Lallemand New England yeast

IMG_20191005_080338.jpg
Skal visstnok være en tørr versjon av "Conan" gjæret fra NE. Noen med erfaring med dette gjæret? Jeg bruker nesten utelukkende ferskgjær, men syns det er spennende når det dukker opp nye tørr varianter. Allright med alt som gjør ting litt enklere am i right?? Jeg var innom den lokale brygge sjappa og grabba med meg et par poser for å prøve. Finner ikke kjempemye info på nett ennå, så post gjerne erfaringer :)
 
Brukte denne på en NEPA for en måneds tid siden. Oppførte seg eksemplarisk og fikk et knakende godt øl med den.
Gjæra på 19 grader første uka og så opp til 21 grader i løpet av uke 2 til den var ferdig.
OG var 1.053 og FG endte på 1.010.
Ut i fra den ene brukererfaringen jeg har med den så kan jeg ikke annet enn å anbefale den!
 
Brukte denne på en NEPA for en måneds tid siden. Oppførte seg eksemplarisk og fikk et knakende godt øl med den.
Gjæra på 19 grader første uka og så opp til 21 grader i løpet av uke 2 til den var ferdig.
OG var 1.053 og FG endte på 1.010.
Ut i fra den ene brukererfaringen jeg har med den så kan jeg ikke annet enn å anbefale den!
Min har en uke igjen i bøtta, så gleder meg! :) Takk for svar!
 
Brukte den på en dobbel ipa for fire uker siden, rolig å behersket gjæring.. virket ut som den var skikkelig treg, men når jeg overførte til fat å tørrhumlet etter 6 dager, så virket det ut til at den var ferdig. Synes den ga et ok resultat, men muligens litt kjedelig. Skal teste den igjen når jeg kommer hjem fra jobb
 
Fleire erfaringer med denne? Søkte litt ,men fant ikkje så mykje. Er det ei erstatning for f.eks 1318?
 
Fleire erfaringer med denne? Søkte litt ,men fant ikkje så mykje. Er det ei erstatning for f.eks 1318?
Hvis du mener den kan brukes som et alternativ i en NEIPA, kan den jo åpenbart det. Men det er Verdant som er Lallelamands versjon av 1318 - hvis det stemmer at både Verdant, som altså er tatt fra et amerikansk bryggeri med det navnet, og 1318 - og dessuten Imperials A38 Juice - stammer fra en gjær brukt tilbake på 80-tallet av Boddington's. Men så sier noen at det bryggeriet brukte Nottingham på 80-tallet. Jeg synes hele historia virker litt uklar. Men de tre jeg nettopp nevnte er i alle fall ganske like. Jeg har brukt dem om hverandre til øl som jeg brygger med samme oppskrift fra gang til gang, og de gir akseptabelt likt resultat - så langt jeg kan bedømme, hvilket ikke nødvendigvis sier så mye:). Men jeg foretrekker likevel 1318; jeg har en slags følelse av den blir "riktigst". New England har jeg i kjøleskapet, men jeg har ikke brukt den ennå.

Lallemand er ikke slepphendte med info om opprinnelsen til gjæren de produserer. Jeg har hørt ymt om at New England skal være fra Boddingtons, men også - som nevnt i en tidligere post her - om at det er den samme som Conan, fra The Alchemist, og den er fra en annen engelsk stamme, som jeg ikke husker i farten.

Skikkelig kaos, dette her. Opprinnelsen til alle disse går uansett ganske langt tilbake, så om de opprinnelig har samme opphav, vil de nesten ha måttet utvikle forskjeller. Men alle lager godt øl, i alle fall:) - og er ikke ulike.
 
Sist redigert:

Similar threads

Tilbake
Topp