Lav FG

Jeg antar at jeg har et uløselig  problem? Brygget Gahrs juleøl. 2.11 og fikk problemer med hjemmelaget Bazooka. Resultat OG 1,047. I dag28.11 leser jeg FG1,022. Dette var mitt første brygg med mesking da jeg tidliger har hatt suksess med maltekstrakt hvor alt ble etter boken er jeg temmelig rådvill nå. Er løpet kjørt eller er det ennå håp?

Hvis du har fulgt oppskriften og mesket på 66'c, så er du nok innenfor det du kan forvente av utgjæring.

Dette var betryggende. Mange takk. Jeg var klar til å kaste det hele i......Har et spørsmål til: Må jeg flaske nå eller kan jeg vente til over helgen( planlagt tur på fjellet)?

Tusen takk for fin og god rådgivning. Et spennende forum tydeligvis med stor kompetanse innen et spennende område som jeg såvidt har hatt gleden å utforske.Ser frem til å dele julebrygget med gode venner når høytiden snart er her. Godt brygg ønskes alle. 

-Hvis han har og på 1047 som det står i første post og FG på 1022. Så er det rimelig laber utgjæring.  Men det kan bli en god søt lett juleøl. Tviler på at den blir helt ferdig til jul men.

Jeg stusset litt på hvorfor ingen før meg hadde kommentert det. Synes ikke akkurat 53 % utgjæring er vanlig. Vet ikke hvor mye krystallmalt osv det er i oppskrifta, men når det er såpass høy FG vil jeg dro det er gjæringa som ikke har vært god nok.

Lufta du vørteren, hvor mye gjær brukte du, og hvor gammel var den?

Munchenermalt,Pilsnermalt, Caramalt, Crystalmalt, carafa spesial III, Humle: Magnum og Hallertauer Mittelfruh, Gjær: W 34/70 Saflager tørrgjær

Tilbake
Topp