Erfaringer med Lallemand Voss

Gjæret denne på 30 grader, ble veldig bra
"Vanlig pitchrate", kanskje det har noe å si...
Jeg tror nok temperaturen er viktigere enn pitchrate som årsak her. Jeg har aldri forsøkt å gjære Gjernes så lavt som 25 grader, men pleier å senke temperaturen til 20-25 grader før flasking. Det går alltid bra.

Ellers har jeg gjæret Gjernes ved både 35-37 grader og 39-40 grader, og forskjellen i smaksbidrag var overraskende stor. Jeg vil tro temperaturen har veldig mye å si for smaken på Gjernes.

Ellers har jeg den pågående gjæringen av juleølet gående ved skaptemperatur på 39 grader og normal gjærmengde, altså sannsynligvis en del mer enn den vanlige underpitchen av denne. Men de kommersielle variantene av Gjernes kommer jo i normale mengder.

NB: Jeg har aldri brukt Lallemand sin kveik. Kun Yeast Bay Sigmunds Voss Kveik, samt originalen av Gjernes i vandrekveikutgave.
 
Sist redigert:
Samme erfaring her; har brukt Lallemand på 38 grader, og det ble svært godt. Men i romtemperatur? Nei takk!
 
Jeg tror nok temperaturen er viktigere enn pitchrate som årsak her. Jeg har aldri forsøkt å gjære Gjernes så lavt som 25 grader, men pleier å senke temperaturen til 20-25 grader før flasking. Det går alltid bra.

Ellers har jeg gjæret Gjernes ved både 35-37 grader og 39-40 grader, og forskjellen i smaksbidrag var overraskende stor. Jeg vil tro temperaturen har veldig mye å si for smaken på Gjernes.

Ellers har jeg den pågående gjæringen av juleølet gående ved skaptemperatur på 39 grader og normal gjærmengde, altså sannsynligvis en del mer enn den vanlige underpitchen av denne. Men de kommersielle variantene av Gjernes kommer jo i normale mengder.

NB: Jeg har aldri brukt Lallemand sin kveik. Kun Yeast Bay Sigmunds Voss Kveik, samt originalen av Gjernes i vandrekveikutgave.
Har opplevd en forskjell, jeg også.Og hos meg er det ingen tvil om at jeg foretrekker 39-40 for å få fram appelsintonene og den behagelige sødmen. Mye mer stall og fjøs når en går ned noen grader.
 
Lallemand Voss kveik er mangelfull?
Interessant om Lallemand Kveik som jeg nå har fjerde brygg av 10 som går rett vest. Den stinker acetaldehyd og jeg er helt fortvilet. Trodde det først ble for høy temperatur med 40C, da kommer egenvarme i tillegg og gjæret blir overopphetet. . Så satte jeg to 19 litere på 37C hvor den ene ble helt acetaldehyd og den andre ok. I en diskusjon på YouTube med Garshol er han veldig skeptisk til Lalemand og andre som tar ut kun én streng av Gjernes kveiken. Det skinner igjennom og diskuteres opp og ned hva som er reultatet med kun en streng. Min teori er at de strengene som mangler har egenskaper som som gjør kveiken til det den er berømt for. Noen som har noen tips?
 
Kan det være kombinasjonen underpitching og lav temperatur som er synderen? Jeg oksygenerte ikke, og strødde det tørt rett oppi gjæringskaret
 
Som nevnt så fikk jeg ikke fjøssmak men litt usmak. Det jeg merker nå er at etter at de har stått kaldt 3 uker så er det mye mer dempet. Lurer på om at det har vært tilfelle at det har tatt lang tid før alt gjærsedimentet har lagt seg.
 
Hei
Vi har prøvd kveik for første gang i dag. Vørteren havnet på OG 1.074.Oksigenerte i 60 sek. Vi pichet 1 pakke rehydrert Lallemand Sigmund Voss Kveik på 24 grader. Rommet gjærkaret ble satt på holder 30 grader. Etter 4 timer har det begynt å gjære godt.

Mitt spm angår om vi har underpitchet? Vi lurer på å pitche en ny pakke kveik tørrgjær i morgen? Har hørt at denne gjæren klarer seg godt underpitchet, og gir mer appelsinaroma. Hva ville dere gjort?
 
Hei
Vi har prøvd kveik for første gang i dag. Vørteren havnet på OG 1.074.Oksigenerte i 60 sek. Vi pichet 1 pakke rehydrert Lallemand Sigmund Voss Kveik på 24 grader. Rommet gjærkaret ble satt på holder 30 grader. Etter 4 timer har det begynt å gjære godt.

Mitt spm angår om vi har underpitchet? Vi lurer på å pitche en ny pakke kveik tørrgjær i morgen? Har hørt at denne gjæren klarer seg godt underpitchet, og gir mer appelsinaroma. Hva ville dere gjort?
Jeg har ikke forsøkt den tørrgjærvarianten, men har prøvd Gjernes vandrekveik og Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik. Begge de to har ingen problemer med underpitching. Så lavt som 30 grader har jeg aldri kjørt disse, så akkurat hvilke smaker gjæren vil gi vet jeg ikke, men jeg synes det er tøys å pitche mer gjær. Gjernes har tradisjonelt vært pitchet i små mengder.
 
Første brygg med kveik, Lallemand Voss. OG brygg 1.048, 21 liter, pitch på 30 grader ikke rehydrert kl.14.00. Aktivitet etter 2t, bånn gass i norgesglass med slange i går kveld. Temperaturstigning til 38 grader. I dag tidlig så er det bare et blupp av og til. Er det mulig at den har spist seg gjennom mesteparten på 20 timer?
 
Første brygg med kveik, Lallemand Voss. OG brygg 1.048, 21 liter, pitch på 30 grader ikke rehydrert kl.14.00. Aktivitet etter 2t, bånn gass i norgesglass med slange i går kveld. Temperaturstigning til 38 grader. I dag tidlig så er det bare et blupp av og til. Er det mulig at den har spist seg gjennom mesteparten på 20 timer?
Ja, det er godt mulig. En SG prøve vil jo avsløre det bedre enn forumet klarer. :)
 
"Similar threads" foreslo denne tråden for meg, så for framtiden vil jeg gjerne ha dokumentert at Voss Kveik mest sannsynlig ikke har skylda for den dårlige smaken. Antar at astringens pga for fin kverning og for varmt skyllevann har mest skylda.
 
Jeg har brygget mjød flere ganger nå med Sigmund's Voss kveik med stort hell. Nå får jeg ikke tak i den, (flytende)og det påstås at Lallemand Voss kveik er den samme strainen. Det skjønner jeg ikke, for det smaker høgt og er ikke i nærheten av den jeg har brukt tidligere. Er det samme strainen, eller er det en helt annen gjær? Nå går 20 l rett vest for meg, altså.
 
Tilbake
Topp