Lav FG etter en uke, normalt?

Hei!

Etter en uke på gjæringskar har Lucky Jack'en min ganske lav på FG til tross for at jeg smalt oppi 600g sukker. OG 1040 og FG foreløpig på 1006. Vil jeg kanskje komme nærmere 1004-1002 etter en til uke? Er det vanlig? Er nybegynner så dette er kanskje et dumt spørsmål :) Er det eventuelt mulig å påvirke dette ved å tilsette noe i etterkant i karet?

Til info brygget jeg i utgangspunktet 50l, men mulig jeg har brukt noe mye vann til å skylle med. I gjæringskaret er det nærmere 55l. Kanskje dette er feilen?

På forhånd, takk.
 
FG blir lavare dess meir sukker du brukar.
Du har 85% utgjæring no, og det er ikkje usannsynlig med US05 og i tillegg sukker i oppskrifta. Tipper den er ferdig utgjæra :)

Du kan auke FG med laktose eller anna ugjærbart sukker, om du føler ølet er for tynt.
 
FG blir lavare dess meir sukker du brukar.
Du har 85% utgjæring no, og det er ikkje usannsynlig med US05 og i tillegg sukker i oppskrifta. Tipper den er ferdig utgjæra :)

Du kan auke FG med laktose eller anna ugjærbart sukker, om du føler ølet er for tynt.

Vil jeg da øke alkoholprosenten? Den ligger vel på 4,5 nå ca. Skal ha det på fat så får ikke noe ekstra av sukkerlake eller annet.
 
Vil jeg da øke alkoholprosenten? Den ligger vel på 4,5 nå ca. Skal ha det på fat så får ikke noe ekstra av sukkerlake eller annet.
Nei. Så lenge det ikkje er gjærbart blir det heller ikkje til alkohol :)
Men en litt tørr og lett lucky jack treng ikkje være feil det :)
 
Safala US-05, ca 22 grader.
På 22 grader og ved en såpass "lav" OG er US-05 vanligvis ferdig etter 4-5 dager. Så får det hvile og rydde opp etter seg 2-3 dager så er det egentlig klart for å flaske. Jeg liker å kjøre US-05 på 18 grader første fire dagene, så får den frie tøyler.
 
På 22 grader og ved en såpass "lav" OG er US-05 vanligvis ferdig etter 4-5 dager. Så får det hvile og rydde opp etter seg 2-3 dager så er det egentlig klart for å flaske. Jeg liker å kjøre US-05 på 18 grader første fire dagene, så får den frie tøyler.

Åja. Det visste jeg ikke. Takk for svar. Da kan jeg flaske til uken så det er helt suverent.
 
Åja. Det visste jeg ikke. Takk for svar. Da kan jeg flaske til uken så det er helt suverent.
Hadde nok ikke hatt noen betenkeligheter med det nei. I de fleste oppskrifter står det 14 dager, det er for å være helt sikker i tilfelle man har lang lag-tid før gjæringen starter, eller dårlig gjærhelse. For eksempel å ha oppbevart gjæren over tid i romteperatur. Men i de fleste tilfeller er det utgjæret som du opplever nå på 4-5 dager. GJæren bruker så noen dager på å omdanne biprodukter fra gjæringsprosessen. Side 5 i denne PDFen dekker Acetaldehyd som er veldig greit å unngå i ølene sine.
https://norbrygg.no/wp-content/uploads/2014/12/usmaker.pdf
 
...OG 1040 og FG foreløpig på 1006. Vil jeg kanskje komme nærmere 1004-1002 etter en til uke?
Du ligger på grensen mot infeksjon dersom du når 1.004-1.002
Så lenger det smaker bra, er det jo uansett greit.
Når du 1.002 uten smak av infeksjon, kaller du ølet Lucky Brut IPA :)
 
Hei, tar sjansen på å blåse liv i denne...

Vi satt en blonde ale som vi tidligere har brukt US05 gjær til.

