Lambic kriek sopp i flaske?

Har “forsøkt” laget en kreik. Vært litt treig, så den villgjæret 6mnd og skulle ligge med bær i 90 dager. Glemte litt av det og det lå med bær i ! Ehm 225 dager. Så også at gjærlåsen var tørr! Var et greit hvit lag på toppen men jeg kjørte på og flasket etter en ukes coldcrash. Per nå er jeg på en drøy ukes karbonering og det ligger et hvit lag på toppen av alle flaskene, og jeg lurer på om det er normalt/hva det evt er! Alt er kjørt på i PET kar og jeg stakk om etter CC. Har gjort en ganske rævva job med dette brygget innbiller jeg meg! Any thoughts
 

Vedlegg

  • 2247639F-5743-49A6-8254-14AE2F3C890F.jpeg
    2247639F-5743-49A6-8254-14AE2F3C890F.jpeg
    1,1 MB · Sett: 48
Ikke uvanlig i det hele tatt at øl med peddio/brett får ny pellicle i flaskehalsen pga tilslipp av oksygen under flasking. Dette er en av grunnene til at det brukes vinkorker og liggende lagring da kontaktflaten til oksygenet blir mye større og da greier den ikke å danne en ny pellicle.
 
Ikke uvanlig i det hele tatt at øl med peddio/brett får ny pellicle i flaskehalsen pga tilslipp av oksygen under flasking. Dette er en av grunnene til at det brukes vinkorker og liggende lagring da kontaktflaten til oksygenet blir mye større og da greier den ikke å danne en ny pellicle.
Men ølet trenger da ikke være ødelagt pga av pellicle? Det er «safe» å smake på det?
 
Sist redigert:
Nei, det kan være de samme bakteriene som du har brukt i ølet som har fått en ny «runde» pga oksygen. Hva har du pitcha av kulturer?
Ganske fersk ølbrygger. Begynte sammen med Covid! Men er ganske glad i surøl så jeg kjørte oppskriften til Lasse Hennum Hansen da den var ganske "straight forward". Primær gjæring ble gjort med s-04 og sekundær gjæringen ble gjort med WLP670. Jeg har ikke pitcha andre kulturer slik man gjærne gjør med bunfall fra andre godsaker;) Etter dette har jeg kun tilsatt fryste bær.
 
 
Jeg kan vel med ganske sikkerhet si at jeg hadde pellicle i PET karret også. Men da får man ta en smak etterhvert da! Ved neste batch: er det noe problem å fermentere under trykk?
 
Hvorfor? Hva prøver du å oppnå ved å gjære under trykk?

evt hindre oksygen. Kanskje mindre sjanse for at det går skeis eller blir til malt eddik. Jeg gjærer det meste jeg lager av øl under trykk nå, men er ikke sikkert dette er gunstig for lambic, derav spørsmålet.
 
Tilbake
Topp