til Lalemand og andre som tar ut kun én streng av Gjernes kveiken. Det skinner igjennom og diskuteres opp og ned hva som er reultatet med kun en streng. Min teori er at de strengene som mangler har egenskaper som som gjør kveiken til det den er berømt for. Noen som har noen tips?

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Kan det være kombinasjonen underpitching og lav temperatur som er synderen? Jeg oksygenerte ikke, og strødde det tørt rett oppi gjæringskaret

espie

Norbrygg-medlem
Som nevnt så fikk jeg ikke fjøssmak men litt usmak. Det jeg merker nå er at etter at de har stått kaldt 3 uker så er det mye mer dempet. Lurer på om at det har vært tilfelle at det har tatt lang tid før alt gjærsedimentet har lagt seg.

Eirik KG

Norbrygg-medlem
"Similar threads" foreslo denne tråden for meg, så for framtiden vil jeg gjerne ha dokumentert at Voss Kveik mest sannsynlig ikke har skylda for den dårlige smaken. Antar at astringens pga for fin kverning og for varmt skyllevann har mest skylda.

Topp