lav effektivitet på Speidel

Vi brygget i går oppskriften under på vår Speidel 50.
Vi havnet  på riktig volum, men fikk skuffende lav OG, 1.053. Jeg vet ikke hvilken effektivitet det vil tilsi, da jeg ikke kan å regne det ut.. Men uansett er det lavt...

Hva kan vi gjøre for å heve effektiviteten. Maltet var kjøpt på bryggselv og de knuste det for oss. Vi spesifiserte at det skulle benyttes på Speidel.
I tillegg stoppet vi meskingen halveis inn i hovedsteget på 66 grader og rørte rundt i malten.

Vi meskte slik: 10 mins på 55 grader C, 60 mins på 66 grader C og 10 mins på 78 grader C.

Vi skylte med ca 10 liter. Ve hevet maltrøret og "hang det opp" slik som systemet er tiltenkt. Når vi skylte lot vi øverste silduk og rist ligge på, da vi tenkte at det vil hjelpe å fordele skyldevannet utover. Kanskje er ikke det riktig?

Noen tips og triks?

Har hørt at noen fukter malten før knusing, men det er vanskelig for oss da vi får den knust i butikken. Vi har ikke utstyr til det selv....

Kan også fortelle at vi opplevde det samme med en Belgisk Wit for et par uker siden. Da havnet vi også 6-8 punkter under estimert OG.

Mr brown,Amerikansk Brown Ale, all Grain

Batch Size (fermenter): 45,00
Boil Size: 54,00 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Volume 46,50 l
Final Bottling Volume: 45,00 l
Brewhouse Efficiency: 85,00 %

Est Original Gravity: 1,064
Est Final Gravity: 1,017
Estimated Alcohol by Vol: 6,2 %
Bitterness: 36,1 IBUs
Est Color: 43,0 EBC
Malt
8,70 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 79,2 %
0,80 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 2 7,3 %
0,64 kg Caramel/Crystal Malt - 40L (78,8 EBC) Grain 3 5,8 %
0,42 kg Brown Malt (128,1 EBC) Grain 4 3,8 %
0,42 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 5 3,8 %
Humle
27,00 g Chinook [12,50 %] - Boil 60,0 min Hop 6 18,4 IBUs
60,00 g Centennial [9,00 %] - Boil 15,0 min Hop 7 14,6 IBUs
75,00 g Centennial [9,00 %] - Boil 2,0 min Hop 8 3,1 IBUs
WLP013 London ale / WLP023 Burton ale / WLP028 Scottish Ale
 
Brygger selv på en 20l og kjøper "Speidelknust" malt hos Bryggselv. Jeg rører aldri i mesken men rører forsiktig i kornet etter at maltrøret er heist opp. Skyller som regel med 4-8 liter vann litt avhengig av ønsket vørtermengde. Jeg mesker hovedsteget i 90 min. Bruker stort sett 5-5.5 kilo malt og mesker inn med 25 liter vann (øverste målestrek).
Jeg har en eff på 70-75% stabilt med denne maltmengden. Er som regel nede mot 70 når jeg bruker en del hvete.
 
Med 8,7 Kg "Gjærbart" malt så ser dette normalt ut for meg. Får omtrent samme OG som du fikk her når jeg bruker 8 KG basis malt. Går fint og bruke 13 KG i speidelen, vi har vel og vert oppi 15Kg, men da får du ikke like bra utbytte.
 
Skare skrev:
Med 8,7 kg "Gjærbart" malt så ser dette normalt ut for meg. Får omtrent samme OG som du fikk her når jeg bruker 8 kg basis malt. Går fint og bruke 13 kg i speidelen, vi har vel og vert oppi 15Kg, men da får du ikke like bra utbytte.

Hei, takk for godt innspill! Jeg synes bare det var rart at vi skulle bomme såpass mye på oppskrifta. Nå beregner oppskrifta riktig nok 85% effektivitet, og det er vel høyt på Speidel?

Så du mener med andre ord at oppskriften er "optimistisk" mtp på utbytte?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Thomassvendsen skrev:
Brygger selv på en 20l og kjøper "Speidelknust" malt hos Bryggselv. Jeg rører aldri i mesken men rører forsiktig i kornet etter at maltrøret er heist opp. Skyller som regel med 4-8 liter vann litt avhengig av ønsket vørtermengde. Jeg mesker hovedsteget i 90 min. Bruker stort sett 5-5.5 kilo malt og mesker inn med 25 liter vann (øverste målestrek).
Jeg har en eff på 70-75% stabilt med denne maltmengden. Er som regel nede mot 70 når jeg bruker en del hvete.

Jeg ser bare at andre hevder de ligger stabilt på over 80% effektivitet..

