Lambic

Echo

Tenkte å sette en fruktøl. Kan det benyttes frukt og bær som har vært fryst ned?

Jeg tenker å sette en del av vår lambic på bjørnebær. Fryste kjøpt i butikken.
Må bare bli enig med meg selv om hvor mye frukt som skal brukes til ca 10 liter.  :)

Aleksander_B skrev:
Må bare bli enig med meg selv om hvor mye frukt som skal brukes til ca 10 liter.  :)

250 g /l er fint med bjørnebær.

Gahr skrev:
Aleksander_B skrev:

Kan man fint la sekundærkaret stå med bær i 1-2 år ved brygging av surøl?

Du kan kanskje ta en titt på denne: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,9411.msg88440.html#msg88440

Gahr skrev:
Aleksander_B skrev:

Takker for info :D Blir tapping av ren lambic neste søndag, resten overføres på frukt. Gleder oss veldig til dette :)
Skal stå på frukten 6 mnd. Flaskene med ren lambic skal stå til dovre faller. Mulig vi smaker på en flaske litt før den tid.

Skal man "tørrhumle" med bærene eller skal den kokes med vørteren? Hvis tørrhumling, hvordan "behandler" man frukt for å forhindre infeksjon i vørteren? Regner med at bærene ikke er sterile.

Stenumgard skrev:
Skal man "tørrhumle" med bærene eller skal den kokes med vørteren? Hvis tørrhumling, hvordan "behandler" man frukt for å forhindre infeksjon i vørteren? Regner med at bærene ikke er sterile.

Man behandler ikke bærene på noen annen måte enn eventuelt å fryse dem for så å tine dem igjen før bruk. Lambic er så "gjennominfisert" allerede at det ikke egentlig er noen fare...

Gahr skrev:
Man behandler ikke bærene på noen annen måte enn eventuelt å fryse dem for så å tine dem igjen før bruk. Lambic er så "gjennominfisert" allerede at det ikke egentlig er noen fare...
Burde kanskje ikke rote meg inn i en annen sin tråd for så å spore av, men siste nå så skal jeg gi meg. Tenkte mest på vanlig øl. Da aller helst hveteøl. Regner med at det er dét som er mest aktuelt å blande bær i.

Jeg ville uansett bare frosset bærene først. Det kverker en del basselusker, og smaken av bærene kommer mye mer til sin rett når de ikke blir kokt.

Kjøpte meg en Kriek Boon igår til en pris av 67,- for en 0,33 liter.
Må si jeg hadde bygd meg opp en utrolig forventning på hva dette kunne være.................. Uansett ble skuffelsen så stor at jeg nesten ikke ser poenget med denne tråden. Safta smakte som , ja, kirsebær saft med bobler.....cider

Boon Kriek er ikke det beste eksempelet på Kriek. Synes selv at den er for søt. Men dersom du hadde fått tak i Cantillon Kriek eller Oude Beersel kriek, da får du noe helt annet. Disse er rett og slett herlige! :)

I en del av befolkningen som er så glad i duppedingser som holder vann (høhø) og går på strøm, så kan
Sous Vide være en fin ting. Jeg skal brygge til uken, og etter hvert ha bær i, og jeg kommer til å vakuum-
pakke bærene, og så skal de få en runde i den dingsen, opp mot 80 grader burde vel holde?

Tilbake
Topp