Nå forsøkte vi BE-256, og den var det fart i... Etter 2 dager viser Tilt SG 0,997(omtrent samme verdi som den viste i rent vann)

Kan nevne at kjelen klikket (BB60A:-( ..), så meskingen fulgte ikke oppskrift 100%. Vi endte på OG 1.044 mot forventet 1.052, og er nå altså under 1 mot forventet FG 1.012

Planer om å ta en måling med manuelt hydrometer i forbindelse med tørrhumling i morgen. Men hvis det stemmer at verdien er under 1, blir dette et drikkende øl?
 
Hei, tar sjansen på å blåse liv i denne...

Vi satt en blonde ale som vi tidligere har brukt US05 gjær til.

Nå forsøkte vi BE-256, og den var det fart i... Etter 2 dager viser Tilt SG 0,997(omtrent samme verdi som den viste i rent vann)

Kan nevne at kjelen klikket (BB60A:-( ..), så meskingen fulgte ikke oppskrift 100%. Vi endte på OG 1.044 mot forventet 1.052, og er nå altså under 1 mot forventet FG 1.012

Planer om å ta en måling med manuelt hydrometer i forbindelse med tørrhumling i morgen. Men hvis det stemmer at verdien er under 1, blir dette et drikkende øl?

Fermentis sier at den gjærer veldig fort, men så lavt skal den ikke gå. Fermentis sier 82% utgjæring etter deres standardprosedyre. Den typen utgjæring får du med diastaticus-typer av gjær, og 256 er ikke en diastaticus. Enten er det en målefeil - men siden tilten ga riktig verdi for vann, bør den være i orden - eller så høres det ut som om villgjær kan ha blanda seg inn.

Jeg har brukt denne gjæren bare en gang. Da fikk jeg 79% utgjæring (1.046 til 1.010). Dere trenger kanskje å høre fra noen som har brukt den litt mer. Men jeg har ikke hørt at den skal gjære så voldosmt ut.
 
Fermentis sier at den gjærer veldig fort, men så lavt skal den ikke gå. Fermentis sier 82% utgjæring etter deres standardprosedyre. Den typen utgjæring får du med diastaticus-typer av gjær, og 256 er ikke en diastaticus. Enten er det en målefeil - men siden tilten ga riktig verdi for vann, bør den være i orden - eller så høres det ut som om villgjær kan ha blanda seg inn.

Jeg har brukt denne gjæren bare en gang. Da fikk jeg 79% utgjæring (1.046 til 1.010). Dere trenger kanskje å høre fra noen som har brukt den litt mer. Men jeg har ikke hørt at den skal gjære så voldosmt ut.

Takk for svar. Med villgjær, menes bakterier som ødelegger ølet? Mener selv at vi har gode rutiner for rengjøring og desinfisering, men kan jo ha svikta et sted....
 
Hei, tar sjansen på å blåse liv i denne...

Vi satt en blonde ale som vi tidligere har brukt US05 gjær til.

Nå forsøkte vi BE-256, og den var det fart i... Etter 2 dager viser Tilt SG 0,997(omtrent samme verdi som den viste i rent vann)

Kan nevne at kjelen klikket (BB60A:-( ..), så meskingen fulgte ikke oppskrift 100%. Vi endte på OG 1.044 mot forventet 1.052, og er nå altså under 1 mot forventet FG 1.012

Planer om å ta en måling med manuelt hydrometer i forbindelse med tørrhumling i morgen. Men hvis det stemmer at verdien er under 1, blir dette et drikkende øl?
Setter en halvliter på at det er tilten, enten er den mot kanten av karet eller så kan det være at det har lagt seg gjær på den og tilter mer enn den skal :) jeg pleier rugge litt på karet om tiltene er off.
 
Takk for svar. Med villgjær, menes bakterier som ødelegger ølet? Mener selv at vi har gode rutiner for rengjøring og desinfisering, men kan jo ha svikta et sted....

Jeg vil tro at @Kloakk har svaret. Det hjelper å ha med folk som er litt mer inne i den moderne verden:).

Villgjær eller bakterier er egentlig lite sannsynlig; det eneste måtte vært krysskontaminasjon fra en diastaticus (altså at noe fra et tidligere brygg med f.eks. Belle Saison - som gjerne gjærer ut til under 1 - hadde gjemt seg i et hjørne og blanda seg inn). Generelt ville nok ikke en infeksjon jobba så fort.
 
Tilbake
Topp