Det har jeg også lyst på :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingemarh skrev:
Thomassvendsen skrev:
Brygger selv på en 20l og kjøper "Speidelknust" malt hos Bryggselv. Jeg rører aldri i mesken men rører forsiktig i kornet etter at maltrøret er heist opp. Skyller som regel med 4-8 liter vann litt avhengig av ønsket vørtermengde. Jeg mesker hovedsteget i 90 min. Bruker stort sett 5-5.5 kilo malt og mesker inn med 25 liter vann (øverste målestrek).
Jeg har en eff på 70-75% stabilt med denne maltmengden. Er som regel nede mot 70 når jeg bruker en del hvete.

Jeg ser bare at andre hevder de ligger stabilt på over 80% effektivitet..

Det har jeg også lyst på :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

og har fortsatt ha beregningene bak dette?
Hva regner de f.eks. som sluttmengde? I bøtten eller i Speidelen?
 
StoreMy skrev:
Ingemarh skrev:
Thomassvendsen skrev:
Brygger selv på en 20l og kjøper "Speidelknust" malt hos Bryggselv. Jeg rører aldri i mesken men rører forsiktig i kornet etter at maltrøret er heist opp. Skyller som regel med 4-8 liter vann litt avhengig av ønsket vørtermengde. Jeg mesker hovedsteget i 90 min. Bruker stort sett 5-5.5 kilo malt og mesker inn med 25 liter vann (øverste målestrek).
Jeg har en eff på 70-75% stabilt med denne maltmengden. Er som regel nede mot 70 når jeg bruker en del hvete.

Jeg ser bare at andre hevder de ligger stabilt på over 80% effektivitet..

Det har jeg også lyst på :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

og har fortsatt ha beregningene bak dette?
Hva regner de f.eks. som sluttmengde? I bøtten eller i Speidelen?

Det som ser best ut... Tipper jeg ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men når dere skyller etter å ha hengt opp maltrøret.. Tar dere it toppristen og silduken før dere heller over vannet? Det spiller kanskje ikke noen særlig rolle?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men det virker som at 1,2 mm er gjengs oppfatning av hva som er ideell valseavstand på mølla for en Speidel-bruker?

Kan jo dobbelsjekke hva de benytter på bryggselv neste gang jeg handler der..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg valser med 1,1 milimeters-takt, og fukter malten, det fungerer fint for meg, ca 86% utbytte hver gang.
Så lenge det er stabilt, så er jeg mest fornøyd med det.
 
Hei Folkens.
Tar opp denne tråden igjen.

Sliter som mange andre litt med lav OG på større mengder vørter på Speidel 50. har derfor gjort noen tanker:

- Det er for trangt i røret, for lite sirkulasjon.
- Røret kunne glatt, med noen modifikasjoner, kunne inneholdt mere malt.

Spørsmået er derfor om noen har prøvd å modifisere, evt. laget nytt maltrør? er på konstruksjonsstadiet på dette nå, så vært gøy om noen andre har prøvd før.

Spre gjerne din erfaring, den er hjertelig velkommen for en nybegynner som meg selv :)
 
Jeg har også lurt litt på om det kunne være mulig å lage et rør med litt større diameter for å skvise inn litt mer malt. Problemet da er jo at du må få tak i en ny silbunn også. Og det blir selvfølgelig enda mindre flow gjennom vørteren, men det burde ikke være det største problemet, de med kjølebag-oppsett har jo sjelden flow i det hele tatt.
Og man kan selvfølgelig om man først skal gjøre det, gå opp et par cm i høyden også, kanskje så det akkurat går ann å få på vingemutteren.
 
Syntes folk generelt sett henger seg for mye opp i høyest mulig effektivitet.
I løpet av det året jeg har hatt min Speidel 20L, har effektiviteten vært dønn stabil på ~80%. Dette har ført til at jeg kan lage oppskrifter som jeg lett kan klone, eller justere i etterkant.
Ergo, det viktigeste er at man får et forutsigbart resultat. 80% eller 90% spiller minimal rolle med tanke på pris på råvarer, men det å "treffe" hver gang på de fleste mål er uerstattelig mener jeg.
 
Ser på endel utenlandske forum at de går for en knus på 1.2mm
Har prøvd noen brygg selv nå og har mye bedre effektivitet når jeg går for finere knus enn 1.8mm.
Ligger nå på 1.3mm
 
Jeg har en Monster Mill 3.0. Har justert den til 1,2mm, jeg havnet under det jeg normalt har hatt i effektivitet med Bryggselv knust malt. Er 1,2mm på tre valser for liten åpning? Malten blir ganske så finknust!
 
Har etter litt prøving funnet ut at svaret på dette for min del er å røre i mesken til du når OG ihht. oppskrift. Funker fjell det. Har tidligere prøvd uten å røre i mesken, og det ble mildt sagt "tynn suppe" :)
 
Tilbake
Topp