Lang gjæring Kølsch

Har brygget en Kølsch med bruk av WLP029. Har stått til gjæring i tre uker - de siste tre dagene fra SG 1012 til 1010. Plopper fortsatt ca hvert 10. minutt. Hadde en OG på 1048. Spørsmålet er: Ta sjansen på å flaske elller å vente enda lenger? Hadde planlagt å få gjort dette før julen setter inn.
 
Hei,!

Høres klar ut for tapping spør du meg!

Hvilken temp gjæret du på?


Kenneth
 
Da går jeg for det i morgen. Kan da ikke være store sjansen for "flaskebomber" - er jo tross alt på planlagt FG. Temperaturen har også steget noe de siste dagene og det kan kanskje være årsaken til at ølet avgir noe CO2.
 
Pluppetelling er rimelig unøyaktig.  Er det nede på planlagt FG, ja - så er det enten ferdig utgjæret, eller infisert med noe som vil sørge for ytterligere gjæring.  Uansett så kan du flaske nå.  Vil uansett ikke være ferdig til jul (2012! ;D)
 
For å være sikker på at gjæring har stanset kan du vente i 2-3 dager og teste igjen. Er SG 1,010 fremdeles er det klart til flasking.

Tips til kölsch brygging: før tapping, sett brygget til kjøling, gjerne til rundt 5-1 grader i 1-2 døgn. Da bunnfelles det meste og du sitter igjen med en superclean kölsch. :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
Steady de to siste døgnene på 1010, så jeg flasket i dag. Så bra ut, men smakte noe tamt (lite humlepreg) - kanskje den skal være slik. Får se etter noen uker om smaken har endret seg. Klar var den, men tar med meg tipset om kjøling før tapping til neste gang. Blir spennende å se hvordan den smaker til slutt. Mitt første brygg med flytende gjær og gjærstarter. Takker for gode råd.
 
En skikkelig kölsch skal ikke ha noe særlig tydelig humlepreg i aroma eller smak. Den skal være clean og ukomplisert. Men flere går utfor stilen og tilsetter en god dose med f.eks. citra mot kokeslutt.

Etter flaskene er ferdig karbonert, prøv å sett flaskene så kaldt som du klarer. Gjerne ned mot 1 grad, og la dem stå i 2-4 uker. Da skal de være perfekte :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
Ønsker å holde meg til stilen i første omgang. Klarer kontrolert ned til ca. 4 grader, så det får holde denne gangen.
 
Tilbake
Topp