Lav fg på Saison

Fått veldig lav fg på en Miss sasion klone med belle saison tørrgjær, 1,050 til 1,002 på en uke. En Saison skal jo være tørr, men denne blir i overkant tørr tror jeg.
Kan det fikses på noen måte? Karbonere med spraymalt? tilsette ugjærbart sukker?

Får man kjøpt det på apotek? og det er ikke gjærbart?
Har du peiling på mengde, er det omtrent samme som med sukker? Skal det tilsettes sammen med sukkerlaken under karbonering eller i gjæringskaret?

Kom på at det bare er å legge inn laktose i brewer friend så får man svaret:)
Eneste jeg lurer på da er hvor man får kjøpt laktose.

Laktose er ikke forgjærbart nei, og har omtrent 1/10 av søtningspotensialet til vanlig farin. Veldig fin til å bygge body i et øl. Vil anbefale deg å tappe av en desiliter øl, og så ha oppi nøyaktig målte mengder sukkerlake laget på laktose, og rett og slett prøve deg fram til du syns det smaker bra :)

Har du smakt på ølet? Jeg hadde en saison som gjæret fra 1.050 til 1.003 med Wyeast French Saison, den ble veldig god.

Sist gang jeg brygga saison havna fg på 1,000 (tipper fg blir omtrent det samme denne gangen også etter endt gjæring). Ble for surt og tørt etter min smak da i hvertfall.

Laktose er ikke forgjærbart nei, og har omtrent 1/10 av søtningspotensialet til vanlig farin. Veldig fin til å bygge body i et øl. Vil anbefale deg å tappe av en desiliter øl, og så ha oppi nøyaktig målte mengder sukkerlake laget på laktose, og rett og slett prøve deg fram til du syns det smaker bra :)

Husk at det er 20 dråper på en milliliter. Så med en grei dråpeteller (fra apoteket) kan du beregne sukkertilsetningen helt nøyaktig.

Tilbake
Topp