Lav OG Barley Wine

Hei.

Koker en BW nå,,men tror OG er for lav.....

Bommet litt på vannmengde ved mesking. Har cirka 8 kg malt i ett ferdig sett.  Settet skal gi 15 liter.

Jeg fikk drenert av 18 liter med OG 1070,,uten å skylle. Skyllet med 4 liter i en ny bøtte. Fikk OG 1040 på denne. Tok sjansen og blandet disse 2.

Har nå 22 liter med 1065ish,,,,,Ser at andre Barley Winer er nesten over 1.1+++


Blir dette ræva?  Bør jeg la den koke leenge så den reduseres til 15-16 liter?

Hva kan jeg forvewnte av OG.

Koker gjerne 2 timer ekstra,,da dette brygget skal lagres leeenge,,og gidder ikke kompromittere for mye her.

Fint om en svarer NU ;)  ,,,da kjelen går.
 
kokkenrolv skrev:
Ole Mørkved skrev:
Etterfyll med DME og litt mørkt sukker om en 3-4 dager.

Hvorfor ikke tilsette sukker, event. DME. i koken?

Oppskriften har 500g me sukker som tilsettes i koket.

jeg har kokt ned til 18.5-19 liter nå. Slengde i bitterhumlen nå,,og skal la det koke en time til med lokket av,,er sikkert nede i 16-17 liter da.

OG nå er 1075-1080. 
 
Joda, det kan man selvfølgelig, men jeg liker nå å gjøre det i etterkant. Man får god kontroll på hvilken mengde man skal tilsette,
og gjæren får gode forhold de første dagene.
 
Ole Mørkved skrev:
Joda, det kan man selvfølgelig, men jeg liker nå å gjøre det i etterkant. Man får god kontroll på hvilken mengde man skal tilsette,
og gjæren får gode forhold de første dagene.

Men det er vel ikke noe problem å regne ut hvor mye OG øker med en gitt mengde spraymalt/sukker i koken? Da har man jo god kontroll?  Er ihvertfall en praksis som fungerer fint for mine store øl..
 
kokkenrolv skrev:
Men det er vel ikke noe problem å regne ut hvor mye OG øker med en gitt mengde spraymalt/sukker i koken? Da har man jo god kontroll?  Er ihvertfall en praksis som fungerer fint for mine store øl..

Selvfølgelig, man gjør jo det som passer seg selv best, og så lenge det fungerer godt, ingen vits i å endre på det.
 
Det ble løsning med å koke det ned. Fikk 14.5-15 liter over i gjæringskaret til slutt.

OG ligger på 1100 nå.

Gjær og o2 ristet godt inn,,stc1000 og varmekabel,,samt isolasjon rundt bøtta i garasjen nå.

Nå gjenstår å tømme America Pale Alen som står i glasset foran meg her,,også vente på Jon Blund.

Takk for tips forøvrig.
 
Tilbake
Topp